فرآیندی برای ارتباط پژوهشگران با صنایع طراحی نشده است
سیدهزهره سعادتی در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، درباره جایگاه و اهمیت پژوهش در کشور اظهار کرد: در گذشته اجرای سیاست «آموزشمحور» و گسترش کمی دانشگاه، سبب کاهش اهمیت اصلمحوری پژوهش شد و پیامد آن حضور کمرنگ استادان در دانشگاه آن هم فقط برای ساعات آموزشی، حذف تدریجی پژوهش و کاهش انگیزه پژوهشگران فعال بود.
وی افزود: «سیاستگذاری در نظام پژوهشی بهطور عمده بر روی پژوهش مقالهمحور متمرکز شده و در حوزه پژوهشهای نوآورانه و کارآفرین، سیاستگذاری عملگرا و مؤثری در نظر نگرفتهاند و از طرف دیگر در سیاستگذاری کلان، فرایندی برای ارتباط بهینه و مؤثر پژوهشگران پویا و فعال با صنایع و مراکز تولیدی طراحی و اجرا نشده است.»
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه اضافه کرد: سالهای اخیر نیز با مطرح کردن «طرح بروندانشگاهی» بدون بسترسازی مناسب و هموارنکردن مسیر ارتباطی دانشگاه با صنعت، همه مسئولیت ایجاد ارتباط، اخذ اعتماد مؤثر بین دانشگاه و صنعت (با شکاف عمیق بیاعتمادی مدیران صنایع به مراکز علمی)، شناسایی مشکل و راهکارهای حل مشکل به عهده پژوهشگر و هیئت علمی گذاشته شده است.
خلق اندیشههای نو، هدف مهم پژوهش
سعادتی ادامه داد: «از دیگر موانع پژوهش میتوان به نبود فرهنگ کارگروهی منسجم، پویا و تمرکز بر «فردگرایی» در مراکز دانشگاهی و علمی نام برد که نتیجه منفی ولعِ کاذب مقالهنویسی با هدف مطرحشدن افراد و کسب امتیازات فردی است. در حالی که هدف مهم پژوهش، خلق اندیشههای نو و طرح پرسشهای بدیعی بوده که در سایه تفکر و خرد جمعی منجر به تحولات اساسی در زندگی بشر و باعث پیشرفت و توسعه صنعت و اقتصاد شود. »
این پژوهشگر برتر عنوان کرد: اکنون نیز کمبود امکانات پژوهشی و گرانی مواد آزمایشگاهی در کنار بقیه مشکلات، شرایط را بر پژوهشگران دانشگاهی که «پژوهانه» مناسب در اختیار ندارند، دشوار کرده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه در مورد انتخاب خود بهعنوان پژوهشگر برتر این دانشگاه عنوان کرد: «بر اساس امتیازات مقالات پژوهشی چهار سال اخیر که مجموعاً 13 مقاله بوده این عنوان را کسب کردهام.»
سعادتی درباره جایگاه پژوهش ایران در منطقه و جهان به آنا گفت: «اگر صرفاً بر اساس شاخص مقالات منتشرشده در مجلات علمی دنیا و طبق آمار اعلام شده از سوی پایگاههای ISI و Scopus باشد، جایگاه ایران جایگاه نسبتاً خوبی است؛ اما در رابطه با بقیه شاخصها ازجمله شاخص دستیابی فناوری و ظرفیت نوآوری جایگاه مناسبی نداریم و برای دستیابی به جایگاه مناسب باید تحولات اساسی در سطح برنامهریزی و سیاستگذاری پژوهشی و حمایت از پژوهشهای فناورانه صورت گیرد.»
سیدهزهره سعادتی عضو هیئت علمی تماموقت و استادیار پایه 17 دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه بوده و از سال 1380 تاکنون در این دانشگاه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی داشته و در این مدت بیش از 40 مقاله پژوهشی در مجلات علمی پژوهشی خارجی، داخلی و سمینارهای مختلف ارائه کرده و اجرای چند طرح پژوهشی و راهنمایی بیش از 20 پایاننامه کارشناسی ارشد و دکتری را نیز بر عهده داشته است.
انتهای پیام/4121/4062/
انتهای پیام/