دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 اسفند 1398 - 00:02
کارشناس امور بین‌الملل در گفتگو با آنا تأکید کرد؛

کارنامه موفق شبکه‌های برون‌مرزی علیرغم عدم حضور در مافیای رسانه‌ای/ «ایران اینترنشنال» رسانه‌ای تروریستی است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با تعریف مافیای رسانه‌ای جهان، رسانه‌های برون‌مرزی را مجموعه شبکه‌هایی دانست که علی‌رغم عدم حضور در این مافیای گسترده عملکرد مثمر ثمری داشته‌اند.
کد خبر : 474523

رضا حجت کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجی در گفتگو با گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، تحولات چند ماه اخیر در جهان را پیچیده عنوان کرد و گفت: برخی از این تحلیل‌ها و کنش‌های رسانه‌ای صرفاً و متأثر از این تحولات ماه‌های اخیر نیست. می‌توان گفت پیش‌زمینه‌ای برای تحلیل‌ها وجود دارد که شاید به سال‌ها و دهه‌های قبل برمی‌گردد، به‌خصوص جایی که دست‌کم دو گونه رویکرد سیاسی متفاوت بین ایران، محور مقاومت و همچنین رویکرد مقابل آنچه در سطح منطقه‌ای و چه در سطح جهانی متحد هم بوده‌اند، شامل امریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی شکل گرفت و این دو تقابل به سمت رسانه‌ها کشیده شد.


هزینه‌های چندین میلیارد دلاری رسانه‌های لیبرال با ادعای آگاهی‌بخشی، بیشتر جنبه طنز دارد


وی در ادامه افزود: در نظام لیبرال غربی رسانه‌ها کار خودشان را انجام می‌دهند، وقتی میلیاردها میلیارد هزینه رسانه‌ها می‌شود، اهدافی پشت پرده آن دنبال می‌شود. اینکه این‌همه هزینه صرف آگاهی انسان‌ها شود، بیشتر جنبه طنز دارد و یک مسئله فریبنده‌ای است. به خاطر همین رسانه‌ای که به دنبال آگاهی دادن است بر مبنای اندیشه و منافع و خواسته‌های خودش به دیگران آگاهی می‌دهد، بنابراین از این منظر است که گفته می‌شود دنیای رسانه دنیای وانموده و غیرحقیقی است.


حجت تصریح کرد: بر اساس نگاه هرمنوتیکی یک تحول ساده را می‌توان از مناظر مختلف دید؛ ما یک‌جور و آن‌ها یک‌جور دیگر می‌بینند. یکی از اتفاقات بسیار مهم سال‌های اخیر ترور سردار سلیمانی بود. برخورد رسانه‌ها با این اتفاق، خودش به‌تنهایی می‌تواند بازنمایی از رسانه‌ها و کارکردی که دارند را نشان دهد.



برخوردی که رسانه‌های اروپایی، آمریکایی، رسانه‌ای مسلمان، ضد اسلام و.... با ترور سردار سلیمانی داشتند، تحلیل خوبی از فضای رسانه‌ای حاکم بر دنیا را نشان می‌دهد.



 شبکه الجزیره با مافیای رسانه‌ای آمریکا معروف شد


این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه رسانه‌ها همواره به‌عنوان یک رکن اساسی دیپلماسی در عرصه‌های بین‌المللی مطرح هستند، درباره موفقیت شبکه‌های برون‌مرزی در این مسیر گفت: رسانه‌های برون‌مرزی خوب کار می‌کنند و اگر این‌گونه نبود این‌همه با محدودیت، تهدید به بسته شدن، تحریم و .... مواجه نمی‌شدند. همه رسانه‌های ما از این پتانسیل برخوردار هستند، ولی خب مسائل مالی در آن دخیل است. عمده مشکل شبکه‌های برون‌مرزی این است که نمی‌توانند وارد مافیای رسانه‌ای دنیا شوند. 



گفته می‌شود هفت مافیای رسانه‌ای در دنیا وجود دارند که رسانه‌هایی که بخواهند در سطر اول جهان باشند، باید با آن‌ها هماهنگ شوند و آن‌ها اجازه دهند.



الجزیره شبکه‌ای بود که با امریکا وارد این بازی شد. ولی شبکه‌های ما به خاطر آرمان‌هایی که دارند نه‌تنها پذیرفته نمی‌شوند بلکه مدام با آن‌ها مقابله صورت می‌گیرد.


تحریم رسانه‌های برون‌مرزی نشانه‌ای از عملکرد خوب آن‌هاست


وی در همین باره افزود: ما نمی‌توانیم در این مافیای رسانه‌ای به جذب مخاطب بپردازیم چون خودمان در این جنگ قرار داریم. این مافیا هدفمند عمل می‌کند، اخبار را تکرار و به لیست یک جهان تبدیل می‌کند اما به نظر من رسانه‌های برون‌مرزی ما اگر خوب کار نمی‌کردند مطمئناً با مشکلات این شکلی مواجه نمی‌شدند. به‌هرحال این صدا باید منتشر و صدای متفاوت در دنیا شنیده شود.


پرس تی وی


حجت با تأکید بر اینکه رسانه‌های امروز رسالت آگاهی‌بخشی را فراموش کرده‌اند، گفت: رسانه‌ها اصولاً آگاهی‌بخش نیستند، مگر اینکه آگاهی‌بخشی از سمت خودش باشد. اما رسانه‌های دیگری ما داریم مثل رسانه‌های جهت‌دار و بر اساس آن، تحلیل‌هایشان را ارائه می‌دهند اما برخی رسانه‌ها هدف‌دار راه‌اندازی شده‌اند؛ مثل ایران اینترنشنال که فقط برای تخریب چهره ایران تأسیس‌شده است و صرفاً و مطلقاً هر چیزی را که علیه ایران باشد پخش می‌کنند.


بیشتر بخوانید:


هراس از «رزمندگان بدون مرز» بر پیکره ضدانقلاب پس از خطبه‌های نماز جمعه رهبر معظم انقلاب+ فیلم


هر رسانه برای پخش، هزاران هزار موضوع و سوژه برایش وجود دارد، وقتی اینترنشنال دست می‌گذارد بر اخباری که علیه جمهوری اسلامی است، یعنی اینجا پا را فراتر گذاشته و دیگر جهت‌دار نیست بلکه هدف‌دار عمل می‌کند.


تقسیم‌بندی رسانه‌های ضد ایرانی به دو دسته «دشمن» و «تروریست»


وی تصریح کرد: با این تعاریف، رسانه‌های ضد ایرانی را می‌توان به دو دسته رسانه‌های دشمن و رسانه‌های تروریست تقسیم کرد. بی‌بی‌سی شبکه‌ای است که از آن می‌توان به‌عنوان رسانه دشمن نام برد و اینترنشنال را می‌توان به‌عنوان رسانه تروریست دانست. در واقع این‌ها اصلاً رسانه نیستند چراکه فقط بر اساس اهداف ضد ایرانی پیش می‌روند، در واقع یک موضوعی را انتخاب می‌کنند و آن طوری که خودشان می‌خواهند، تحلیل می‌کنند. اینکه آن‌ها چه نوع تحلیلی می‌کنند و فقط بر مبنای آن دو رویکرد اصلی که فقط در محور ضد مقاومت، ضد ایران و هر اتفاقی که ضدیت با کشورمان داشته باشد و بخواهد چهره جمهوری اسلامی را تخریب کند و حتی ترورهای خودشان را موجه نشان دهند ولی در نقطه مقابل، اهداف انسانی ایران را تروریستی تعریف کنند، نشان‌دهنده هدف‌دار بودن این رسانه‌ها است.


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته