دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

تلاش نمایندگان مجلس برای تخصیص بودجه مطبوعات

جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس و مدیران مسئول و صاحب امتیاز نشریات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و در آن نمایندگان مجلس اعلام کردند که برای تخصیص بودجه به مطبوعات تلاش می‌کنند.
کد خبر : 452104
dcd8a651-7b21-444b-9e58-7a079d2ea99c.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، شب گذشته جلسه مدیران مسئول و صاحب امتیازهای نشریات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و مدیرکل اسبق اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، شهباز حسن پور بیگلری عضو کمیسیون برنامه و بودجه و چند نماینده دیگر بدون حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در ابتدا محمد حیدری درباره مشکلات پیش روی مطبوعات گفت: فقط ۷ میلیارد تومان از ۱۲۵ میلیارد تومان کل ردیف بودجه ۱۳۹۸ تاکنون یارانه به روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و دیگر رسانه‌ها اختصاص پیدا کرد و


حذف آگهی‌های قوه قضائیه و مشکلات شیوه‌نامه از جمله مطالب مطرح شده از سوی دبیر انجمن صنفی مدیران رسانه‌های کشور بود.
در ادامه محمد خدادی درباره روند توزیع کاغذ از ابتدای سال جاری گزارشی ارائه کرد و در مورد مشکلات یارانه مطبوعات و شیوه نامه‌ای که قرار است تنظیم شود، گفت: قرار است یارانه با در نظر گرفتن ضریب‌های جدید نظم در انتشار و ضریب کیفی و همچنین محدودیت پرداخت به تعداد مجوزهای ۳، ۷ و بیشتر از ۱۰ نشریه با همراهی نماینده تعدادی از نماینده‌های انجمن‌ها طی شیوه نامه جدید تنظیم و پرداخت شود.


 سپس برخی مدیران رسانه‌ها مطالب زیر را در ارتباط با مشکلاتشان در رسانه بیان کردند.


هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه مجلس نیز در ادامه گفت: درست است که شرایط اقتصادی مناسب نیست، اما اوضاع آنقدرها هم بد نیست که دولت نتواند بودجه مصوب یارانه مطبوعات را تخصیص بدهد.


وی تاکید کرد: حتما باید در اسرع وقت برای دریافت این بودجه اقدام شود چرا که در شرایط فعلی همه مطبوعات، چه ضعیف و قوی باید بدون حذف هرچه زودتر از مزایای یارانه های نقدی برخوردار گردند.


جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان شیوه نامه‌ای را برخلاف نص مصرف قانون اجرایی کرد، تاکید کرد که خیر به هیچ وجه ممکن نیست و در صورت اعمال مجلس وارد موضوع خواهد شد.


وی تشریح کرد: دولت باید بودجه مطبوعات را هرچه سریع‌تر تخصیص داده و در این خصوص نماینده‌های مجلس آماده‌اند تا جلسات را با ریاست سازمان برنامه و بودجه داشته باشند. علاوه بر اینکه مجلس معتقد است با توجه به اهمیت مطبوعات بودجه مصوب یارانه مطبوعات را برای سال آینده افزایش دهد.


سید احسان قاضی زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با انتقاد از روند رو به افزایش اعطای مجوزهای نشریات، اظهار کرد: ۱۰ سال پیش بودجه یارانه مطبوعات ۷۰ میلیارد تومان بود که ۶۵ میلیارد آن محقق می‌شد و حالا با تورم سال‌های گذشته و جاری می‌بایست این مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان باشد. اما حالا که بودجه این افزایش را نداشته، باید حداقل ۹۵ درصد بودجه سال ۹۸ یارانه مطبوعات محقق شده و طبق روال قانونی در اسرع وقت به مطبوعات پرداخت شود.


وی از روند اعطای کاغذ به مطبوعات انتقاد کرد و گفت اگر مابه‌التفاوت قیمت نرخ دولتی و آزاد کاغذ به صورت نقدی پرداخت می‌شد، بهتر بود. چرا که این روش دهه شستی است و اشتباهات و مشکلات عدیده خود را داراست.
 انتهای پیام/4046/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته