«دنیای ویروسی شده» پیش از این سوژه چه فیلمهایی بوده است؟/ هالیوود و ویروسکشی در پرده نقرهای با ترکیب «ترس» و «تخیل»
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، این روزها «ویروس کرونا» به صدر اخبار رسانهها در حوزههای مختلف تبدیل شده است. وضعیتی که نگرانیهایی را در اقشار مختلف جامعه نسبت به پیامدهای شیوع این ویروس به وجود آورده است.
خطرات ناشی از شیوع بیماری همهگیر بارها به عنوان سوژه اصلی فیلمهای سینمایی در دنیا مطرح شده است. این گونه فیلمها معمولاً در ژانر علمی- تخیلی و عموماً در قالب داستانهای فانتزی و آخرالزمانی و در برخی موارد جاسوسی و امنیتی ساخته شدهاند.
عمده این آثار با هدف قراردادن حس ترس و بیپناهی مخاطبان و برجستهسازی آسیبهای پزشکی و بیولوژیک بر جذابیتهای خود افزودهاند. ناگفته پیداست که همچون بسیاری از آثار ساخته شده در این حوزه، سینمای هالیوود پیشتاز ساخت چنین آثاری است. در ادامه به برخی از مهمترین فیلمهایی که با این سوژه ساخته شدهاند اشاره میکنیم:
من افسانه هستم
کارگردان: فرانسیس لورنس
بازیگران: ویل اسمیت، آلیس بارگا، چارلی تاهان، سالی ریچاردسون
تاریخ اکران: دسامبر 2007
این فیلم 100 دقیقهای، سومین اقتباس سینمایی از رمانی به همین نام نوشته «ریچارد ماتیسون» است. کتابی که در سال 1954 منتشر شد و مورد توجه خوانندگان قرار گرفت. پیش از «من افسانه هستم» دو فیلم «آخرین انسان روی زمین» (۱۹۶۴) و «مرد امگا» (۱۹۷۱) نیز با اقتباس از این رمان ساخته شده بود.
در سال ۲۰۱۰ در ایالات متحده آمریکا ویروسی منتشر شد که مبتلایان را از حالت طبیعی خود خارج کرده و نشانههایی شبیه به هاری را در آنها ظاهر میکرد. افراد مبتلا به این بیماری تبدیل به افراد هاری میشوند که احساسات انسانی خود را از دست میدهند. این ویروس ناشناخته مردم نیویورک را میکشد یا آنها را به زامبیهای خونآشام تبدیل میکند که تا به استخوان قربانی خود نرسند از خوردن دست نمیکشند.
افرادی که با این ویروس به موجودات بیرحم تبدیل شدهاند در روشنایی روز از بین میروند؛ بنابراین شبها بیرون میآیند و دست به تخریب شهر و آسیب رساندن به مردم میزنند.
دکتر رابرت نویل (ویل اسمیت) تنها کسی است که هنوز انسان مانده است. او سه سال است که برای امتحان داروهای دستساز خود روی مبتلایان فقط روزها به همراه سگش «سَم» از خانه بیرون میآید اما به نتیجهای نمیرسد.
این شرایط او را افسرده و عصبی میکند در این میان اتفاقی که برای سگش میافتد این وضعیت را تشدید میکند و....
این فیلم با 285 میلیون دلار فروش توانست هفتمین فیلم پرفروش سال 2007 شود.
12 میمون
کارگردان: تری گیلیام
بازیگران: بروس ویلیس، مادلین استوو، برد پیت، کریستوفر پلامر، فرانک گورشین
تاریخ اکران: 29 دسامبر 1995
در سال ۱۹۹۶ جهان به مکانی ناامن برای زندگی بشر تبدیل شده است. بیش از ۵ میلیارد نفر بر اثر ویروسی کشنده از بین رفتهاند و یک درصد باقیمانده از انسانها مجبورند برای در امان ماندن از مرگ در زیر زمین زندگی کنند. در سال ۲۰۳۵ عدهای از دانشمندان برای یافتن راه حلی برای درمان این ویروس، زندانیان را به زمان گذشته میفرستند تا از نوع غیر جهشیافته ویروسها اطلاعاتی را پیدا کنند.
یکی از آن زندانیان جیمز کول (بروس ویلیس) برای انجام مأموریت در سال ۱۹۹۶ انتخاب میشود. او باید به جمعآوری اطلاعات دربارهٔ ویروس بپردازد؛ ویروسی که به عقیده دانشمندان توسط یک گروه تروریستی که به نام دوازده میمون شناخته میشوند؛ منتشر میشود و....
این فیلم نامزد دو جایزه اسکار شد و جوایز فراوانی را نیز کسب کرد که یکی از آنها جایزه بهترین نقش مکمل مرد مراسم گلدن گلوب برای برد پیت بود.
شیوع
کارگردان: وولفگانگ پترسن
بازیگران: داستین هافمن، رنه روسو، مورگان فریمن، مادلین استو و کوین اسپیسی
تاریخ اکران: دسامبر 1995
در این درام پزشکی فاجعهآمیز، گروهی باید ابتدا در «جمهوری دموکراتیک کنگو» و بعد در شهری کوچک در آمریکا جلوی شیوع یک بیماری «شبهابولا» را بگیرند. در ۱۹۶۷ در جریان شورشهای ویروسی موسوم به موتابا در جنگلهای آفریقا شایع میشود و ارتش آمریکا مأموریت مییابد ماجرا را مخفی نگه دارد. ۲۸ سال بعد یک ویروسشناس آمریکایی به زئیر میرود تا درباره شیوع یک ویروس تازه تحقیق کند.
هزینه ساخت «شیوع» 50 میلیون دلار بود. این فیلم ۱۹۰ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخت و بسیار موفق بود.
28 روز بعد
کارگردان: دنی بویل
بازیگران: سیلیان مورفی، نئومی هریس، برندان گلیسون
تاریخ اکران: 27ژوئن2002
دنی بویل کارگردانی که بیشتر با فیلمهای «میلیونر زاغهنشین» و«127 ساعت» برای مخاطبان ایرانی شناخته شده است در فیلم «28 روز بعد» روایتی هولناک از یک اشتباه پزشکی مرگبار را روی پرده نقرهای برده است.
پخش شدن ویروسی بر اثر اشتباهات انسانی در بین شامپانزههای یک آزمایشگاه باعث میشود در عرض 28 روز کل شهر لندن به مخروبهای بدون انسان تبدیل شود. بازماندگان این حادثه به مراکزی برده میشوند تا به این ویروس مبتلا نشوند. «جیم» شخصیت اصلی فیلم که 28 روز پس از این واقعه در یک بیمارستان از کما بیدار میشود.
او که قبل از رفتن به کما، شهری را با شهروندان فعالی دیده بود که زندگی در آن جریان داشته حال به جای آنها موجودات درندهای را میبیند که به دنبال کشتن همنوعان خود هستند و....
این فیلم با بودجه 8 میلیون دلار ساخته شد 82 میلیون دلار فروش را تجربه کرد.
کوری
کارگردان: فرناندو میرلس
بازیگران: دنی گلاور، مارک روفالو، جولیان مور و گائل گارسیا برنال
تاریخ اکران: 3 اکتبر 2008
«کوری» رمان مشهور و محبوبی است که در سال 2008 با همان نام به فیلم تبدیل شد فیلمنامه را «دان مککلر» نوشت و «فرناندو میرلس» برزیلی آن را کارگردانی کرد.
«کوری» داستان مردم یک شهر است که خیلی ناگهانی به کوری دچار میشوند. این کوری مرموز که ظاهراً بهسرعت هم سرایت میکند، دولتمردان را مجبور میکند تا برای کسانی که دچارش شدهاند، قرنطینه بسازند و همه را در آنجا جا بدهد.
بیماری کوری بهشدت در حال سرایت بین مردم یک شهر است. مسئولان برای جلوگیری از سرایت آن، کورها و نزدیکانشان را در ساختمان تیمارستانی قرنطینه میکنند، اما روزبهروز تعداد کورها بیشتر میشود. در میان این جماعت یک زن که همسر یک چشمپزشک است، کور نمیشود ولی خودش را به کوری زده تا از همسرش جدا نشود. او تنها کسی است که تا پایان داستان بیناست. در قرنطینه چه بلاهایی که بر سر کورها نمیآید. همسر چشمپزشک از رفتارها و مصیبتهای آنها گزارش عبرتانگیزی میدهد. بسیاری از کورها به دست سربازان و نگهبانان قرنطینه کشته میشوند. اما سربازها هم کمکم کور میشوند و.....
بر خلاف آثار قبلی، این فیلم با استقبال مخاطبان و منتقدان روبه رو نشد. کوری با بودجه 25 میلیونی ساخته شد و فقط توانست 19 میلیون آن را در گیشه جبران کند.
شیوع
کارگردان: استیون سودربرگ
بازیگران: ماریون کوتیار، مت دیمن، لارنس فیشبرن، جود لا، گوئینیت پالترو و کیت وینسلت
تاریخ اکران: دسامبر 2011
این تریلر پزشکی درباره شیوع ویروسی مرگبار از هنگکنگ است که از حیوان به انسان منتقل شده و جان میلیونها نفر را در دنیا گرفته است. در «شیوع» آمار مرگ و میر ناشی از ویروس مرگبار ۲۰ درصد است، در حالی که کروناویروس جدید یا همان کووید-۱۹ در بدترین حالت دو درصد جان مبتلایان را میگیرد. به دلیل وجود برخی شباهتها میان داستان «شیوع» و کروناویروس، استقبال از این فیلم در هفته های اخیر در شبکه نمایش خانگی در اروپا و آمریکا به شدت افزایش یافته است.
اکثر قریب به اتفاق این گونه آثار سینمایی بیش از آن که با نگاهی واقعگرا و در ژانر علمی و پزشکی ساخته شوند، ترکیبی از ژانر وحشت و سینمای علمی تخیلی هستند. بزرگنمایی دو عنصر «بحران» و «مصیبت» هسته اصلی این آثار است. در نتیجه بسیاری از واقعیات علمی و منطقی به حاشیه می رود. آنچه برای مخاطبان این گونه آثار جذابیت بیشتری دارد همان حس ترس و سرگرمی است. درنتیجه میتوان گفت اغلب این آثار به جز کلیت داستانی خود کمترین نسبتی با اتفاقات واقعی ندارند.
انتهای پیام/4104/پ
انتهای پیام/