با «منطقه پرواز ممنوع» مخاطبان جدیدی را به سینمای ایران اضافه کردیم/ ماجرای جالب سینماداری امام جمعه و خانم معلم
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «منطقه پرواز ممنوع» به نویسندگی و کارگردانی امیر داسارگر و تهیهکنندگی حامد بامروتنژاد که به عنوان پیشکش سینمای ایران به نوجوانان ایرانی شناخته میشود، از پانزدهم آبان ماه اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرده است.
این فیلم روایتگر داستان سه نوجوان است که در حین آماده شدن برای مسابقه ساخت پهپاد، با پیداشدن یک یوزپلنگ در حوالی محل زندگیشان، وارد مسائل و درگیریهای مختلف و مهیجی میشوند. با این حال موضوعاتی همچون مدافعان حرم، فعالیتهای علمی دانشآموزان، دستاوردهای علمی، فناوری و نظامی کشور و سایر موضوعات راهبردی نیز در بستر یک داستان جذاب و پرکشش برای مخاطبان به تصویر کشیده میشود.
هادی حجازیفر، محمد فیلی، متین پاکزاد، متین کرمانی، علیرضا اکبری، علی زکریایی، زینالعابدین تقیپور و بهار نوحیان از جمله بازیگران فیلم سینمایی این اثر هستند که یک ماه از اکران آن میگذرد.
حامد بامروتنژاد تهیهکننده این فیلم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با گلایه از این که بیتوجهی به سینمای کودک و نوجوان موضوعی مداوم و دامنهدار است گفت: تبعیض در اختصاص نوبت پخش (سئانس) مناسب به این گونه از فیلمها، فقط بخشی از این بیتوجهی است.
وی اظهار کرد: به نظر من ساختار سینمایی کشور هنوز سینمای کودک و نوجوان را به رسمیت نمیشناسد. چند روز پیش یک خبرگزاری سینمایی، یک ویدئوی دودقیقهای از فروش فیلمهای روی پرده منتشر کرد که فروش همه فیلمهای در حال اکران در آن ذکر شده بود، اما نامی از سه فیلم کودک و نوجوانی که الآن در حال اکران هستند، به میان نیاورده بود! در حالی که همین امروز (16 آذر) فروش «منطقه پرواز ممنوع» از دو تا از فیلمهایی که در آن ویدئو به آن اشاره شده بود، بالاتر است و با یکی از آنها که فاصلهای در حدود یک میلیارد تومان دارد!
«منطقه پرواز ممنوع» فیلمی است که نه تنها نوجوانان سوژه آن هستند، بلکه مخاطبان آن نیز هستند.
یک نگاه غلط اما غالب در سینمای ایران
بامروتنژاد افزود: فروش هفتگی ما هم از پنج شش فیلمی که در آن لیست آمده بیشتر شده بود. میخواهم بگویم این یک نگاه غالب است که فیلم کودک و نوجوان قرار نیست بفروشد و در نتیجه به آن سئانسهای مناسبی نمیدهند.
وی گفت: خوشبختانه «منطقه پرواز ممنوع» با عبور از فروش دو میلیارد تومانی، خلاف این رویه را نشان داد. من در روزهای اول اکران به دوستان پخش میگفتم که اگر سئانسها و سالنهایی را که به ما دادید، به فیلم «مطرب» هم میدادید، نمیفروخت! این یک تناقض است که بالاخره آیا سئانس خوب میدهند و فیلم خوب میفروشد یا این که فیلم خوب میفروشد و بعد سئانس خوب به آن میدهند؟!
تهیهکننده فیلم «منطقه پرواز ممنوع» بیان کرد: در هفتهای که پشت سر گذاشتیم از نظر فروش روزانه فیلمهای سینمای ایران، ما سومین فیلم پرفروش بودیم. یعنی اگر معیار فروش هم باشد، شما باید سئانسها و سالنهای خوب به فیلمی بدهید که خوب میفروشد، اما چون نگاه غالب اینگونه است که این فیلم کودک و نوجوان است و مخاطب زیادی ندارد و مخاطب بدنه سینمارو مخاطب این جنس فیلمها نیستند، خب طبیعی هم هست. ایراد ما این است که سینمای ما به این مخاطب سه چهار درصدی بالفعل اکتفا کرده و هیچ علاقهای ندارد که در جهت افزایش این میزان تلاش کند.
وی گفت: فیلم کودک و نوجوانی که میتواند اعضای خانواده را به سینما بیاورد مورد بیمهری قرار میگیرد. سینماداران هم شوقی برای استفاده از این فرصت عالی ندارند؛ اگر ما این فیلمها را در سئانس خوب اکران کرده و خوب تبلیغ کنیم، طبیعتاً مخاطب جدیدی را جذب سینما میکنند و این مخاطب میتواند به یک تماشاگر وفادار تبدیل شده و سینما رفتن را به سبد مصرف خودش اضافه کند و عجیب این است که سینمای ما اصلاً این نگاه را ندارد.
سینمایی که نمیخواهد مخاطبان جدید داشته باشد
بامروتنژاد تصریح کرد: «منطقه پرواز ممنوع» بیش از آن که فیلمی برای اکران مدارس باشد، یک فیلم خانوادگی است. بنابراین سئانس 8 صبح و 9 صبح برای آن معنا ندارد. وضعیت اکران فیلم انیمیشن بنیامین سختتر از فیلم ماست. در حالی که یک فیلم خوب و خانوادگی است. پس مشکل نوع نگاهی است که این جنس از مخاطبان را به رسمیت نمیشناسد.همه تماشاگران سینما قابل احترام هستند، اما چرا سینمای ما فقط به همان سه چهار درصد اکتفا کرده و نمیخواهد مخاطب بیشتری را به سبدش اضافه کند؟
وی عنوان کرد:در این یک ماه، تمام توان من به عنوان تهیهکننده این فیلم صرف چانهزنی با سینماداران برای گرفتن سئانسهای مناسب و حفظ فیلم روی پرده است. آن هم در حالی که فیلم، خوب میفروشد! اینها مصائب آزارندهای است، آموزش و پرورش بهعنوان نهادی که باید کمک و یار کودک و نوجوان باشد، در بعضی از موارد میبینیم خودش به یک مانع تبدیل میشود. البته توصیهنامهای به مدارس ابلاغ شده و در خیلی از موارد هم همکاری مناسبی صورت گرفته که جای تشکر دارد، اما مواردی هم وجود داشت که موانع اداری ایجاد میکرد.
با منطقه پرواز ممنوع درصد قابل توجهی از مردم به مخاطبان جدید سینما اضافه شدند.
بامروتنژاد گفت: «منطقه پرواز ممنوع» فیلمی است که نه تنها نوجوانان سوژه آن هستند، بلکه مخاطبان آن نیز هستند. از ابتدای طرح و ساخت این اثر، قصدمان این بود که مخاطب بیشتری را وارد سینمای ایران کنیم. با این فیلم درصد قابل توجهی از مردم به مخاطبان جدید سینما اضافه میشود. سینمای ما باید به استقبال چنین فیلمهایی برود که مخاطبان جدیدی را به دایره تماشاگران اضافه میکند، اما در این مدت این من بودم که با دوندگی و تلاش، به زور آغوش این سینما را باز کرده و خودم را در سئانس و سالن مناسب جا دادم!
همه جا بلیتفروش داشتیم
وی افزود: گاهی به ما میگویند در برخی سالنها و یا شهرستانها بلیت نیمبها میدهید! من میگویم من بلیت نیمبها نمیدهم، این سینمای ایران است که قیمت بلیت را دو برابر بضاعت مخاطب من تعیین کرده است! معلوم نیست این قیمت مصوب با چه سازوکاری تعیین شده است. نتیجه این شده است که برای بسیاری از مخاطبان که میخواهند خانوادگی به سینما بروند، سینما رفتن غیرممکن شده است.
بامروتنژاد شایعه اکران رایگان این فیلم را تکذیب کرد و گفت: بهشدت با عرضه رایگان محصولات فرهنگی مخالفم؛ ما در تمام شهرستانها بهصورت بلیتفروشی عمل میکنیم و تا الان هیچ اکران رایگانی نداشتیم. در موارد اندکی هم که در مناطق کمبرخوردار و دورافتاده با سینمای سیار اکران رایگان داشتیم، به صورت نذر فرهنگی بوده؛ یعنی پیش از اکران مثلاً 3 میلیون تومان پول از خیرین جمع شده و بعد دو روز اکران داشتهایم. پس پول بلیت با نذر فرهنگی تأمین شده است که البته به این کار هم افتخار میکنیم.
تهیهکننده فیلم «منطقه پرواز ممنوع» افزود: جالب است در میاندوآب آذربایجان غربی یک خانم معلم، نقش سینمادار را برای ما ایفا کرد. این خانم در زمانی نزدیک به سه روز ، 3 هزار مخاطب جذب کرده و بالغ بر 15 میلیون تومان بلیتفروشی کرده است و دوباره هم برای پخش فیلم درخواست داده است. در تالش در دو روز پنج میلیون تومان بلیتفروشی کردیم و هنوز هم اکرانش ادامه دارد.در پاریز واقع در استان کرمان، کسی که بهعنوان سینمادار امکان پخش فیلم را فراهم آورده، تبلیغات و بلیتفروشی کرده و 800 مخاطب را پای فیلم نشانده است امام جمعه آن شهر بوده است. من عمداً لفظ سینمادار را استفاده میکنم چون همان سازوکارها را انجام میدهند. ما به این افتخار میکنیم که مخاطبان بیشتر و جدیدتری را به سینمای ایران اضافه کنیم.
انتهای پیام/4104/پ
انتهای پیام/