دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1398 - 00:05
روزنامه الاخبار؛

چگونه عملیات «بلعیدن نهنگ» در ناصریه ناکام ماند؟ / ایستادگی عشایر ذی‌قار مقابل نفوذ داعش

عملیات «بلعیدن نهنگ» که از سوی طرف‌های ناشناس خارج از عراق هدایت می‌شد و می‌خواستند نیروهای امنیتی این کشور را هدف قرار دهند، با همکاری شیوخ و عشایر ذی‌قار با نیروهای امنیتی ناکام ماند.
کد خبر : 448415
59494652_1243227142526771_2683410504713502720_n.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی درباره احتمال احیای داعش در عراق با توجه به ناآرامی‌های این کشور نوشت: دیگر بر کسی پوشیده نیست که برخی طرف‌های داخلی و خارجی در آشوب‌ها و ناآرامی‌های عراق چند ماه اخیر عراق نقش داشته‌اند تا به اهداف و اغراض سیاسی خود دست یابند. علاوه بر این، در سایه مشغول شدن تمام توان نیروهای امنیتی به مقابله با اغتشاشگران و آشوب‌طلبان، داعشی‌ها خود را به نقاط شهری نزدیک کرده‌اند و در حال سوءاستفاده از شکاف‌ها و اختلاف‌های میان مردم و نیروهای امنیتی هستند که تخم آن را فتنه‌گران کاشته‌اند.


الاخبار می‌نویسد: داعش برای احیای صفوف خود عملیات گسترده‌ای را با هدف ضربه زدن و گشودن در زندان‌ها و جذب هزاران بازداشت‌شده آنجا که بیشترشان از رهبران این گروه تروریستی هستند، آغاز کرده است. طبق آماری که منابع رسمی ارائه کرده‌اند، بیش از 18 هزار نفر از عناصر این گروه تروریستی در زندان‌ها در بازداشت به سر می‌برند. این افراد بعد از 15 سال تحت تعقیب بودن و رهگیری رهبران ارشد گروه‌های تروریستی القاعده، انصار السُّنّة، داعش، نقشبندی، جيش الراشدين، جيش الفاتحين و ... بازداشت شده‌اند و در میانشان تروریست‌های داخلی، خارجی و عرب حضور دارند.


روایت «بلعیدن نهنگ» در ناصریه


این روزنامه لبنانی نوشت: مردم شهر ناصریه در 373 کیلومتری جنوب بغداد و مرکز استان ذی‌قار شامل چندین طایفه می‌شوند و نوع خوراک و تغذیه آنها به گونه‌ای است که می‌توانند بدترین وضعیت‌ها و روزهای سخت را تحمل کنند. با وجود چاه‌های نفت فراوان در این شهر، بیشتر مردم فقیر و بیکار هستند و مجموع این عوامل باعث شده است تا بدترین آشوب‌ها و اعتراضات در میان شهرهای عراق را در ناصریه شاهد باشیم. از روز نخست ناآرامی‌ها در نقاط مرکزی و جنوبی این شهر، تعداد زیادی از مردم به خیابان‌ها ریختند و به جز افرادی که تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار کردند و خواهان اصلاحات بودند، باقی مردم را اغتشاشگران تشکیل دادند.



زندان مرکزی ناصریه عراق


به‌نوشته الاخبار، 19 نوامبر (28 آبان سال جاری) کاربری‌ها و صفحات جعلی در شبکه‌های اجتماعی عراق تشکیل شد که مدیریت بیشتر آنها در دست عوامل خارج‌نشین بود. در این صفحات مردم ناصریه به برپایی تظاهرات، آشوب و نافرمانی مدنی تحریک شدند و گروه‌های کوچکی نیز مردم را به آتش زدن برخی منازل مسئولان دولتی فراخواندند. افزایش تحرکات این گروه‌ها و صفحات و بازتاب آن در عرصه میدانی باعث شد تا بغداد نیروهای ویژه خود را راهی ناصریه کند.


الاخبار می‌افزاید: 28 نوامبر (هفتم آذرماه جاری) این گروه‌ها وارد فاز درگیری با نیروهای امنیتی شدند و باعث شد تا نیروهای متخصص در «جنگ‌های نامنظم» (چریکی) از زور علیه آشوبگران استفاده کنند. دامنه این آشوب‌ها باعث شد تا جوانانی که تحت تأثیر شعارهای جعلی عوامل خارجی تحریک شده بودند، به سمت فرماندهی پلیس ناصریه بروند و آنجا را تصرف و تخریب کنند.


به نوشته الاخبار، این تقابل و درگیری‌ها به کشف گروهی مخفی از عناصر داعش به وسیله نیروهای امنیتی منجر شد که از نقاط بیابانی خود را به شهر رسانده بودند. یکی از افسران دستگاه اطلاعات عراق دراین‌باره گفت: عناصر داعش خود را به زندان «الحوت» (نهنگ) در 11 کیلومتری شرق ناصریه رساندند؛ زندانی که در آن بیش از 6 هزار نفر بازداشت شده و بیشترشان از عناصر وابسته به گروه‌های تروریستی ازجمله داعش بودند و باید اعدام می‌شدند.


وی تأکید کرد: دستگاه اطلاعاتی توانست با شنود مکالمات میان سرکردگان داعش از تصمیم آنها برای حمله به زندان مرکزی ناصریه و آزاد کردن زندانیان آنجا اطلاع یابد. این نقشه که عنوان عملیات «بلعیدن نهنگ» بر روی آن گذاشته شده بود، از سوی طرف‌های ناشناس خارجی هدایت می‌شد و می‌خواستند نیروهای امنیتی عراق را هدف قرار دهند. دستگاه امنیتی نیروهای خود را به ناصریه اعزام کرد و توانست با کمک عشایر نقشه آنها را برای هدف قرار دادن زندان مرکزی ناصریه ناکام بگذارد.


عشایر ذی‌قار دوشادوش نیروهای امنیتی دفاع کردند


الاخبار نوشت: اواخر هفته گذشته قبایل و شیوخ استان ذی‌قار از نقشه تروریست‌ها با هدف آزادی زندانیان داعش از زندان الحوت اطلاع یافتند. به‌دنبال این موضوع آنها به سرعت خود را مهیای مبارزه کردند و با همکاری دستگاه امنیتی ناصریه در اطراف زندان و فرماندهی مرکزی پلیس مستقر شدند. در این میان نقش گروه‌های محلی انکارناپذیر است.


«عدنان السهلانی» شیخ و رئیس عشیره «السهلان» استان ذی‌قار پس از برقراری آرامش در این شهر و ناکامی تروریست‌ها گفت: اوضاع این استان با تغییر رئیس پلیس آن و برقراری صلح و آشتی میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی به حالت طبیعی خود بازگشته است.


وی تأکید کرد: پس از برقراری صلح و آشتی میان معترضان و نیروهای امنیتی و همچنین همکاری میان رئیس پلیس جدید و تظاهرکنندگان، در این استان آرامش حکم‌فرما شده است. این در حالی است که اوضاع در استان ذی‌قار در روزهای اخیر به دنبال هدف قرار گرفتن معترضان و ضرب و شتم آن‌ها به‌شدت نابسامان شده بود.


رئیس عشیره السهلان تصریح کرد: تعیین «ریسان الابراهیمی» به‌عنوان رئیس پلیس جدید این استان نقش بسزایی در بازگشت آرامش به این استان داشته است. روزانه 500 نفر از اهالی این عشیره در کنار نیروهای امنیتی در حفظ امنیت نهادهای دولتی و جاده‌ها در کنار نیروهای امنیتی همکاری می‌کنند.


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته