دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1398 - 12:55
قزلی در نشست خبر جایزه جلال:

گرانی کاغذ بر روی آثار جایزه جلال هم تأثیر گذاشته است

دبیر اجرایی جایزه جلال آل‌احمد گفت: تعداد آثار حاضر در این دوره نسبت به سال گذشته کاهش داشت. به نظر می‌رسد بحث گرانی کاغذ و تولید کتاب در اینجا هم خودش را نشان داده است.
کد خبر : 448165
1398091213045088219022714.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نشست خبری دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، پیش از ظهر امروز با حضور محمدرضا شرفی‌خبوشان، دبیر علمی و مهدی قزلی، دبیر اجرایی این رویداد ادبی برگزار شد.


در ابتدای این نشست خبری مهدی قزلی گفت: بر اساس فهرست خانه کتاب آثار چاپ اوّل سال 1397 در حوزه داستان نزدیک به 1200 عنوان بود اما به دلیل عدم انطباق برخی آثار با شرایط آیین‌نامه‌ای جایزه جلال (از جمله: نوبت انتشار، موضوع کتاب، ترجمه یا گردآوری بودن کتاب، آثاری که پیش از این در انتشاراتی دیگر به چاپ رسیده‌اند و ....) تعدادی از کتاب‌ها در همان مرحله اوّل توسط دبیرخانه و زیر نظر دبیر علمی از حضور در فرآیند داوری حذف شدند. بنابراین آثار رسیده به دبیرخانه که شرایط حضور در این رویداد ادبی را داشته و مورد بررسی و داوری قرار گرفتند 545 عنوان کتاب بود.


دبیر علمی جایزه جلال آل‌احمد بیان کرد: تعداد آثار حاضر در این دوره نسبت به سال گذشته کاهش داشت. به نظر می‌رسد بحث گرانی کاغذ و تولید کتاب در اینجا هم خودش را نشان داده است.


قزلی عنوان کرد: از میان این آثار 232 عنوان کتاب در بخش رمان و داستان بلند، 104 عنوان در بخش مجموعه داستان کوتاه، 153 عنوان کتاب در بخش مستندنگاری و 56 عنوان کتاب در بخش نقد ادبی قرار دارند.


وی با اشاره به اینکه میانگین سنی نویسندگان نامزد شده در این دوره جایزه جلال 46 سال است، بیان کرد: از میان 26 نویسنده و 23 عنوان کتاب نامزد شده 35 درصد (9 نفر) آنان کمتر از 40 سال سن دارند.


دبیر علمی جایزه جلال آل‌احمد با اشاره به اینکه نشر چشمه 4 بار موفق به دریافت جایزه در ادوار جایزه جلال است، ادامه داد: در پنج دوره اخیر یعنی دوره هفتم تا یازدهم آثار منتشرشده از 22 ناشر از جایزه جلال جایزه گرفته‌اند. آثار نشرهای نی، مرکز، سوره مهر، نیماژ و هرمس هم هر کدام دو بار و نشرهای دیگر (از بین 22 نشر) تنها یک بار برنده جایزه جلال شده‌اند. در این دوره هم‌چنین از میان 23 عنوان کتاب نامزد شده، نشرهای چشمه و سوره مهر هر کدام با 3 عنوان کتاب بیشترین تعداد نامزدی را داشته‌اند.


قزلی گفت: نام چهار نشر یوشا، هیلا،گلگشت و انتشارات قدیانی برای اوّلین بار است که در میان نامزدهای جایزه جلال دیده می‌شود.


وی اظهار کرد: حامد جلالی با کتاب «وضعیت بی‌عاری»، حسین لعل بذری با «افتاده بودیم در گردنه‌ی حیران» مسعود سلطانی با رمان «گرنوشته»، ماندانا جعفری با «مشت خالی گل یا پوچ» و علی نورآبادی با «سرزمین خارج از نقشه» پنج نویسنده از 26 نویسنده نامزد در این دوره هستند که «اثر اوّلی» محسوب می‌شوند.


وی ادامه داد: هم‌چنین تنها حسین پاینده نامزد نقد ادبی این دوره و آرش صادق‌بیگی نامزد داستان کوتاه این دوره-هستند که پیش از این نامزد جایزه جلال بوده‌اند.


قزلی درباره هیئت علمی و داوران نیز تصریح کرد: در 6 دوره اخیر جایزه جلال (دوره هفتم تا دوازدهم) 54 نفر ظرفیت در هیئت علمی وجود داشته است که 35 نفر در این جایگاه حضور پیدا کرده‌اند؛ یعنی 64 درصد بدون تکرار. این در حالی است که در 6 دوره ابتدایی تنها از 16 نفر برای حضور در جایگاه هیئت علمی استفاده شده است.


وی ادامه داد: در 6 دوره اخیر جایزه جلال 72 نفر ظرفیت برای حضور در جایگاه داوری وجود داشته است که 52 نفر از سوی هیئت‌های علمی به عنوان داور انتخاب و معرفی شده‌اند. این در حالی است که در 6 دوره ابتدایی تنها در دو دوره اسامی داوران اعلام شده و در چهار دوره دیگر فهرست داوران هرگز به رسانه‌ها و جامعه ادبی اعلام نشده است.


قزلی همچنین با اشاره به شبهات ایجاد شده درباره حضور مرتضی سرهنگی در هیأت داوران و از پیش مشخص بودن سلیقه وی در انتخاب آثار نیز گفت: آقای سرهنگی برای دومین نوبت داوری جایزه جلال را پذیرفته‌اند. در دوره قبلی که ایشان داور بودند هیچکدام از نامزدها متعلق به انتشارات سوره مهر و حوزه هنری نبودند. در این دوره نیز دو اثر از پنج اثر منتشر شده مربوط به سوره مهر است که از میان آنها تنها یک اثر با موضوع دفاع مقدس است.


در ادامه سؤالی درباره اظهارات دبیر علمی جایزه مبنی بر انتخاب اثر برگزیده بر مبنای بازخوردهایی که از مخاطبان دریافت کرده‌ است، پرسیده شد که محمدرضا شرفی خبوشان در این زمینه گفت: ما در داوری‌ها سعی داریم به این مسئله که یک کتاب پس از انتشار چه بازخوردهایی داشته و چه قشری با آن سروکار داشته‌اند توجه نشان دهیم. اینکه داوران ما نگاه علمی و ادبی‌شان چیست جای خودش اما اگر فقط با این معیارها اثری انتخاب شود اتفاق خوبی رخ نمی‌دهد. مثلاً در بخش رمان اگر هر سه داور نگاه بر فرم داشته باشند. خوب نیست. این بازخوردهای بیرونی به ما کمک می‌کند. 


دوازدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد روز شنبه 23 آذرماه از ساعت 15 در تالار قلم کتابخانه ملی ایران در طی مراسمی برگزیدگانش را معرفی خواهد کرد.


انتهای پیام/4028/




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته