دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر

جنتی: مخالفان دولت با تحریف و مسائل جعلی احساسات مردم را تحریک می‌کنند/ تسلیم گروه‌های خودسر نمی‌شویم

مراسم اختتامیه سی‌امین جشنواره موسیقی فجر، امشب (اول اسفندماه) با حضور علی جنتی وزیر ارشاد و جمعی از مسئولان و هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.
کد خبر : 4487

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این مراسم حسن ریاحی دبیر این دوره از جشنواره موسیقی فجر طی سخنانی گفت: «من پیامی برای برگزیدگان این جشنواره دارم و این که آنها باید بدانند ماموریت بزرگی به عهده دارند.آنها هنرمندان ارزنده موسیقی فردای ایران هستند وباید نسبت به زوایای مختلف موسیقی تلاش کنند».


او اضافه کرد: «درواقع پرداختن به موسیقی کلاسیک و نواحی، یکی از وظایف بزرگ برگزیدگان این دوره از جشنواره به شمار می‌رود. از این‌ها گذشته در این مراسم باز هم از وزیر محترم ارشاد درخواست می کنم تا نسبت به راه‌اندازی کانون نوازندگان جوان اقداماتی را انجام دهند. این کار تنها به وسیله وزارت ارشاد میسر نمی‌‌‌شود بلکه نهادهای دیگر نیز باید دراین زمینه مشارکت داشته باشند».


در ادامه این مراسم، گروه «زاگرس» به سرپرستی ایرج رحمان پور به اجرای برنامه پرداختند. پخش کلیپی از بزرگان فرهنگ‌وهنر مانند فخرالدین فخرالدینی، محمدعلی بهمنی، مرجان قنبری مهر و اردشیر کامکار نیز از دیگر برنامه‌های این شب بود.


در ادامه، وزیر ارشاد، حسن ریاحی، مصطفی کمال پورتراب و علی مرادخانی روی سن آمدند و با دادن تندیس از محمدعلی بهمنی، اردشیر کامکار، فخرالدین فخرالدینی و مرجان قنبری مهر تقدیر کردند. همچنین دراین بخش، محمدعلی بهمنی به عنوان رییس شورای شعر و ترانه به جای زنده یاد مشفق کاشانی انتخاب شد و نام حسن ریاحی نیز به عنوان دبیر سی ویکمین دوره از جشنواره موسیقی فجر اعلام شد.


علی جنتی وزیر ارشاد دراین مراسم گفت: «در دو سه دهه گذشته شاهد تحولات چشمگیری در عرصه موسیقی بوده‌ایم و با نگاه به موسیقی شاهد پیشکسوتان برجسته‌ای هستیم که امروز مایه غرور به شمار می‌روند. از این‌ها گذشته، امروز شاهد نیروهای جوان و مستعد هستیم که در این سال‌ها در محضر استادان توانسته‌اند از آموزش‌های مناسب موسیقی بهره‌مند شوند».


او اضافه کرد: «فراموش نکنیم که موسیقی ایرانی هنری ریشه‌‌دار است که همواره همراه مردم بوده است .موسیقی زبان آفرینش است و نشان‌دهنده آفریننده زیبایی است که زیبایی‌ها را دوست دارد. کار هنرمند موسیقی بی‌بدیل است و شنیدن یک قطعه غم‌ها را از دل‌ها می‌زداید و رذیلت‌ها را به فضلت تبدیل می‌کند. روح معنوی شرقی همواره در موسیقی ایرانی دیده می‌شود. درواقع گرایش به مفهوم‌گرایی در تمام گونه‌های موسیقی به چشم می‌خورد و نشانگر دستاورد درخشان سه دهه گذشته بوده است».


جنتی تصریح کرد: «یکی از منابع غنی موسیقی ما اشعار بلند شاعران دوره‌های گذشته بوده است، اگرچه نقش شاعران معاصر را نیز نمی‌توان در عالم موسیقی نادیده گرفت، زیرا اشعار آنهاست که دستمایه کار هنرمندان موسیقی ما شده است. جشنواره موسیقی فجر جریان پویایی است که به موسیقی تداوم بخشیده است و همه اهالی موسیقی و دست اندرکاران باید برای حفظ آن تلاش کنند».


او افزود: «فکر می کنم که جشنواره سی‌ام تفاوتی با جشنواره‌های دیگر دارد و آن این که برای کشف استعدادهای جوان در دو بخش سنتی و استعدادهای درخشان تلاش خوبی کرده است. حضور گروه نیز قابل توجه است، ضمن این که حضور موسیقی نواحی نیز دراین دوره پررنگ بوده است. برگزاری کنسرت ها در شهرستان ها نیز در بطن جشنواره نشان از موفقیت این جشنواره دارد. قطعا پیشنهادی که دکتر ریاحی نسبت به آن اشاره کردند در وزارت ارشاد مورد توجه قرار خواهد گرفت و وزرات ارشاد حمایت های خود را نثار کانون موسیقیدانان جوان خواهد کرد».


جنتی ادامه داد: «در زمینه ارکسترهای ملی و سمفونیک نیز باید بگویم سال گذشته رییس جمهور محترم در این سالن به راه اندازی دو ارکستر اشاره کردند و انصافا دراین یک سال تلاش زیادی از جانب ما در این باره صورت گرفت.بخش زیادی ازاین مسئله به مرتفع کردن مطلبات هنرمندان دوره های گذشته ارکسترها برمی‌گشت که خود من پنج شش بار دراین زمینه پیگیری های لازم را در دولت انجام دادم و امروز چهل درصد اعتبار بودجه نسبت به این ارکسترها صورت گرفته است».


او افزود: «امیدواریم ارکستر سمفونیک تا آخر امسال و ارکستر ملی تا یکی دو ماه از سال جدید گذشته فعالیت خود را شروع کنند. یک نکته وجود دارد و آن این که دولت و وزارت ارشاد با رعایت موازین از موسیقی با تمام توان حمایت خواهد کرد. متاسفانه برخی از گروه های سیاسی که با دولت تدبیر و امید مشکل دارند تلاش می کنند تا از احساسات مذهبی مردم سوءاستفاده کنند و با تحریف و مسائل جعلی احساسات مردم را تحریک کنند. من خدمت ملت ایران عرض می کنم که وزارت ارشاد درباره موسیقی سعی کرده موازین شرعی را لحاظ کند. لذا تمام کنسرت ها و آلبوم هایی که منتشر می‌شوند براساس بررسی در شوراهای مربوطه مجوز می‌گیرند و ما وظیفه حمایت از آنها را داریم».


جنتی گفت: «ما تسلیم برخی گروه‌های خودسر نمی شویم، عموما این ها عناصر نورسیده ای هستند که اطلاعات ما نسبت به هنرمند و هنر و مذهب و موسیقی از آنها بیشتر است.حتی اخیرا جنجال راه انداخته اند که وزرات ارشاد مجوز تک‌خوانی زن داده است، خب اگر هم چنین چیزی بوده باشد ما پای آن ایستاده ایم. ولی این ها دروغ است».


او اضافه کرد: «دیدم برخی مراجع محترم تقلید اظهار نظر فرموده‌اند که ما نیز نسبت به دغدغه های مذهبی آنها احترام قائلیم و باید خدمت آنها عرض کنیم که تمام تلاشمان رعایت موازین در موسیقی بوده است.من برق شور و هنر را در چشم همه تان می بینم و آن را نمادی از پاکی و صداقت می دانم.دستان همه حضار را به گرمی می فشارم و به برگزیدگان تبریک می گویم».


بعد از آن گروه «یاد» به اجرای برنامه پرداختند. سپس جمعی از داوران به روی سن آمدند و برگزیدگان را معرفی کردند که به این شرح است:


بخش آهنگسازی:


محمدرضا عموجوادی از چالوس به عنون آهنگساز برگزیده انتخاب شد.


هم چنین در بخش آهنگسازی موسیقی کلاسیک غیر ایرانی جایزه به هومن رف رف داده شد.


در بخش پایان نامه های برگزیده نیز امیرحسین رمضانی و مریم شریف زاده از تهران به طور مشترک برگزیده شدند.


برگزیدگان گروه نوازی کلاسیک ایرانی:


رتبه سوم: گروه «سایه سار» به سرپرستی حسین سلیمانی از تهران


رتبه دوم: گروه «دلشدگان» به سرپرستی رامین میلانی از مشهد


رتبه اول: گروه «همنوازان ایران» به سرپرستی کاوه پیمان از شیراز


برگزیدگان گروه نوازی کلاسیک غیر ایرانی:


رتبه سوم: گروه «هرمس» به سرپرستی مهسا قربانی از تهران


رتبه دوم: گروه «ارکستر مجلسی رسا» به سرپرستی مظفرنبیلی از کرج


رتبه اول: گروه «ارکستر پاسارگاد» به سرپرستی امین غفاری از تهران


برگزیدگان بخش آواز جمعی:


رتبه سوم: مشترکا به گروه «آداک»از گرگان و «پاسارگاد» از شیراز


رتبه دوم: آنسامبل سازی و آوازی همگام از تهران


رتبه اول: گروه آوای ماهان از تهران


در پایان این مراسم نیز گروه «دنگ شو» به اجرای برنامه پرداختند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته