دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ویترین کتاب/ 3

فرصت‌ها و چالش‌های «علوم انسانی_دیجیتال»

اگر می‌خواهید بدانید که علوم انسانی دیجیتال دقیقاً چیست و چه تغییراتی در فعالیت‌های پژوهشی سنتی به وجود می‌آورد کتاب «علوم انسانی_دیجیتال» را بخوانید.
کد خبر : 449926
6596598.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، اگر می‌خواهید بدانید که علوم انسانی دیجیتال دقیقاً چیست و چه تغییراتی در فعالیت‌های پژوهشی سنتی به وجود می‌آورد، چه شکل‌های جدیدی از تولید و تقسیم دانش را میسر می‌سازد، چه واقعیت‌هایی را به چالش می‌کشد و به چه دنیاهای قشنگ نو و به چه کابوس‌هایی دامن می‌زند، این کتاب برای شما نوشته شده است.


ما در عصری زندگی می‌کنیم که شامل فرصت‌های نادری برای علوم انسانی می‌شود، و شبیه است به سایر دوره‌های بزرگ تحولات فرهنگی و تاریخی مثلاً دوره‌ای که دفتر جای طومار را گرفت، دوره اختراع چاپ سربی، دوره کشف دنیای جدید و عصر انقلاب صنعتی.


دوران ما دورانی است که در آن رشته‌های علوم انسانی توانایی بالقوه‌ای برای ایفای نقشی خلاقانه و بسیار وسیع در زندگی عمومی دارد. این کتاب طلیعه‌دار حمایت از علوم انسانی دیجیتال است و این پرسش را مطرح می‌کند که در عصر اطلاعات شبکه‌ای، انسان بودن یعنی چه؟ و شرکت در اجتماعات دست‌اندرکار سیال و سوال و جواب درباره پرسش‌های پژوهشی که نمی‌توان آن‌ها را فقط به یک ژانر، رسانه، رشته یا مؤسسه واحد محدود کرد چه معنایی دارد؟


علوم انسانی دیجیتال گسترش عمده‌ای در قلمرو علوم انسانی پیدا کرده است زیرا دقیقاً ارزش‌ها فعالیت‌های بازنمایی و تفسیری راهبردهای معناسازی و پیچیدگی‌ها و ابهامات انسان بودن را به تمامی حیطه‌های تجربه و دانش انسان از جهان وارد می‌کند.


این کتاب اثری فشرده است که «آن بردیک»، «یوهانا دراکر»، «پیتر لوننفلد»، «تاد پرزنر» و «جفری اشناپ» که از فعالان حوزه‌ها و رشته‌های متنوع علوم انسانی هستند، آن را به نگارش درآورده‌اند. مؤلفان کتاب با وجود تنوع آراء اعتقادی راسخ دارند که در تمامی صفحات کتاب به چشم می‌خورد.


سه فصل اول کتاب «علوم انسانی_دیجیتال» با عناوین «از علوم انسانی به علوم انسانی دیجیتال»، «نسل دوم روش‌ها و ژانرهای نوظهور» و «زندگی اجتماعی علوم انسانی دیجیتال» شامل مطالبی درباره نقشه‌سازی‌های ترکیبی این حوزه، روش‌شناسی‌های نوظهور آن و ویژگی‌های اجتماعی آن می‌باشد.


در این کتاب علاوه بر فصل‌های اصلی دو قسمت دیگر نیز وجود دارد. در پایان فصل دوم مجموعه‌ای از مطالعات موردی برای راه‌اندازی جهانی پروژه‌های علوم انسانی دیجیتال ارائه شده است و پس از فصل چهار راهنمای مختصری درباره علوم انسانی دیجیتال آمده است که در این بخش استدلال‌های کتاب به‌صورت فشرده در سه گروه پرسش و پاسخ خلاصه شده و برای افراد تازه کار و مبتدی مفید است.


سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) کتاب «علوم انسانی_دیجیتال» را در 272 صفحه با قیمت 15 هزار تومان روانه بازار کتاب کرده است.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته