راهاندازی گروه «سینمایش» و ساماندهی بخش بینالملل سینمای ایران
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا در ابتدای این مراسم که اجرای آن را ژاله صادقیان بر عهده داشت، حسین مسافر آستانه گفت: «کار خیلی مهمی انجام ندادهام که بخواهم خیلی دربارهاش حرف بزنم و پُز بدهم. موضوع جلسه ما امری طبیعی است که برای من هم قلبا خوشحالکننده است.»
وی ادامه داد: «از آقای ایوبی ممنونم که چنین فرصتی را برایم فراهم کردند و باز هم ممنونم که این بار سنگین را از دوش من برمیدارند. من به ایشان ارادت دیرینهای دارم که ورای سازمان سینمایی است.»
مدیرعامل پیشین موسسه رسانههای تصویری اظهار کرد: «آنچه در دوران خدمتم در موسسه به عنوان کار قابل ارائهای تعریف شد، نتیجه دلگرمیهایی بود که از ایشان میگرفتم و هر آنچه نقاط ضعف بود به حساب عدم توانایی من بگذارید.»
وی اظهار کرد: «از همه آنهایی که به طریقی ما را نواختند سپاسگزارم زیرا به هر حال ما را متوجه کردند که باید با دقت و برنامهریزی بیشتری کار کنیم. من در تمام مراحل کاری خودم صادقانه و صمیمانه سعی کردم هدفم برایم در اولویت باشد و همیشه کار برایم مهمتر از روابط دوستی و ارتباطات شخصی بوده است. ممکن است دلهایی را رنجانده و باعث دل آزردگی برخی دوستانم شده باشم، از همه آنها حلالیت میطلبم و امیدوارم به بزرگواری خودشان بنده را ببخشند.»
وی افزود: «هر آنچه به عنوان نشان لیاقتی در این فعالیتها وجود داشت علاوه بر پشتیبانی دکتر ایوبی حاصل زحمت صمیمانه و همکاری بی غل و غش همکارانم در موسسه بوده است. من از همه همکارانم در موسسه که واقعا در این مدت تلاش کردند و همه عواملی که خارج از موسسه و جامعه سینمایی کشور در اجرای پروژههای مختلف بنده را مورد لطف خودشان قرار دادند و با من همکاری کردند، بسیار ممنون و سپاسگزارم و آرزو میکنم که در ادامه این فعالیتها که ادعا میکنم فعالیتهای هدفمندی بوده و برای این ادعا دلایل بسیاری دارم، دکتر ابطحی بیشتر از من موفق باشند و بذرایشان آرزوی توفیق و سربلندی دارم.»
هنرمند همیشه هنرمند است
پس از آن حجت الله ایوبی ضمن تقدیر از حسین مسافر آستانه طی حکمی که توسط ژاله صادقیان قرائت شد او را به سمت مشاور رئیس سازمان سینمایی منصوب کرد.
در ادامه رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه میخواهد در مورد کارها و برنامههایش توضیح دهد، گفت: «خاطرات من با آقای مسافر آستانه که مربوط به بیش از دو دهه میشود خاطرات خوب فرهنگی و هنری در راستای اجرای تئاترهای خوب و باشکوه و پرجمعیت در داخل و خارج کشور است. ایشان دو سال بسیار سخت را گذراندند. موسسه رسانههای تصویری به دلیل مسائل خاصی که سینمای خانگی دارد و انتظارات و توقعات بسیاری که وجود دارد و پدیده بسیار سختی به نام مقابله با قاچاق، حقیقتا یکی از بخشهای سخت سازمان سینمایی است.»
وی ادامه داد: «تمام مسائل روزگار بسیار سختی را در این دوسال برای آقای مسافر آستانه رقم زد و ایشان با تعهد، علاقه، دلبستگی و همدلیشان ایرن روزگار را به خوبی سپری کردند. به هر حال همه ما روزی مدیر سابق خواهیم شد ولی آقای مسافر یک هنرمند است و ما هیچ وقت هنرمند سابق نداریم. هنرمند همیشه هنرمند است.»
وی با بیان اینکه به نظر من مهمترین ویژگی مسافر آستانه این است که هنرمند متعهدی است، گفت: «ما ایشان را به عنوان هنرمند دینی و عاشورایی میشناسیم. امیدوارم سوابقی که آقای مسافر در سینما کسب کردند از این به بعد هم در خدمت سینما باشد. بنده از ایشان خواستم که از فردا در مورد یک پروژه جدید مطالعه کنند.»
ایوبی توضیح داد: «ما از سال گذشته در فکر یک تلفیقی بودیم بین سینما و تئاتر. خیلی از کشورهایی که هم سینمای خوب و هم هنر نمایشی باشکوه دارند. میدانیم که تئاترهای خوبشان به صورت سینمایی کارگردانی و ضبط میشود و جزء پروژههای سینمایی بسیار درخشان این کشورها است. با توجه به اینکه تئاتر در ایران یک هنر فرهیخته است و در سینما نیز به شدت مشکل متن و فیلمنامه داریم در حالی که این مشکل در تئاتر خیلی کمتر است و نویندگان برجسته و متنهای بسیار خوبی داریم و تئاترهای باشکوهی روی صحنه میرود.»
وی افزود: «مدتهاست در این فکر بودیم که گروهی را تاسیس کنیم که تئاترهای خوب و قابل تبدیل به سینما را بررسی کنند و این کار را به نتیجه برسانند. اسمهای مختلفی برای این گروه پیشنهاد شده که از آن جمله «سینه تئاتر» و «سینمایش» بود. به نظرم «سینمایش» اسم مناسبی است و من فکر میکنم آقای مسافر آستانه اگر این کار را آغاز کنند، بررسی کنند و طرحی را شبیه به هنر و تجربه آماده کنند، کار درخشانی خواهد شد و آقای مسافر روزهای پرمشغلهای را در پیش خواهد داشت و ثمره و نتیجهاش میتواند تولید فیلمهای ارزان، فرهیخته و خوب باشد. پس از بررسیهای ایشان تصمیم خواهیم گرفت که گروه سینمایش میتواند تشکیل شود یا خیر که البته من معتقدم میتواند تشکیل شود.»
بخش بینالملل باید سر و سامان بگیرد
رئیس سازمان سینمایی در مورد سوابق کاری سید مصطفی ابطحی نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: «هر جا رد پای آقای ابطحی هست موفقیت دیده میشود، چه در دانشگاهها، چه در وزارت کشور، چه در عرصه مدیریت فرهنگی و هنری. در سالهایی که من در اکو بودم هر کاری که به ایشان واگذار شد به بهترین نحو انجام شد. در این دو سال هم علاوه بر اینکه اخبار سینما را خیلی دقیق رصد میکردند، روابط خوبی هم با اهالی سینما داشتند و من مطمئنم که در این مسئولیت جدید منشاء تحولات فراوانی خواهند شد و فکر میکنم تمام کسانی که استعدادهای خوبی دارند میتوانند در کنار او شاهد شکوفایی این استعدادها باشند.»
وی ضمن اشاره به موفقیت ستاد صیانت از آثار در طول سال گذشته گفت: «امیدوارم با تجربیاتی که در حوزه بینالملل و فرهنگ دارند، بتوانند سینمای خانگی را به پیش ببرند و کارهای خوبی که آقای مسافر آستانه و همکارانشان آغاز کردند، به سرانجام برسانند.»
ایوبی عنوان کرد: «به هر حال یکی از مطالبات سینمای امروز VOD است. VOD امروز یک ضرورت است و اگر آمار و ارقام کشورهای دیگر را ببینید خواهید دید که در بخشهای دیگر سمعی و بصری، حتی شبکههای کابلی شاهد کاهش فروش هستیم و بازارهایشان با کاهش قابل مشاهدهای روبهرو شد اما VOD به شدت بازار امروز دنیا است و تحولی بزرگ در عرصه سمعی و بصری است.»
وی با بیان اینکه تمام کارهای VOD انجام شده و هماهنگی با دستگاههای مختلف را نیاز دارد، گفت: «VOD کوتاهترین، بهترین و مطمئنترین راه برای نجات سینمای کشور است. من فکر میکنم اقتصاد مقاومتی هم که مد نظر مقام معظم رهبری است، یعنی استفاده از کالای ایرانی و توجه به هویت ایرانی با VOD قابل تحقق است.»
وی افزود: «مبارزه با پدیده شوم قاچاق به صورت متمرکز در موسسه رسانههای تصویری با قدرت باید ادامه پیدا کند به ویژه در عرصه اینترنت و شبکههای مجازی. ساختار امور بینالملل هنوز به صورتی که مد نظر و مطلوب من است در موسسه شکل نگرفته است، حتما باید در زمانی کوتاه این اقدام صورت بپذیرد و بخش بینالملل سینمای ایران در موسسه رسانههای تصویری سر و سامان بهتری پیدا کند.»
معاون وزیر ارشاد ادامه داد: «همچنین محل و مقر دبیرخانهای که قرار بود برای هماهنگی بین جشنوارههای متعدد و مختلفی که در کشور داریم طبق تغییر ساختاری که اتفاق افتاد موسسه رسانههای تصویری است که امیدوارم این کار انجام شود. همکاری و تشکیل جلساتی با صنوف و اتحادیههای مختلف که سابقههای طولانی دارند از دیگر کارهای مهمی است که باید انجام شود تا شبکه نمایش خانگی را از این وضعیت ارتقاء یابد.»
وی در پایان روزهای خوب و موفقی را برای ابطحی آرزو کرد و درمورد برخی پروژهها و مسائل این روزهای سینما توضیح داد.
قرار نیست هرکس خود را سینمای ایران تصور کند
وی عنوان کرد: «همیشه گفتهام که از نقدهایی که در رابطه با سینمای ایران مطرح میشود، استقبال میکنم اما این نقدها باید براساس محورها و شاخصهای درستی باشد. همانطور که برای نقد سینمای تمامی کشورهای جهان شاخصهای مشخصی وجود دارد، نقد سینمای ایران نیز باید بر اساس شاخص های درست صورت گیرد. به هر حال شاخصهایی برای سنجش سینما و مدیریت سازمان سینمایی هر کشور وجود دارد. اینکه اگر به هنرمندی پروانه ساخت داده شود به معنی این است که همه چیز عالی است و حال سینما خوب است و اگر مجوز ساخت ندهند به این معنی است که حال سینمای ایران بد است، اصلا عادلانه نیست. اینکه ما خودمان را سینما تصور کنیم و احساس کنیم که حال من یعنی حال سینما دور از انصاف است.»
ایوبی ادامه داد: «چنانچه هر کس پروانه ساخت و نمایش نگیرد حتما باید اعتراض کند و باید به اعتراضش رسیدگی شود و من هرگز مدعی نیستم که همه اقدامات ما درست است، اما اینکه ما حال و پرونده خودمان را با پرونده کلیت سینما گره بزنیم کم انصافی است. وضعیت سینمای هر کشوری با وضعیت تولیدات آن کشور سنجیده میشود؛ ما را هم با تولیداتمان بسنجید. یکی از ملاکهای نقد ما بررسی تفاوتها با گذشته است و خیلی هم از آن استقبال میکنیم.»
امسال سال درخشانی برای سینمای ایران است
وی اظهار کرد: «من فکر میکنم امسال، سال درخشانی برای سینمای ایران است. خیلی از کسانی که سالیان سال کار نمیکردند در حال تولید کارهای درخشانی هستند. من از طرف محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر این نوید را میدهم که امسال جشنواره باشکوهی با حضور همه سینمای ایران خواهیم داشت.»
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دنیا با بحران کاهش تماشاگر مواجه است، بیان کرد: «در سال گذشته ایران و چین تنها کشورهایی بودند که با افزایش تماشاگر مواجه بودند؛ ما با تولیدات ملی و چین با سینمای هالیوود. این که ما در رسانه ملی هم ادعا کنیم که آمارها دروغ است، کار نادرستی است. این آمار تبدیل به پولی میشود که تهیهکننده و سینمادار دریافت میکنند، چطور میتواند نادرست باشد. ضمن اینکه آمار فروش سینمای ایران در سایت سینما تیکت موجود و قابل مشاهده است و با توجه به اینکه 90 درصد فروش سینمای ایران مکانیزه شده است، نمیتوان گفت که آمار اشتباه است.»
ایوبی ادامه داد: «کارهای دولتی گاهی بسیار زمان بر است. ۲۷ سال است که میخواهیم فیملخانه ملی را راه اندازی کنیم اما هنوز آن را به پایان نرسانده است، اما طی نزدیک به 6 ماه همه سینماهای کشور به سیستم دیجیتال مجهز شدهاند که از نظر من این کار یک مدیریت جهادی است.»
وی با اشاره به اینکه در هیچ دورانی وزیر فرهنگ اینقدر به بخش خصوصی توجه نداشته است، گفت: «بنای این دولت این است که بخش خصوصی فعال وارد عرصه سینما شود.»
وی با بیان اینکه یک ملاک دیگر زیرساختها است، گفت: «۳۰ سال است که هر ساله شاهد کاهش تعداد سینماها بودیم اما طی 6 ماه گذشته به برکت نمایش فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» ۶۰ شهر کشور صاحب سینما شدند. 40 سینمای جدید افتتاح شد و دهها سینمای دیگر در حال ساخت است که بخش عمده آن بر عهده بخش خصوصی است. ما در دنیای امروز 142 هزار پرده سینما داریم که سهم ما حدود 350 سالن سینما است. برای ایران با این عظمت خیلی ناچیز است ولی شما نرخ رشد را ببینید. آن هم در دو سال گذشته که ماه رمضان دولت بود و به گفته معاون اجرایی رئیس جمهور، این دو سال فقط با سالهای آخر دفاع مقدس و جنگ قابل مقایسه است. با این وضع میتوان گفت حرکت خوبی آغاز شده است.»
رئیس سازمان سینمایی در مورد نحوه حمایت دولت از سینما اظهار کرد: «من هم این شیوه حمایت را نمیپسندم. در تلاش هستیم تا شیوه حمایتهای دولتی در سینما تغییر کند، در واقع دولت باید پای خود را از تولیدات سینمایی کنار بکشد، البته این به آن معنا نیست که دولت از تولید فیلمهای فاخر حمایت نمیکند. این روزها در کارتابل من هیچ طرح و ایده قابل قبول و جدیدی دیده نمیشود و تنها نامههایی به دست من میرسد که تقاضای دریافت پول و بودجه است. با یان حال یک اتفاق مهمی که افتاده است این است که در چنین شرایطی بنیاد سینمایی فارابی از ۴۰ فیلم سینمایی حمایت کرده است که به نظرم رقم خیلی خوب است.»
وی اظهار کرد: «پیش از این همه خواهان حمایت پس از تولید بودند، هنر و تجربه بهترین نمونه حمایت پس از تولید است. با توجه به اینکه کل هزینه هنر و تجربه در سال به اندازه تولید یک فیلم است و از طریق این گروه 40 فیلم به تعداد فیلمهای اکران در یک سال اضافه شده است و من این اتفاق را به فال نیک میگیرم و در تلاشم که سال آینده حمایتها را به سمت جوانها و فیلم اولیها ببریم. باور کنید با یکی دوتا از این فیلمها کل سینمای مستند ما آباد میشود. کل فیلم کوتاه ما میتواند نفس بکشد. از همین امروز شروع میکنیم و حمایتهای دولتی را از اعضای داوطلب شورای توسعه و تحقیقات که خودشان پیش قدم شدهاند قطع کرده و در اختیار تازه کارها قرار می دهیم. اسامی این افراد هم در تاریخ باقی خواهد ماند.»
کسی که معتقد است ما در مواجهه با غرب خریداریم، فردی حقیر است
ایوبی در ادامه به مساله اقتصاد مقاومتی و پروژه نفوذ اشاره کرد و گفت: «خوشحالم در کشوری زندگی میکنیم که رهبری نظام در تلاش هستند تا این کشور به یکی از برزگترین قدرتهای جهان تبدیل کنند. اصول اقتصاد مقاومتی استفاده از تولیدات داخلی و تاکید بر هویت ایرانی است و سینمای ایران با توجه به اینکه تنها از محصولات و تولیدات داخلی استفاده میکند، میتواند در بین هنرهای مختلف پیشگام باشد.»
وی در ادامه با اشاره به اینکه عدهای میگویند تولیدات مشترک پروژه نفوذ غرب به داخل کشور است، تاکید کرد: «افرادی که چنین نظریاتی دارند متاسفانه نه ایران را میشناسند و نه غرب را، چرا که اگر ایران و ظرفیتهای آن را بشناسند هرگز تصور نمیکنند که در تولیدات مشترک با دنیا ما زیر نفوذ نخواهیم بود، چرا که ما فروشندهایم، خریدار نیستیم. این را کسی میتواند بگوید که عظمت ایران را فهمیده باشد و در مقابل غرب خودباخته و حقیر نباشد. کسی که معتقد است ما در مواجهه با غرب خریداریم، فردی حقیر است و نمیداند که غرب سراپا نیاز به ایران و کالای ایرانی و فرهنگ ایرانی است.»
وی با بیان اینکه تمام فرهیختگان غرب و شرق عالم در خانههایشان خیام و مثنوی و حتی نهجالبلاغه دارند، گفت: «من غرب را به عنوان یک مشتری برای سینمای ایران میبیینم و فکر میکنم که بحران سینمای ایران تمام شده است، در واقع بحران سینمای ایران ۲ سال پیش بود، زمانی که هر هنرمندی که میخواست ثابت کند یک هنرمند انقلابی است صبح که از خواب بیدار میشد به کل سینمای ایران فحش میداد. بحران سینمای ایران زمانی بود که سینما را به عنوان فاضلاب میخواندند و معتقد بودند که همه در سینما فاسد هستند.»
سینما امروز میتواند بهترین ابزار محبوبیت ایران در سطح بینالمللی باشد
در ادامه سید مصطفی ابطحی مدیرعامل جدید موسسه رسانههای تصویری ضمن بیان اینکه ما مفتخریم که سرمان در پای فرهنگ این مرز و بوم است، گفت: «سینما امروز میتواند بهترین ابزار محبوبیت برای ایران در سطح بینالمللی باشد و فرهنگ ایران را در سراسر دنیا گسترش دهد. سینمای امروز ایران نجیب است و اخلاق، عرفان، عشق و اندیشه را با هم پیوند میدهد. هرچند ۱۰۰ سال از عمر سینمای ایران میگذرد اما تنها کمی بیش از ۲۰ سال است که نمایش خانگی در کشور باب شده است.»
وی با اشاره به اینکه سینمای خانگی از ابتدا مظلوم واقع شده بود، گفت: «شاید دلیل این مظلومیت این است که در سپهر فرهنگی کشور نقطه عزیمت مستقلی برای آن در نظر گرفته نشده و همه به دنبال کمک به سینمای ملی بودهاند. این در حالی است که با توجه به نبود شبکه های خصوصی در کشور، اگر شبکه نمایش خانگی به درستی مورد حمایت قرار میگرفت، میتوانست با موفقیت همراه باشد.»
وی با تاکید بر اینکه برنامهریزی، سیاستگذاری، بررسی آخرین تکنولوژیها در سینمای جهان و حمایت از بخش خصوصی از جمله اهداف موسسه رسانههای تصویری است، گفت: «بسیاری از شهرهای کشور هنوز سینما ندارند و مردم این شهرها سینما رفتن را فراموش کردهاند، بنابراین بدون شک شبکه نمایش خانگی میتواند این کمبود را در سطح کشور جبران کند. همچنین تولیدات این موسسه باید ارتقا پیدا کند و نباید دیگر آثار درجه دو و سه در این حوزه تولید شود، زیرا در این شرایط است که توقع مردم از سینما بالا میرود و دیگر برای دیدن یک تله فیلم به سینما نمیروند. به همین دلیل از شورای نظارت و ارزشیابی میخواهم تا در صدور پروانه ساخت برای فیلمها سختگیری بیشتری داشته باشند. زیرا اگر کیفیت تولیدات را ارتقا ندهیم، مخاطب از دست میرود و در نتیجه هنر صنعت سینما بی معنا میشود.»
VOD یک فرصت و یک انقلاب در سینما به شمار میرود
وی در ادامه به VOD و لزوم اجرایی شدن آن در شبکه نمایش خانگی اشاره کرد و گفت: «VOD یک فرصت و یک انقلاب در سینما به شمار میرود، به شرطی که بتوانیم با فهم درست این پروژه را به سامان برسانیم، اما مساله مهم در اجرای چنین طرحی این است که بخش خصوصی به این باور برسد که قرار نیست دیگر شرکتهای شبکه نمایش خانگی تعطیل شوند، دولت و حاکمیت در مقابل بخش خصوصی نیست، بلکه حامی بخش خصوصی است. ما قلهها را به بخش خصوصی نشان میدهیم و آنها باید خود را به قلهها برسانند. بخش خصوصی باید باور کند که ما همراه بخش خصوصی هستیم.»
مدیرعامل موسسه رسانههای تصویری اظهار کرد: «در دوران پساتحریم به شدت به دنبال این هستیم که حضور بینالمللی ایران را تقویت کنیم، حضور بینالمللی سینما تنها به معنای حضور در جشنوارههای بینالمللی نیست، بلکه باید به سمت تولیدات مشترک و بازاریابی در این عرصه برویم و تلاش کنیم تا سهمی مناسب از بازارهای بینالمللی سینمای دنیا را به سینمای ایران اختصاص دهیم.
وی در پایان تاکید کرد: «متاسفم که ما مدیران نتوانسیم ایدههای متعالی ایوبی را تحقق بخشیم.»
در پایان این جلسه هدایایی از طرف محمد احسانی مدیر شبکه یک، محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، محمدمهدی طباطبایینژاد مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، پرویز بشردوست مدیر حراست وزارت ارشاد، محمدرسول صادقی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی و مجیدی خزانهدار موسسه رسانههای تصویری به حسین مسافرآستانه اهدا شد.
انتهای پیام/