دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری موسسه فرهنگی هنری بنیاد محمود استادمحمد عنوان شد

17 نمایشنامه استادمحمد تا پیش از سالمرگش منتشر می‌شود

نشست خبری موسسه فرهنگی هنری بنیاد محمود استادمحمد صبح امروز 10 آبان ماه با حضور جواد عاطفه مسئول انتشار آثار استاد محمد، سعید طباطبایی دبیر جایزه استاد محمد و پرستو گلستانی مسئول بخش نمایشنامه‌نویسی در تئاترشهر برگزار شد.
کد خبر : 47003

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، جواد عاطفه در نشست خبری موسسه فرهنگی هنری بنیاد محمود استادمحمد گفت: «کارهای مقدماتی براس ثبت قانونی این موسسه انجام شده است و به زودی اخبار خوبی در این راستا منتشر خواهد شد.»


وی با بیان این‌که این موسسه در این مدت کار خود را انجام داده است، تشریح کرد: «لوگوی جایزه استادمحمد توسط شاهرخ فریوسفی طراحی شده و توسط هیأت مدیره به تصویب رسیده است. همچنین سایت بنیاد نیز از سوی تارا حیدری مدیریت خواهد شد و اخبار این بنیاد در سایت و اینستاگرام قابل رویت است.»


عاطفه مسئول انتشار آثار استادمحمد در سخنانش تصریح کرد: «برای زنده نگه‌داشتن نام استادمحمد و نشان دادن آنچه که استادمحمد لایقش است تلاش کردیم تا با جوانان و نوجوانان در تهران و شهرستان‌ها بدون واسطه ارتباط برقرار کنیم. در این راستا 10 اثر نمایشی نیز در تهران و شهرستان‌ها از استادمحمد به اجرا در آمد. همچنین ورود به سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس که قرار است با در نظرگرفتن بخشی با عنوان استادمحمد اسفند ماه برگزار شود، برنامه‌‌ای است که با توجه به نگاه استادمحمد به طراحی صحنه و لباس برپا خواهد شد.»


وی با بیان این‌که با نشر چشمه برای چاپ آثار نمایشی استادمحمد به توافق رسیده‌ایم عنوان کرد: «17 نمایشنامه چاپ شده و چاپ نشده استادمحمد برای ارائه به نشر چشمه آماده شده و به زودی کارهای اولیه‌اش آغاز خواهد شد که امیدوارم تا پیش از سال‌مرگ وی منتشر شود. »


رپرتوار نمایشنامه‌خوانی


عاطفه خبر داد: «اولین جایزه استادمحمد 5 دی ماه در تالار مولوی برگزار خواهد شد که پیش از آن رپرتوار نمایشنامه‌خوانی برگزار می‌شود که شامل «عکس خانوادگی» به کارگردانی پرستو گلستانی، «دیوان تئاترال» به کارگردانی روزبه حسینی و «شب بیست و یکم» به کارگردانی احسان فلاحت پیشه است.»


وی بیان کرد: «در بحث توجه به نگاه استادمحمد، آثار وی در پروژه یاد و در قالب یک جلد کتاب تا پیش از سال‌مرگ زنده یاد استادمحمد چاپ خواهد شد.»


سعید طباطبایی نیز با اشاره به این‌که برترین نمایشنامه‌های سال 1393 5 دی ماه معرفی خواهند شد، درباره روند فعالیت‌های موسسه فرهنگی هنری بنیاد استادمحمد خاطرنشان کرد: «برنامه‌های بنیاد به اوایل سال جاری باز می‌گردد که قرار شد بخش فعال و جدی داشته باشیم تا برترین نمایشنامه‌های سال را بررسی و معرفی کند. برای شروع کار نشستی اردیبهشت ماه برگزار شد و بررسی اولیه و چگونگی انتخاب جایزه و داوران مشخص شد و در خردادماه جایزه استادمحمد تعیین شد و دو هفته بعد فراخوان جایزه استادمحمد منتشر شد.»


دبیر جایزه استادمحمد گفت: «در زمره آثار قابل بررسی در بنیاد استادمحمد می‌توان به نمایشنامه‌های سال 1393 اشاره کرد که به طور خودکار در زمره آثار قابل بررسی قرار گرفتند. همچنین از کارگردانان اجراهای سال 1393 خواستیم تا متون نمایشی را برای ما ارسال کنند که البته می‌بایست به زبان فارسی باشند چراکه آثار تالیفی جزو ملاک‌های اصلی ما بود و آثار اقتباسی در محدوده بررسی آثار قرار نمی گرفت.»


به لحاظ موضوعی محدودیتی برای ارسال آثار قرار ندادیم


وی اعلام کرد: «ما به لحاظ موضوعی محدودیتی برای ارسال آثار قرار ندادیم بلکه تنها ملاک آثار نمایشی روی صحنه رفته،10 اجرای عمومی در سال 1393 بود.»


طباطبایی همچنین گفت: «در میان کتاب‌های چاپ اول سال 1393 حدود 40 اثر بر اساس آمار خانه تئاتر مورد بررسی قرار گرفت و طبق فراخوان حدود 10 نمایشنامه به اجرا در آمده مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین از میان 70 کتاب بررسی شده 40 اثر شرایط لازم برای ارزیابی داوران را داشتند.»


وی در معرفی هیأت داوران اظهار کرد: «فرهاد توحیدی، مجید قیصری، رویا نونهالی، اصغر همت، محمدامیر یاراحمدی و حسین کیانی ارزبابی آثار را برعهده خواهند داشت.»


دلایل همکاری دو هنرمند حوزه سینما و ادبیات


وی در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا مبنی بر دلایل حضور دو هنرمند حوزه سینما و ادبیات برای داوری آثار بیان کرد: «در جلسه مشورتی اغلب دوستان نظرشان بر این این بود که استفاده و همکاری با دو یا سه نفر به عنوان داور که خارج از فضای تئاتر باشند به جامع شدن انتخاب‌ها کمک قابل توجهی می‌کند. البته افرادی که از دیگر حوزه‌ها با ما همکاری دارند با حوزه تئاتر هم آشنا هستند و جزو افراد صاحب سبکی به شمار می‌آیند که به ایجاد نگاه جدید در جامعه تئاتر کمک خواهند کرد.»


پرستو گلستانی درباره نمایشنامه‌خوانی تشریح کرد: « نمایشنامه «عکس خانوادگی» پیش از این توسط استادمحمد کار شده اما روی صحنه نرفت که قرار است آن را نمایشنامه‌خوانی کنم. همچنین دو اثر دیگر متونی وبدند که به بنیاد استادمحمد پیشنهاد داده شدند و از انجا که جزو کارهای شاخص وی بودند در رپرتوار نمایشنامه‌خوانی قرار گرفتند. »


وی ادامه داد: «اگر دوستان دیگر متون نمایشی دیگری پیشنهاد دهند که مناسب برای نمایشنامه‌خوانی باشد، پس از بررسی در قالب رپرتوار نمایشنامه‌خوانی خواهد شد.»


جواد عاطفه در ادامه گفت: «نمایشنامه‌خوانی فراخوانی برای شنیدن و دوباره‌خوانی چند اثر محمود استادمحمد است.»


بررسی آثار بر اساس کیفیت


طباطبایی نیز اعلام کرد: «در ساختار هیأت امنا و هیأت مدیره و داوران سعی کرده‌ایم بینارشته‌ای حرکت کنیم و گسترش دموکراسی فرهنگی در فعالیت‌ها را داشته باشیم. ما تلاش کردیم تا در داوری آثار و شیوه بررسی و جهت‌دهی به آنها دخالت نداشته باشیم و آثار را صرفاً بر اساس کیفیت اثر مورد ارزیابی قرار دهند.»


مسعود جعفری جوزانی، مدیا کاشیگر، پرستو گلستانی، مانا استادمحمد و جواد عاطفه هیأت مدیره بنیاد استادمحمد را تشکیل می‌دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته