دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آشفته بازار نمایش خانگی|2 / فرحبخش در گفتگو با آنا:

مخاطب میلیونی در شبکه نمایش خانگی دروغی بیش نیست!

یک تهیه‌کننده سینما معتقد است که آمار مخاطبان میلیونی برای تولیدات شبکه نمایش خانگی دروغی بیش نیست.
کد خبر : 463149
articles-34-farahbakhsh (1).jpg

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا - نزدیک به یک دهه از شیوه نوین عرضه محتوا به مخاطب در ایران که «شبکه نمایش خانگی» نام گرفته، می‌گذرد.در این یک دهه عرضه سریال‌های مختلفی در این بستر تعریف شد که برخی مثل «قهوه تلخ» و «شهرزاد» با استقبال فوق العاده‌ای مواجه شدند و در طرف مقابل برخی نیز همچون «ویلای من» و «عشق تعطیل نیست» توفیقی برای جذب مخاطب نداشتند.


شاید آنچه محور تمامی این سریال‌ها بود، سطح پایین ممیزی‌های ارشاد روی محتوای عرضه شده برای مخاطب بود. این بستر نمایش آثار تصویری، علناً و با مجوز ناهنجاری‌هایی را پخش کرد که روی برخی شبکه‌های ماهواره‌ای را هم سفید کرده است. از ترویج عشق مثلثی در شهرزاد گرفته، تا ترویج هم‌باشی در سریال ممنوعه.


گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا قصد دارد به واکاوی این جریان بپردازد که چرا باید سطح ممیزی در این عرضه محتوا این قدر پایین باشد؟ آثار پخش این محتواهای ناهنجار در شبکه‌ای که نامش خانگی است و مهمان خانه‌های مردم می‌شود، چیست؟



وقتی این همه سریال ساخته می‌شود و نظارتی هم برآنها نیست، حتماً جایی در وزارت ارشاد لنگ می‌زند



محمدحسین فرحبخش، کارگردان و تهیه‌کننده سینما که در بخش خصوصی سینما حضوری جدی دارد، در این باره به خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا گفت: شبکه نمایش خانگی اصلاً برای کشور ما نیست. در واقع منشاء آن پول‌های نامربوطی است که معلوم نیست از کجا می‌آید؛ به قول معروف آیا سرمایه کثیف است یا پولشویی یا هرچیز دیگر؟ همین‌ها هم باعث ضربه به سینمای ایران شده است.


عرصه سریال‌‍‌‌سازی باید زیر نظر تلویزیون باشد


وی افزود: حتی ممیزی خاصی بر سر تولیدات حاضر در شبکه نمایش خانگی وجود ندارد و با ممیزی سینما متفاوت است. در ساخت این سریال‌ها آن قدر دایره ممیزی باز است که ابداً مشابه آن را در سینما نمی‌بینیم. گرفتن مجوز یک فیلم با این ممیزی، به راحتی سریال‌های شبکه نمایش خانگی نیست.


مراسم تکریم و معارفه مدیران سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد


کارگردان «مستانه» اظهار کرد: به نظرم عرصه سریال‌سازی باید زیر نظر تلویزیون باشد چون معتقدم این بخش به وزارت ارشاد ربطی ندارد. فرقی هم ندارد که این سریال‌ها چه در خود تلویزیون پخش شود و چه در شبکه نمایش خانگی. این نوع سریال‌ها به حال کشور ما مضر است.


هنرپیشه شبکه نمایش خانگی دیگر به درد سینما نمی‌خورد


فرحبخش با بیان اینکه شبکه نمایش خانگی به درد کشور ما نمی‎خورد، گفت: سینمای ما خیلی محدود است اما با این بضاعت دوباره عواملش را هم وارد این مجاری فیلم و سریالسازی می‌کنند آنهم با پول‌های هنگفت و غیرقابل قبول که چیزی جز صدمه به سینمای ما نخواهد داشت و همین الان نیز صدماتش را می‌بینیم.


کارگردان فیلم «خصوصی» اعتقاد داشت: این شبکه نمایش خانگی، سینمای ما را ازکیفیت می‌اندازد و از نظر تجاری نیز با شکست مواجه می‌کند.


وی اضافه کرد: هنرپیشه‌ای که اسم و عکسش روی سر در سینماست، وقتی وارد تولیدات شبکه خانگی شود، دیگر به درد نمی‎خورد. مثل هنرپیشه‎ای می‎ماند که عکسش روی تبلیغات چرم و غیره می‎خورد و خب همین اتفاقات سینما را از اصالت می‌اندازد و خراب می‌کند.


ساخت این سریال‌ها منفعت اقتصادی ندارد


فرحبخش معتقد بود: هنرپیشه سینما برای خود سینماست اما اینها را با پول‌های گزاف و بادآورده وارد شبکه نمایش خانگی می‌کنند درحالیکه ساخت اینجور سریال‌ها ابدا نفع اقتصادی و سودی در پی ندارد. این سریال‌ها به واقع کاربرد اقتصادی ندارد بلکه کاربردشان ورای حوزه سینما و اقتصاد است.


وی درباره اعلام برخی سازندگان سریال‌های شبکه نمایش خانگی مبنی بر مخاطبان میلیونی آنان نیز گفت: دروغ می‌گویند که فلان میلیون مخاطب دارند. دروغ گفتن که حُناق نیست!


این تهیه‌کننده سینما تأکید داشت: اصلا معلوم نیست این پول‌هایی که به کار می‌گیرند، برای چه کسی است ؟ این آدم‌هایی را هم که به اسم سرمایه‌گذار و غیره پشت این سریال‌ها می‌بینید، در حد و شبیه این حرف‌ها نیستند که مثلا چنین مقدار پولی داشته باشند.


حق العمل‌کاری در شبکه نمایش خانگی و دریافت پورسانت


فرحبخش گفت: اینها چنین پولی در بساط ندارند و درواقع حق‌العمل‌کارند و پورسانتشان را می‌گیرند. افراد دیگری هستند با مقاصد خاص که این پولها را وارد می‌کنند.خود ارشاد هم این جماعت را نمی‌شناسد و این دوستان اطلاعات و قضایی هستند که باید دنبال اینها بروند و تحقیق کنند.


تهیه‌کننده «ایکس‌لارج» با تأکید بر اینکه لااقل وزارت ارشاد نباید به این همه سریال مجوز دهد، گفت: حداقل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید بگذارد که این همه سریال باهم در طول سال ساخته شود. برای شبکه نمایش خانگی نهایت سالی یکی دو سریال کفایت می‌کند.



شبکه نمایش خانگی، سینمای ما را ازکیفیت می‌اندازد و از نظر تجاری نیز با شکست مواجه می‌کند.



وی اشاره داشت: وقتی این همه سریال ساخته می‌شود و نظارتی هم برآنها نیست، حتماً جایی در وزارت ارشاد لنگ می‌زند. همین‌هاست که سینما را نابود کرده و تماشاگر سینما را به شکل بدی به سمت خود برده است.


محمدحسین فرحبخش با انتقاد از کیفیت سریال‌های شبکه نمایش خانگی بیان کرد: این سریال‌ها اتفاقا یکی از یکی بنجل‎تر است و قابل تأمل هم نیستند؛ ولی آنها را با این کیفیت به خورد مردم ما می‌دهند.


 انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته