دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1398 - 13:01
آنا خبر می‌دهد؛

توقف تولید برخی از مجتمع‌های پتروشیمی به دلیل نبود خوراک

افزایش مصرف گاز در بخش خانگی موجب شد تا علی‌رغم وعده‌هایی که مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی داده بود شاهد توقف تولید برخی از مجتمع‌های پتروشیمی در کشور باشیم.
کد خبر : 468341
201905105306286071.jpg

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، خبرهای دریافتی از برخی از مجتمع‌های پتروشیمی کشور حاکی از آن است که به دلیل تزریق گاز تولیدی در این ایام به شبکه خانگی متأسفانه مجتمع‌های پتروشیمی و نیروگاه‌ها گاز کمتری دریافت می‌کنند که این موضوع موجب شده است تا برخی از مجتمع‌های پتروشیمی ازجمله پتروشیمی مرجان به‌طور کامل فعالیتشان متوقف شود.


توقف تولید پتروشیمی مرجان و کاهش تولید برخی دیگر از مجتمع‌های پتروشیمی در حالی رخ داده است که قرار بود گاز پتروشیمی‌ها به دلیل افزایش تولید گاز در کشور قطع نشود!


این وعده‌ای بود که بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی آن را رسانه‌ای کرده بود.
بنا بر اخبار رسمی منتشرشده به دلیل برودت هوا و افت شدید فشار گاز و بنا به دستور شرکت ملی گاز مبنی بر کاهش و قطع مصرف خوراک گاز طبیعی، ظرفیت واحدهای تولیدی پتروشیمی پردیس نیز با کمترین میزان به تولید ادامه می‌دهند.


دراین‌بین بنا بر اخبار رسیده به خبرنگار آنا پس از ۲ پتروشیمی مذکور، فعالیت پتروشیمی زاگرس و مبین هم متوقف شد. البته ظاهراً پتروشیمی مبین از محدودیت و کاهش خوراک گاز خود پیشتر خبر داده است.


براساس این گزارش، محمدی ۱۸ آذرماه در سخنانی با رد برخی اظهارنظرها مبنی بر اعتقاد نداشتن وزیر نفت به توسعه پتروشیمی در کشور گفته بود: مهم‌ترین مؤلفه توسعه صنعت پتروشیمی در اختیار داشتن سبد متنوع و مطمئنی از انواع خوراک‌های مایع و گاز است و تا زمانی که خوراک کافی و پایدار وجود نداشته باشد، توسعه‌ای در صنعت پتروشیمی اتفاق نخواهد افتاد.


وی در پاسخ به برخی انتقادها به سیاست‌های وزارت نفت در حوزه ساخت و توسعه صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی تصریح کرده بود: این منتقدان فراموش کرده‌اند که تا چند سال پیش بخش چشمگیری از صنایع پتروشیمی به علت کمبود گاز در فصل سرد سال با قطعی و افت فشار سوخت و خوراک گاز دست‌وپنجه نرم می‌کردند و به‌اجبار باید مجتمع‌ها از سرویس خارج می‌شد و تعمیرات اساسی آن‌ها در دستور کار قرار می‌گرفت.


محمدی همچنین گفته بود با شتاب بخشی به اجرای طرح‌های توسعه میدان عظیم پارس جنوبی در طول شش سال گذشته تاکنون و بهره‌برداری از ۱۲ فاز این میدان مشترک گازی، در شرایط کنونی صنایع پتروشیمی با مشکل کمبود خوراک گاز روبرو نیست.


انتهای پیام/4141/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته