دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک: جریمه رانندگی نمی‌تواند با نوع خودرو مرتبط باشد

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اظهار تاسف از اینکه قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی درست اجرا نمی‌شود، گفت: نرخ جرائم رانندگی باید افزایش یابد، اما این نرخ نمی‌تواند بر اساس نوع خودرو تعیین شود.
کد خبر : 46106

جواد هدایتی در گفت‌گو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه عمده تصادفات رانندگی مربوط به خودروها با فراوانی بالا مانند پراید، پژو و سمند است، افزود: در تمام دنیا موثرترین و بالاترین سهم در سوانح رانندگی را عامل انسانی تشکیل می‌دهد.


وی تصریح کرد: خودرو، جاده و سایر عوامل محیطی در رانندگی در اختیار راننده هستند و در صورتی که راننده رفتاری مناسب و متناسب با موقعیت را اعمال کند، یقینا در کاهش حوادث رانندگی موثر خواهد بود.


هدایتی با تاکید بر اینکه جریمه یکی از عوامل کنترل عامل انسانی در حوادث رانندگی است، تصریح کرد: در همه کشورهای دنیا با هر وضع اقتصادی، جریمه به عنوان یک نقش بازدارنده برای بروز تخلفات در نظر گرفته می‌شود.


مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه قانون رسیدگی به تخلفات در سال 89 تصویب و از سال 90 اجرایی شد، ادامه داد: در همان سال نخست 15 درصد تلفات رانندگی کاهش یافت که این امر نشان از نقش بازدارندگی جرائم در بروز تخلفات و حوادث رانندگی دارد.


وی با بیان اینکه بر اساس قانون، جرائم رانندگی باید هر 3 سال یک‌ بار و با در نظر گرفتن نرخ تورم جاری کشور تعدیل شود، اضافه کرد: با وجود گذشت 5 سال از زمان تصویب این قانون در مجلس، نرخ جریمه‌ها تغییری نکرده است و به علت پایین بودن این نرخ‌ها اکنون عملا جرائم بازدارنده نیست.


هدایتی با تاکید بر اینکه در هیچ جایی از دنیا میزان جرائم رانندگی بر اساس نوع خودرو تعیین نمی‌شود، تاکید کرد: خودرو هر چقدر هم گران‌قیمت باشد، خودش تخلف نمی‌کند، بلکه راننده خودرو مرتکب تخلف شده و این تخلف به نوع خودرو بستگی ندارد.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش نرخ جریمه‌ها می‌تواند برای خودروهای لوکس و گران‌قیمت عامل بازدارنده بروز تخلف باشد، بیان کرد: خودروهایی که کم‌تر ایمنی را رعایت می‌کنند، بیشتر در حوادث رانندگی آسیب می‌بینند و در عمل شاهدیم که خودرویی مانند پراید در درجه نخست به علت فراوانی نسبت به سایر خودروها، سهم بیشتری در سوانح دارند. مگر چند درصد خودروها گران‌قیمت وجود دارند که افزایش نرخ جرایم نقش بازدارندگی نداشته باشد؟


به گفته مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، جریمه رانندگی باید برای همه خودروها از قبیل پورشه و پراید یکسان باشد، چرا که قیمت ماشین در عوامل دیگری مانند هزینه بیمه، مالیات و عوارض‌های سالیانه برای خودروهای گران‌قیمت لحاظ می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته