دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 بهمن 1398 - 18:18
فولادگر مطرح کرد؛

تبیین تاوان سیاست‌گذاری غلط و نقش اندیشکده‌ها

رئیس پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی دانشگاه آزاد اسلامی به تبیین تاوان سیاست‌گذاری غلط و نقش اندیشکده‌ها پرداخت‌.
کد خبر : 470073
636963619237930826_lg.jpeg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یازدهمین نشست از عصرانه‌های اندیشگاهی به همت پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی دانشگاه آزاد اسلامی بعدازظهر امروز در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.


محمدمجید فولادگر در این نشست اظهار کرد: پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی، حلقه واسطی میان مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشگاه آزاد اسلامی است و مأموریت‌های چشم‌انداز و تمدن نوین اسلامی متمرکز بر گام دوم انقلاب، آینده‌پژوهی اجتماعی و آینده‌پژوهی و حکمرانی را انجام می‌دهد‌.


وی افزود: در این جلسه به تبیین تاوان سیاست‌گذاری غلط و نقش اندیشکده‌ها خواهیم پرداخت‌. برای مثال حذف کارت سوخت یک تصمیم‌گیری غلط بود. همچنین با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و ادامه این سیاست شاهد اتلاف ۱۸ میلیارد دلار در سال ۹۷ بدون اولویت‌بندی از جمله تخصیص بیش از ۱ میلیارد دلار به سفرهای خارجی تفریحی بودیم.


رئیس پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: عدم نظام اصلاح مالیاتی در کشور، خسارتی بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان شامل ۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات عایدی سرمایه وارد کرده است. همچنین ۱۵ هزار میلیارد تومان مالیات از سود سپرده‌های کلان بانکی و ۲۵ هزار میلیارد تومان معافیت‌های مایاتی غیر ضروری به کشور خسارت زده است.


فولادگر عنوان کرد: نظام مسائل و مشکلات کشور به دو دسته تصمیمات درست و غلط تقسیم می‌شود. باید میان نظام حکمرانی، نظام مسائل و مشکلات کشور و جامعه ارتباط و تعامل وجود داشته باشد. رسانه‌ها نقش مهمی در وصل کردن این سه مورد دارند و اندیشکده‌ها به دنبال این هستند که با مردم حرف بزنند و در این زمینه نقش مؤثری می‌توانند داشته باشند.


وی خاطرنشان کرد: تبیین اکوسیستم تصمیم‌گیری بهینه برای جلوگیری از سیاست‌گذاری یکی از کارهایی است که در پژوهشکده‌ها و اندیشکده‌ها باید انجام شود. طراحی فرآیندهای حقوقی هزینه‌زایی(قانون‌گذاری)، آگاهی‌بخشی نخبگانی(گزارش‌های سیاستی و هشدار راهبردی)، درگیر کردن گروه‌های مرجع اجتماعی(رسانه)، ایجاد مطالبه عمومی(رسانه) و شکل‌دهی شبکه منسجم اندیشگاهی با ائتلاف‌های مدافع(رقابت، تعامل، رویداد، جایزه و... از جمله اقداماتی است که باید در اکوسیستم تصمیم‌گیری بهینه برای جلوگیری از سیاست‌گذاری شود.


رئیس پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از تجاربی که اندیشکده‌ها باید به آن توجه کنند، طرح استانی شدن انتخابات بود. در پژوهشکده چشم انداز در این زمینه کارهای خوبی انجام شد. هشدار اولیه از ۶ اندیشکده فعال در موضوع(هوشیاری سیاستی، نشست اضطراری با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز جمعه(حساس شدن حاکمیت) و گزارش تجمیعی ترکیب مدل‌های کمی و کیفی به همراه تحلیل‌های کارشناسی از جمله این کارها بود.


فولادگر عنوان کرد: جلسه با شورای نگهبان(کدخدایی)، هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی(سردار وحیدی)، هیئت رئیسه مجلس و نمایندگان، پدافند غیرعامل، نشست رسانه‌ای مشترک و عملیات مشترک اندیشکده‌ها در آگاهی‌بخشی نخبگانی، مطالبه‌گری اجتماعی و نامه اخطارگونه و هشدارآمیز به مجلس و شورای نگهبان از دیگر کارهایی است که برای طرح استانی شدن انتخابات در پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهشی انجام دادیم.


وی خاطرنشان کرد: نامه‌ای از طرف شبکه اندیشگاهی کشور به مناسبت سالگرد بیانیه گام دوم انقلاب به رهبر معظم انقلاب نوشته‌ایم و امیدواریم به‌عنوان جامعه اندیشگاهی بتوانیم گام‌های مؤثری در جهت اجرای این بیانیه برداریم.


انتهای پیام/۴۱۱۸/4127/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته