بلایی که بیمهری دولت بر سر صداوسیما میآورد/ «حراجستان» بر اعتبار تلویزیون!
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، تبلیغات و هجوم آیتمهای تجاری به کنداکتور صداوسیما، یکی از معضلات همیشگی مخاطبان تلویزیون و گلایههای متعدد صاحبان ایده از سیما بوده و همچنان هم هست.
خیل عظیم آیتمهای تبلیغی که وقت و بیوقت از سر و روی برنامههای تلویزیونی میبارد و در هر دورهای هم رنگ خاصتری به خود میگیرد، حسابی جای نقد دارد. خصوصاً در یکی دو سال اخیر خیلی از برنامهها با #؟* کاملاً مبدل به تبلیغ شده بودند تا یک برنامه تلویزیونی. هرچند این ماجرا در جایی بالاخره متوقف شد که این نیز به واسطه نقدهای تند و تیزی بود که از همهجهت روانه آنتن سیما شد وگرنه چه بسا که صداوسیما همچنان به این رویه ادامه میداد.
نکته جالب اینکه صداوسیما در خلأ قانون تبلیغات، عیناً قانون محدود و مهجور را به اجرا میگذارد و از این فضای خالی حقوقی، نهایت استفاده را میبرد؛ یعنی هیچ کار غیرقانونی هم نمیکند و تنها میتوان از جهت عدم رعایت موازین عرفی بدون ضمانت اجرا این دستگاه را تخطئه کرد!
در روزهای فعلی هم که صداوسیما به واسطه شیوع کرونا، بهدرستی رسالت خبری، اطلاعرسانی و حتی آموزشی دیگری در پیش گرفته و این را میتوان در عمده برنامههای خبری و غیرخبری آن هم مشاهده کرد اما همچنان به خاطر تک اشتباهاتی که اتفاقاً زیادی هم عجیب هستند، در معرض لغزش قرار میگیرد. این موارد نقدهایی به دنبال دارد که بجا و قابل اعتنا هستند.
تبلیغ برای «خرید با تخفیف» یا «حراجستان» فلان فروشگاه زنجیرهای و نهایتاً هجوم مردم به سمت این مراکز خاص، آن هم در برنامههای متعدد که نه در یک آیتم کوتاه بلکه در یک برنامه مجزای تلویزیونی درحال پخش است، با آنچه که مخاطب الان به آن نیاز دارد در تضاد کامل به نظر میرسد.
سیما در هر ساعت از شبانهروز سعی میکند با پخش فیلم و سریالها تا برنامههای خبری و اطلاعرسانی، به نوعی مخاطبش را وادار به خانشینیکند تا از کرونا در امان بماند اما از طرف دیگر در بهترین ساعت باکس پخش خود، علنا دعوت به تجمعات میکند.
کرونا و شیوعش در کشور ما باعث شده که همه بر خانهنشینی مردم، قرنطینه و دوری از تجمعات توصیه کنند و بر سر این موضوع جدیتی دوچندان دارند اما «حراجستان»های پر زر و برق با تبلیغات فریبنده که چه بسا غیرواقعیاند، جز اینکه همه رسالت آنتن سیما و حتی دستورالعملهای بهداشتی را از بیخ پنبه کند، نتیجه دیگری نمیتواند داشته باشد.
از یک طرف سیما در هر ساعت از شبانهروز سعی میکند با پخش فیلم و سریال تا برنامههای خبری و اطلاعرسانی، به نوعی مخاطبش را وادار به خانهنشینیکند تا از کرونا در امان بماند اما از طرف دیگر در بهترین ساعت پخش خود، علناً دعوت به تجمعات میکند. این تضاد ناخواسته نه از سر عدم فهم بلکه شاید اجباری است که بر آن تحمیل میشود هر چند که باز هم پذیرفتنی نیست.
«تبلیغات» یکی از محلهای کسب درآمد صداوسیماست و محلی برای پر کردن سهمش از خزانه دولت و شاید در حالت عادی چارهای ندارد جز اینکه تمام آنتن را در خدمت تبلیغات باربط و بیربط دیگران قرار دهد! دعوا بر سر دادن و ندادنهای بودجه صداوسیما از طرف دولت نیز از جدلهای همیشگی این دو بوده و هست که تمامی هم ندارد و در این بین گویا این مردم هستند که همیشه و خاصتر در شرایطی مثل الان، ضررش را خواهند دید.
انتهای پیام /4143/پ
انتهای پیام/