دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کمیسیون تلفیق:

رئیس جمهور مخالف حذف ارز 4200 تومانی است/ تغییر قیمت بنزین در سال آینده منتفی است

تاجگردون درباره دلایل عدم حذف ارز یارانه‌ای گفت: همه جا با ارز 4200 تومانی مشکل دارند. تدبیر مدیریتی دولت که رکن اصلی آن هم رئیس جمهور محترم است با حذف ارز 4200 تومانی مخالف می‌کنند.
کد خبر : 466319
IMG23283095.jpg

به گزارش خبرنگار اقتصاد کلان گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره زمان اتمام بررسی لایحه بودجه 99 در این کمیسیون گفت: فکر می‌کنم ان‌شاءالله حداکثر تا ده روز دیگر کار کمیسیون تلفیق تمام می‌شود و گزارش این کمیسیون به صحن علنی مجلس تقدیم می‌شود.


تاجگردون در پاسخ به سؤالی درباره اینکه منابع درآمدی لایحه بودجه 99 چه سرنوشتی در کمیسیون تلفیق پیدا کرد، اظهار داشت: پیش‌بینی‌های درآمدها یک مقدار زیاد است. نسبت به برخی از آیتم‌ها و عملکرد سال جاری ما در بررسی بودجه دو نوع نگاه بود که آیا ما این درآمدها را به‌شدت کاهش بدهیم یا اینکه نه بگذاریم و در طول سال دولت متناسب با وصول با مکانیسم تخصیص کارش را انجام بدهد. رویه دوم توسط کمیسیون تلفیق انتخاب شد. در برخی از آیتم‌های آن دلیل هم داشتیم.


نمی‌خواستیم با تنظیم لایحه بودجه بر مبنای صادرات نفت پایین، در مقابل دشمن تسلیم شویم


وی افزود: مهم‌ترین آیتم آیتم نفت بود. در سنوات قبل از تحریم، ما تا دو میلیون و هفت‌صد هزار بشکه نفت هم فروش داشتیم. در لایحه بودجه 99 این آیتم، یک‌میلیون بشکه پیش‌بینی شده است که یک مقدار بیشتر از عدد فروش فعلی ما است. اول امسال تحریم‌کننده اصلی اقتصاد ایران اعلام کرد که ما نمی‌گذاریم که ایران حتی یک بشکه نفت بفروشد. عدد حداکثر تا 150 هزار بشکه را پیش‌بینی می‌کردیم. الآن ما حدود 4 تا 5 برابر این عدد داریم می‌فروشیم یعنی 600 تا 700 هزار بشکه در روز. درنتیجه، اگر ما از همین الآن، آن‌ها مثلاً فرض می‌کنند، دولت آمریکا یا دولت تحریم‌کننده بگوید که ایران در سال آینده مثلاً 200 هزار بشکه است. پس ما روی 200 هزار بشکه بگذاریم و خودمان را تسلیم کنیم، نه. کمیسیون تلفیق مجلس با این اعتقاد که همان 1 میلیون بشکه را لحاظ کنید ان‌شاءالله که بتوانیم تمامی اوامر دستگاه‌های اجرایی نفت و دیگر سیستم‌هایی که می‌توانند بفروشند این را به 1 میلیون بشکه برسانند که تأمین نظر بکند.


رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با تأکید بر اینکه دولت عدد خیلی بالایی برای فروش اموال مازاد دولت و مولدسازی آن‌ها در لایحه بودجه 99 پیش‌بینی کرده است، گفت: ما و خود ارکان اجرایی دولت اعتقاد داریم که برای اجرای این کار می‌بایستی اختیارات بالاتری را به دولت بدهیم. البته در جلسه سران قوا هم این بحث شد که یک سری اختیارات بالایی برای این کار به دولت به‌خصوص به وزیر اقتصاد و بورس داده شود. حالا یک کمیته گذاشته‌ایم تا افزایش اختیارات دولت برای مولدسازی دارایی و تبدیل صندوق‌های جدید را در مصوبه کمیسیون تلفیق بگذاریم. فکر می‌کنم اگر ما بتوانیم این اختیارات را برای مولدسازی دارایی‌ها روان‌سازی بکنیم، یک مقدار این عدد افزایش پیدا کرد. البته من بعید می‌دانم عدد 50 هزار میلیارد تومان محقق شود.


کسری بودجه 99 کمتر از 110 هزار میلیارد تومان است


تاجگردون در پاسخ به سؤالی درباره میزان کسری لایحه بودجه 99 گفت: این لایحه کسری دارد. ما در مجلس وقتی می‌خواهیم درآمدها را کاهش بدهیم، همواره نمایندگان را نگاه می‌کنیم که این درآمد را می‌خواهید کاهش دهید، چه هزینه‌ای را می‌خواهید کاهش بدهید؟ چون متناظر باید این‌ها بالانس بشوند. بعد چون آن طرف نمی‌شود با هیچ موضوعی برخورد کرد؛ یعنی هر جا را می‌خواهی کم کنی می‌گویند که نمی‌شود. بهداشت است، آموزش است، نیروهای مسلح است. درنتیجه مجلس در این نوع رفتارها می‌آید این‌ها را کمی بالا و پایین می‌کند، خیلی دست به ترکیبشان نمی‌زند که دولت در طول سال متناسب با تخصیص این‌ها را سامان بدهد.


وی با تأکید بر اینکه براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، لایحه بودجه 99 حدود 150 تا 160 هزار میلیارد تومان کسری دارد و مطابق گزارش دیوان محاسبات کشور این کسری حدود 110 هزار میلیارد تومان است، اضافه کرد: برآورد خود من این است که اگر دولت مولدسازی دارایی‌ها را خوب کار کند و ما اختیارات را بدهیم، شاید کسری کمتر از 110 هزار میلیارد تومان بیاید.


تغییر قیمت بنزین در سال آینده منتفی است


رئیس کمیسیون تلفیق مجلس درباره وضعیت قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده، اظهار داشت: تصمیم جدیدی گرفته نمی‌شود چون یک تصمیم گرفته شد و دارد انجام می‌شود. البته کاش روش‌های دیگری عمل می‌شد. یک بحث مفصلی در مورد حامل‌های انرژی شد. بعضی‌ها می‌گویند یک قیمت ثابت بگذاریم مثلاً 2 هزار تومان یا 1800 تومان. من آن روز خدمتشان گفتم اصلاً این موضوع را کنار بگذارید؛ یعنی چه 2 هزار تومان؟ دوسوم مصرف‌کنندگان ما الآن دارند مصرف سهمیه‌ای استفاده می‌کنند؛ یعنی اگر من دارم 60 لیتر استفاده می‌کنم، بعد من بگویم قیمت ثابت 2 هزار تومان یعنی من باز دوباره دارم 35 درصد قیمت را افزایش می‌دهم برای دوسوم جامعه. کسی فکر نمی‌کند دوباره یک تورم 35 درصدی در قیمت‌ها ایجاد می‌شود. به نظر من موضوع اصلاً منتفی است. شاید در میزان سهمیه‌ها اگر ما به حساب‌وکتاب برسیم بتوانیم یک اصلاحاتی را انجام بدهیم که من الآن نمی‌توانم پیش‌بینی کنم.


تاجگردون در پاسخ به سؤالی درباره دلیل حذف پیشنهاد دولت در بند «الف» تبصره 6 لایحه بودجه 99 درباره مالیات پنج پله‌ای حقوق کارمندان گفت: ما در سال 98 و 97 طوری رفتار کردیم، آن‌هایی که حقوقشان کمی بالاتر بود، عملاً حقوق این‌ها رشد پیدا نکرد. نرخ مالیات پلکانی بالا بود. مثلاً پلکانی تا 35 درصد بود. بعد نرخ رشد حقوق آن‌ها هم خیلی پایین گذاشتیم مثلاً گفتیم آن‌قدر تومان یا آن‌قدر درصد. درنتیجه، من یک هیئت‌علمی هستم یا یک پزشک هستم یا یک قاضی هستم یا یک متخصص مثلاً نفت هستم، در مناطق هستم. این‌ها حقوقشان در سال 98 یا حتی 97 نسبت به 96 کمتر شد؛ یعنی 97 کمتر از 96 شد، 98 هم کمتر از 97 شد.


می‌توانیم پله‌های مالیات بر درآمد را سه پله‌ای کنیم


وی افزود: حالا چه کار کنیم؟ البته هنوز در کمیسیون تلفیق مجلس بحث است ولی ان‌شاءالله جمع‌بندی می‌شود. من نظر خودم را دارم می‌گویم. در قانون اصلی مادر می‌گوید دو پلکان باشد. دو پلکان آن هم خیلی فاصله ندارد. 15 و 20 است. می‌توانیم هم آن را 3 پلکان کنیم. این‌ها را ما باید با معافیت نرخ حقوق ببینیم. من به کمیسیون تلفیق گفتم ما به این‌هایی که داریم حقوق آن‌ها را زیر 98 می‌بریم، نبریم زیر 98. حداقل حقوق آن‌ها در سال نسبت به 98 مقداری بیشتر باشد.


رئیس کمیسیون تلفیق مجلس درباره اشکالات آیین‌نامه‌ای مطرح شده توسط برخی اعضای کمیسیون تلفیق مجلس به نحوه رأی‌گیری درباره بند «الف» تبصره 6 لایحه بودجه 99 در این کمیسیون گفت: این موضوع تفصیلی است و در مورد آن اختلاف‌نظر است که دوسوم یا نصف به‌اضافهٔ یک. من در مورد این موضوع فعلاً حرفی ندارم.


تاجگردون در پاسخ به سؤالی درباره تبعات کاهش 4 هزار میلیارد تومانی درآمد مالیاتی دولت با تصویب این مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس درباره مالیات بر درآمد، اظهار داشت: من بگویم برای جامعهٔ چند میلیونی حقوق‌بگیران ما، بودجه‌ای که 480 هزار میلیارد تومان برآورد آن است و به قول دوستان 100 هزار، 110 هزار، 120 هزار میلیارد تومان کسری دارد. اصلاً جمع عدد من و عدد شما، سازمان مالیاتی می‌گوید 4 هزار میلیارد تومان را از دست می‌دهم، من می‌گویم 5 هزار میلیارد تومان هم به آن پایینی‌ها بدهیم، این یعنی مجموع آن 10 هزار میلیارد تومان. مسئلهٔ من 10 هزار میلیارد تومان است؟ آیا یک جامعه‌ای، یک مسئولی، یک کسی که می‌خواهد تدبیر عمل کند برای چند میلیون خانواده، آیا 10 هزار میلیارد تومان خیلی پول است؟


رئیس کمیسیون تلفیق مجلس در پاسخ به این سؤال که چه درآمدهای سالمی شناسایی کردید که در لایحه بودجه 99 بگذارید، گفت: ما گفتیم خانه‌های بالای 10 میلیارد تومان، خانه‌های لوکس، باید مالیات سالانه بدهند. این برای اولین بار است؛ یعنی اگر من در تهران در آپارتمانی می‌نشینم که خانه من 15 میلیارد تومان، 20 میلیارد تومان است یا ملکی دارم که 30 میلیارد تومان است، به او چقدر فشار می‌آید؟ بعضی از نماینده‌ها گفتند که شما دارید فشار می‌آورید. مثلاً شهر من گچساران یک نفر هم شامل این نمی‌شد. در شهر فارس شاید 10 نفر شامل این بشوند. این یک محل.


وی افزود: یک محل دیگر، مالیات گرفتن از خانه‌های خالی است که شما در تهران فراوان دارید. چند سال است ما داریم می‌گوییم خانه‌های خالی. امسال شهرداری را هم آوردیم کمک کنند، شریک کردیم بیایند با هم کار. در قانون‌مان شهرداری، وزارت مسکن، سازمان ثبت و سازمان امور مالیاتی را به هم وصل کردیم. این مصوبات از سال آینده اجرا می‌شود و این درآمدها وصول می‌شود.


تاجگردون ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس کار خوبی کرد و در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شد. سیستم بانکی، اطلاعات بین‌بانکی، اطلاعات حساب‌ها، همه این‌ها را طوری به هم وصل کردیم به سیستم مالیاتی ما که فرار مالیاتی را به حداقل برسانیم. دنبال پول نیستیم. واقعاً سازمان امور مالیاتی و دولت هم از این پیشنهاد ما استقبال کرد. پیشنهاد خیلی جامع و کاملی است و منجر به ساماندهی حساب و ساماندهی گردش پول می‌شود و این موضوع به جلوگیری از فرار مالیاتی خیلی کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال، من 10 تا حساب دارم. مشخص بشود کدام حساب اقتصادی من است، کدام حساب حقوق من است.


رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به اینکه موضوع مالیات بر مجموع درآمد را دولت در جلسه سران قوا مطرح کرده است، اظهار داشت: این یکی از چیزهای مغفول در دولت است. من هم خدمت دولت محترم عرض کردم. باید سازمان مالیاتی، سازمان برنامه و بانک مرکزی با هم روی این موضوع هماهنگ شوند و رئیس‌جمهور هم این را بپذیرد. آن‌ها اگر بپذیرند که ما مالیات مجموع بر درآمد را عمل کنیم ما آمادهٔ تصویب آن هم هستیم.


وی با تأکید بر اینکه طبق قانون مالیاتی، همه باید از سال آینده سیستم فروشگاهی داشته باشند، اضافه کرد: در مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس به این قسمت که صرفاً پزشکان بود، وکلا و دفاتر وکالت هم اضافه شده‌اند.


رئیس‌جمهور مخالف حذف ارز 4200 تومانی است


وی در پاسخ به سؤالی درباره این موضوع که چه ضرورتی داشت ارز 4200 تومانی در لایحه بودجه 99 باقی بماند، گفت: من هم از نظر فهم اقتصادی و هم از نظر فهم اجرایی اعتقادم به این دوگانگی نیست و معتقد هستم که یک ارز باید دیده شود. مردم هم این را درک می‌کنند و لمس می‌کنند که آن ارز 4200 تومانی در سفره‌شان نیست؛ اما ما یک چالش خیلی جدی با دولت در این زمینه داریم نه از لحاظ فهم کارشناسی، از نظر فهم مدیریتی و روش مدیریتی است. فهم کارشناسی در بدنه دولت تقریباً با ما همسو است ولی تدبیر مدیریتی دولت که رکن اصلی آن هم رئیس‌جمهور محترم است این است که نه من این روش را نمی‌پذیرم و من اعتقاد دارم که اگر این اتفاق بیفتد کالاها ارزش پیدا می‌کند.


تاجگردون افزود: ما اگر ببینیم مصوبه‌ای را اعمال کنیم، دولت اجرا نکند یا بد اجرا کند، هزینه مردم را بیشتر می‌کند، بعضی مواقع از حرف خودمان می‌گذریم چون می‌گوییم این را دولت می‌خواهد اجرا کند. اتفاقاً برای این منظور من این قسمت را متوقف کردم، هنوز هم تصویب نکردیم. یک کمیته به ریاست حجت‌الاسلام بحرینی هم گذاشتیم. تیمی هم از ارکان دولت گذاشت. مثلاً سرپرست وزارت جهاد با من صحبت کرد و گفت که ما 3 میلیارد دلار در روغن داریم هزینه می‌کنیم. خود ایشان با من صحبت می‌کرد گفت اگر مکانیسمی را طراحی کنیم من این 3 میلیارد دلار را می‌توانم کم کنم به شرط اینکه به تولید روغن در کشور بدهند. این حرف خیلی منطقی است، خیلی خوب است. ولی دولت در چهارچوب کلی‌اش نمی‌پذیرد. می‌گوید من این کار را نمی‌توانم انجام بدهم.


رئیس کمیسیون تلفیق مجلس ادامه داد: همه جا با ارز 4200 تومانی مشکل دارند. من بارها در جلسه سران قوا، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس مفصل مجادله کرده‌اند، ما خودمان بحث‌های فنی کردیم، کارشناسان بحث کردند. اعتقاد آقای رئیس‌جمهور بر این است که ما نمی‌توانیم. درنتیجه، مثلاً فرض می‌کنند ما 4000 تومان را می‌دهیم 10000 تومان. پس فردا یک اتفاقی در یک کشتی بیفتد قیمت یک کالا بالا می‌رود. آقای رئیس‌جمهور می‌فرمایند من که نخواستم، مجلسی‌ها گفتند این کار را بکن. الآن هم می‌گوید من که نمی‌خواهم شما هر کاری می‌خواهید بکنید ولی قیمت بالا رفت شما مقصر هستید. دیروز آقای بحرینی سؤال می‌کردند گفت من همه را ردیف کردم، بنده خدا یک صبح تا شب هم جلسه گذاشت، گفت هیچ اعتمادی بخواهد این کار انجام شود نیست. مجدد می‌دانم که این یک آسیب جدی خواهد زد. ولی ما در هر صورت هنوز هم این موضوع را نبسته‌ایم و اعتقاد داریم باید دولت را قانع کرد.


موافق حذف معافیت مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستم


وی در پاسخ به سؤالی درباره حذف نشدن معافیت مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده گفت: در کمیسیون تلفیق مجلس این پیشنهاد مطرح شد که مالیات در مناطق آزاد 50 درصد شود که من مخالف تصویب آن بودم. ما آنجا یک جمله‌ای را عرض کردم و خواهش کردم که به این نوع پیشنهاد‌ها واقعاً رأی ندهید یا به عبارتی نگذارید تصویب شود. شما یک سرمایه‌گذار هستید، متأسفانه همه کیش را داریم نگاه می‌کنیم ولی کسی فکر نمی‌کند انزلی هست، قشم هست، ماکو هست، چابهار است. بعد می‌گوییم 50 درصد این مالیات. ببینید طرف رفته آنجا سرمایه‌گذاری کرده است. روزی که رفته آنجا سرمایه‌گذاری کرده این قانون را به او دادیم گفتیم تو مشمول مالیات نمی‌شوی. الآن یا ساخته یا در حال ساخت است. برای یک سال مجلس بگوید تو باید 50 درصد مالیات بدهی. شما خودتان به‌عنوان یک سرمایه‌گذار چه حالی پیدا می‌کنید؟


تاجگردون با تأکید بر اینکه موافق حذف معافیت مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستم، افزود: البته نباید به گونه‌ای شود که قانون سرمایه‌گذاری زیر سؤال برود.


بانک مرکزی مخالف اخ ذ مالیات بر سود سپرده‌های کلان است


تاجگردون در پاسخ به این سؤال که هدف کمیسیون تلفیق مجلس از شفافیت تراکنش‌ها و ساماندهی حساب‌های بانکی چیست، اظهار داشت: یک بحث خیلی جدی شد که از سپرده‌های بانکی مالیات بگیریم. هم در جلسه سران قوا بحث شد و هم در کمیسیون تلفیق مجلس. یکی گفت نیم درصد، یکی گفت دو درصد. این موضوع کنار گذاشته شد. من هم خودم موافق کنار گذاشتن آن هستم به چند دلیل. همه می‌گفتند آقا در کشورهای دنیا دارند این کار را می‌کنند. در کشورهای دیگر نرخ واقعی بین سپرده و تسهیلات و تورم این نیست؛ یعنی ما نمی‌توانیم در این مکانیسم مثل بقیه چیزهایی که می‌گوییم دنیا دارد این‌طوری می‌رود ما هم این‌طوری برویم بعد بگوییم نرخ سپرده این‌طوری شود. طرف وقتی احساس کند که نرخ تورم 35 درصد است، نرخ سود سپرده‌اش 18 درصد است، بعد از سود این هم بخواهیم یک مالیات بگیریم چه اتفاقی می‌افتد؟ خب پولش را در می‌آورد. می‌برد جای دیگر. بانک مرکزی هم به‌صراحت مخالف بود. منطقش هم این بود چون حجم سپرده‌ها متزلزل است بدتر از این دیگر تزلزل به وجود می‌آید. ما این را کنار گذاشتیم؛ اما در مورد تراکنش‌ها نه. آن را ما کاملاً در همان متن مصوبه کمیسیون تلفیق که مفصل است، توضیح دادم، همه این‌ها را سعی کردیم ساماندهی شود که شفاف شود.


انتهای پیام/4141/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته