دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
غول آهنی در حال سقوط در قلب پایتخت مهار شد

٥٠ ساعت تلاش برای پایین کشیدن جرثقیل در حال سقوط

انگار قرار نیست داستان حوادث ناشی از سقوط جرثقیل‌ها خاتمه پیدا کند. بعد از سقوط جرثقیلی در مکه که باعث مجروح شدن تعدادی از هموطنان‌مان شد، مدیران شهری پایتخت اعلام کردند که جرثقیل‌های بزرگ ساختمانی ایمن‌سازی خواهند شد.
کد خبر : 45155

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از اعتماد، ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر در همین زمینه گفته بود: از چندی قبل شهرداری شناسایی جرثقیل‌های غول پیکر ساختمانی و عمرانی و ایمن‌سازی آنها را آغاز کرده است تا شاهد بروز حادثه‌ای هنگام بروز حوادثی چون توفان نباشیم. هنوز چند هفته از انتشار این خبر نگذشته بود که رخدادی در قلب پایتخت نشان داد که هنوز جرثقیل‌های تهران ناامن هستند و خطرناک. شکستن و سقوط جرثقیلی



غول پیکر که پشت ساختمان قدیمی روزنامه اطلاعات نصب شده بود، به چالشی بدل شد که بیش از ٥٠ ساعت دلهره را برای مدیران شهری به ارمغان آورد.



یکشنبه ساعت ١٢ ظهر


نخستین دستاورد؛ شلوغی خیابان‌ها


هر چهارسوی خیابان‌های منتهی به روزنامه اطلاعات از ترافیک بیداد می‌کند. از خیابان بهشت تا خیام بیش از ٣٥ دقیقه در ترافیک می‌مانیم. روبه‌روی ساختمان روزنامه اطلاعات در خیابان خیام توسط پلیس راهنمایی و رانندگی بسته است و ماشین‌ها مجبورند از خیابان فیاض‌بخش و از داخل یک خیابان فرعی به خیابان امام خمینی برسند. دوجرثقیل غول‌پیکر از مقابل ساختمان روزنامه به جرثقیل وصل شده‌اند و معلوم نیست که چه می‌کنند. خیابان خیام با گونی‌های آبی رنگ و مرتفع پوشانده شده و نمی‌توان داخل محوطه مقابل ساختمان را دید. بنر زرد رنگی از هموطنان به دلیل ترافیک ناشی از این حادثه و بستن خیابان عذرخواهی می‌کند. کوچه پشتی روزنامه هم با اینکه بسته است، اما هنوز مغازه‌های ساختمان‌های زیرین روزنامه و ساختمان‌های کناری آن باز هستند و تردد در آنها به طور عادی جریان دارد. وضعیت جرثقیل از داخل کوچه بهتر دیده می‌شود. غول آهنی از نیمه سرخم کرده و با بازویش به سقف ساختمان روزنامه تکیه داده است. ماشین‌ها و موتورها هر کدام چند لحظه‌ای را مکث می‌کنند تا از نزدیک و با موبایل خود عکسی بگیرند. با تمام هیاهوهای اطراف جرثقیل، این غول آهنی چنان آرام است که گویا قرار نیست به این زودی‌ها از خواب بلند و مهار شود.



مهار یک غول


سایت شهرداری خبرازمهار جرثقیل غول پیکر می‌دهد. آن هم بعد از٥٠ ساعت تلاش ماموران شهرداری و آتش نشانی. سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» عملیات مهار این جرثقیل را در نوع خود کم نظیر دانست و گفت: مهار چنین سازه‌ای بسیار تخصصی است و تجهیزات تخصصی خاصی برای آن نیاز است که تنها چند شرکت محدود آنها را دارند.


وی در ادامه به عملیات انجام شده در طول این مدت اشاره کرد و گفت: وظیفه ما در این حادثه ایمن‌سازی محوطه و حضور در آن محدوده هنگام اجرای عملیات مهارسازی بود که درهمین راستا تمام مغازه‌های زیرین ساختمان‌های اطلاعات و سازه‌های اطراف آن تخلیه شد و درمترو که روبه‌روی این ساختمان بود نیز بسته شد.


ملکی همچنین در مورد دلیل باز بودن مغازه‌های کوچه بن بست پشتی ساختمان اطلاعات نیز گفت: این مغازه‌ها را خطری تهدید نمی‌کرد. با این وجود چند مغازه انتهایی کوچه نیز تخلیه شده بود.


به گفته ملکی ٤٠ ساعت ابتدایی این عملیات به استقرار سه جرثقیل مورد نیاز و تجهیزات لازم در محل گذشته و کل عملیات تنها ١٠ ساعت طول کشیده است و پس از استقرارجرثقیل‌های سنگینی که در مجموع حدود ٤٥٠ تن وزن داشتند، عملیات مهار و پایین کشیدن جرثقیل آغاز شده و در زمانی حدود ١٠ ساعت متخصصین کم‌کم جرثقیل را از بالا باز کردند و تکه‌های آن را به پایین منتقل کردند. سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با تاکید براینکه خوشبختانه این حادثه مصدوم و مجروحی را به دنبال نداشت، گفت: در مجموع این عملیات، تجربه‌ای جدید و کم نظیر برای سازمان‌های مرتبط بود که خوشبختانه به خوبی به سرانجام رسید.


شهردارمنطقه ١٢ اما درگفت‌وگویی با سایت شهرنوشت بیشتر به جنبه حفظ آثار تاریخی مجاور این غول آهنی می‌پردازد که ممکن بود براثر سقوط این جرثقیل از بین بروند یا آسیب ببینند. عابد ملکی این حادثه را ناشی از بی‌دقتی بخش خصوصی در نصب می‌داند و تاکید می‌کند که خوشبختانه این رخداد تلفات جانی و مالی در پی نداشت.


وی با بیان اینکه بعداز اطلاع یافتن از وقوع حادثه شریفی قائم‌مقام شهردار تهران و معاونان شهردار و همچنین عوامل اجرایی منطقه درمحل حضور پیدا کردند، افزود: قائم مقام شهردار تهران در همان ساعات اولیه راهنمایی‌های لازم را درجهت ایمن‌سازی جرثقیل واژگون شده ارایه داد.


ملکی با تاکید بر اینکه تمامی عوامل اجرایی با رعایت اصل دقت اقدام به جمع‌آوری جرثقیل واژگون شده کردند، در مورد تعطیلی مغازه‌ها و تخلیه ساختمان‌های مجاور گفت: برای جلوگیری از بروز خطر مالی و جانی دو روز زمان برای جمع آوری جرثقیل غول پیکر واژگون شده صرف شد و خوشبختانه رفت و آمد شهروندان در آن محدوده به حالت عادی بازگشت.


به گفته شهردار منطقه ١٢ در محدوده محل حادثه ساختمان‌های ارزشمند و تاریخی چون روزنامه اطلاعات، جداره‌های پارک‌شهر، سردر قورخانه و جداره‌های آن، سردر باغ ملی، ساختمان‌های مربوط به سازمان میراث فرهنگی و وزارت خارجه و در نهایت موزه پست قرار دارد که خوشبختانه آسیبی به این ساختمان‌ها وارد نشد. حالا دیگر خبری از آن‌همه ماشین راهنمایی و رانندگی و ماشین‌های آتش نشانی و نوارهای زرد رنگ و گونی‌های آبی رنگی که محوطه را بسته بود نیست. همه‌چیز آرام است. ماشین‌ها و مردم بی‌تفاوت از کنارساختمان روزنامه اطلاعات می‌گذرند. انگار نه انگار که اینجا تئاتری زنده و دلهره‌آور در حال اجرا بود. این‌بارحادثه سقوط جرثقیل ختم به‌خیر شد ولی هیچ تضمینی برای تکرار نشدن آن وجود ندارد، همچنان که هیچ تضمینی برای اینکه حادثه مشابه، خطرات جانی و مالی به دنبال نداشته باشد، وجود ندارد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته