پژوهش اثربخش موجب ثروتآفرینی و رونق تولید میشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از کرمانشاه، جهانشیر امینی ظهر امروز در مراسم قدردانی از پژوهشگران برتر استان کرمانشاه با تأکید بر بررسیهای دقیق در امر پژوهش اظهار کرد: «باید بررسیها استانداردسازی، بهروز و بهینه شود تا نتیجه پژوهش اثربخش باشد؛ البته اکنون در کشور در زمینه پژوهش مشکلات زیادی وجود دارد ازجمله اینکه اعتبار پژوهشی کشور فقط نیم درصد بوده و این در کشورهای پیشرفته بین دو تا 2 و نیم درصد در نظر گرفته شده است.»
وی به اهمیت تأثیر بودجه پژوهشی در کشورهای پیشرفته اشاره کرد و گفت: «کشور کره جنوبی بالاترین بودجه اختصاصی پژوهش را در دنیا دارد و شاهد تأثیر آن بر مردم، فناوری، فرهنگ، علوم اجتماعی، اقتصاد، الکترونیک و مهندسی این کشور هستیم به این ترتیب در وهله نخست باید بودجه پژوهش در کشور به استاندارد یک تا 1.5 درصد برسد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه سیاستگذاری درست در حوزه پژوهش، توانمندی مدیران و حضور بخش خصوصی را سه بازوی توسعه کشور و اثربخشی پژوهش عنوان کرد و افزود: «با پیگیری مستمر نگاهداری در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بهدنبال این هستیم برنامه استراتژیک برای بخش پژوهش دانشگاه طراحی و عملیاتی کنیم و طبق این برنامه سهم اعضای هیئت علمی، گروهها، دانشکدهها و همه عوامل مؤثر تعیین شود تا پژوهش جایگاه واقعی خود را پیدا کند.»
امینی با تأکید بر اهمیت بهرهوری از تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی و سختافزاری در توسعه پژوهش عنوان کرد: به جرئت میتوانم بگویم دانشگاه آزاد اسلامی ازنظر تجهیزات و امکانات پژوهشی ظرفیت بسیار بالایی دارد و این امر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه نیز حائز اهمیت بوده و طبق طرح جدید معاونت پژوهش در سازمان مرکزی، آزمایشگاههای موجود در واحدها و مراکز کشور در حال شبکهسازی و سایت شدن است و باید سعی کنیم با مدیریت تجهیزات و بهروزرسانی آنها در رونق پژوهش مؤثر باشیم.»
اهداف باید بر اساس پیشرفت علم تبیین شود
رئیس بنیاد نخبگان استان کرمانشاه نیز گفت: «باید اهداف خود را بر اساس پیشرفت علم تبیین کنیم که این امر با سرمایهگذاری در مسیر توسعه امکانپذیر است.»
آوات طاهرپور بیان کرد: در ادبیات کهن کشور «توانا بود هر که دانا بود» اولویت است. در آموزههای دینی نیز «العلم سلطان» مطرح شده، یعنی علم و دانش رأس همه امور بوده و در کشورهای اروپایی نیز اصطلاح«علم قدرت است» شعار مهمی که نشئت گرفته از تمدن اسلامی است و همه اینها همگی بر جایگاه علم در تمدنهای مختلف تأکید دارد.
وی ادامه داد: «علم را کسانی انتخاب میکنند که جهان را بفهمند و از آن برای زندگی روزمره استفاده کنند یعنی زندگی با علم طراوت پیدا میکند؛البته همیشه علم خوب نیست و بخش دگردیسی شده علم که امروز با آن مواجهیم قسمتی از علم بوده که از آن برای کسب قدرت در مسیر تملک بر طبیعت استفاده میکنیم و شاید پنجه در طبیعت میکشیم و فجایع زیستمحیطی را سبب میشویم که کمترین سبب آن گرم شد زمین، ذوب یخهای قطبی، سوراخ شدن لایه ازون و امثال آن است.»
رئیس بنیاد نخبگان استان کرمانشاه اضافه کرد: «زمانی کشورهای پیشرفته ازجمله اروپای غربی، آمریکا و ژاپن مثلثی را تشکیل دادند و در امر پژوهش سرمایهگذاری کردند و نتیجه آن را نیز امروز شاهدیم؛ خوشبختانه امروز جمهوری اسلامی نیز در این راستا خوب عمل میکند و کار عامی را مبنای سرمایهگذاری قرار داده و از درآمد نفت فاصله میگیرد.»
طاهرپور مطرح کرد: «دانشگاههای ما منبع استعدادهای برتر هستند و اگر استعدادهای برتر درست پرورش یابند منبع ایجاد نخبگان خواهند بود با این یادآوری که استان کرمانشاه از نقاط پرظرفیت در زمینه پرورش نخبگان است و در آینده شاهد ظهور این نخبگان در کشور و جهان خواهیم بود.»
وی به نگرانیهای مقام معظم رهبری در زمینه بهرهگیری ناصحیح از نیروهای توانمند که سرمایه اصلی کشور هستند و در نهایت جلوگیری از خروج نخبگان از کشور اشاره کرد و افزود: «بهمنظور پاسخگویی به نگرانیهای مقام معظم رهبری بنیاد ملی نخبگان کشور در سال 83 راهاندازی شد و در سال 89 نیز به همت مریم اسلامپناه شاهد راهاندازی این بنیاد در کرمانشاه بودیم.»
هدف پژوهش رسیدن منفعت به جامعه است
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه نیز با استناد به روایتی مربوط به زمان صدر اسلام گفت: «در صدر اسلام معمولاً بحثهای علمی در مسجد اتفاق میافتاد و روزی رسول گرامی اسلام (ص) به مسجد وارد شدند و جوانی را مشغول صحبت دیدند، وقتی جویای صحبت وی شدند متوجه شدند که حاضران وی را علامه مینامند؛ وقتی موضوع بحث را جویا شدند و پاسخ گرفتند فرمودند: این علم ایشان را اگر کسی نداند اتفاقی نمیافتد و منفعتی هم ندارد پس علم ایشان به درد کسی نمیخورد.»
حجتالاسلام مرتضی جلیلی هدف پژوهش را رسیدن منفعت به جامعه دانست و ادامه داد: «در دانشگاه آزاد اسلامی شاهد ظرفیتهای بسیاری هستیم؛ البته مشکلاتی هم وجود دارد که باید ببینیم فعالیتهای پژوهشی آیا میتواند گرهی از این مشکلات باز کند یا خیر؛ پس پژوهشهای ما باید نیاز سنج محور و نافع باشد و این نکته مهم و تعیینکننده است.»
وی بخشهایی از منشور و موازین اخلاقی پژوهشی را در جمع حاضران قرائت کرده و بر پایبندی اخلاقی به تولیدات پژوهشی ازجمله جعلی نبودن، تحریف نشده، عدم سرقت نشده و اجاره علمی تأکید کردند.
مهمترین فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه هم گزارشی از مهمترین فعالیتهای انجامشده پژوهشی در این واحد دانشگاهی و دستاوردهای آن ارائه و دانشگاه آزاد اسلامی را دانشگاهی پویا و در حال گذر از نسل دوم به نسلهای سوم و چهارم دانشگاهها برشمرد.
علی مهراسمهرابی مهمترین دستاوردهای اخیر حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه را حذف نسخههای فیزیکی پایاننامهها بهمنظور جلوگیری از صرف هزینههای اضافی و احترام به طبیعت، ایجاد کتابخانه دیجیتالی، راهاندازی تورهای بازدید از امکانات کتابخانهها و نشریات دانشگاه، راهاندازی مرکز مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغلی برای دانشآموختگان بهعنوان نخستین دانشگاهی که چنین مرکزی را راهاندازی کرده نیز تأمین امکانات لازم برای ایجاد سرای نوآوری ذکر کرد.
وی مهمترین فعالیتهای در دست اقدام را نیز راهاندازی سامانه دیجیتال پروندههای پژوهشی اعضای هیئت علمی، راهاندازی مراکز تحقیقات مأموریتگرا در ادامه مراکز تحقیقات روانشناختی و بیوتکنولوژی گیاهی، راهاندازی واحد خدمات صادرات بهویژه در مرکز قصرشیرین برای صادرات محصولات دانشبنیان واحدها و مراکز کشور و در نهایت راهاندازی آزمایشگاه همکار استاندارد عنوان کرد.
به گزارش آنا، در پایان این مراسم پژوهشگران برتر استان کرمانشاه در سال 98 معرفی و مورد قدردانی و تشویق هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه قرار گرفتند.
انتهای پیام/4121/4062/
انتهای پیام/