دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر جشنواره سینما حقیقت عنوان کرد؛

هدف از بلیت‌فروشی درجشنواره مستند، نظم‌دهی به مخاطبان است/ دلیل حذف مستند کیارستمی از جشنواره سینما حقیقت

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مستند ایران (سینما حقیقت) عنوان کرد که هدف بلیت‌فروشی «سینما حقیقت» تجاری نیست بلکه نظم‌دهی به مخاطبان است.
کد خبر : 448119
B43W8254.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینما و تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم مستند ایران (سینما حقیقت) پیش از ظهر امروز با حضور محمد مهدی حمیدی مقدم دبیر این جشنواره در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.


در این نشست که اجرای آن به عهده شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت بود، حمیدی‌مقدم از رشد هشت درصدی ارسال آثار در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در بخش مسابقه ملی شامل 62 فیلم است. از این تعداد 27 فیلم به گونه مستند کوتاه، 15 فیلم به گونه مستند نیمه بلند و 20 فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند.


دبیر جشنواره درباره بخش جایزه شهید آوینی هم عنوان کرد : در این بخش  29 فیلم حضور دارند که  از این تعدادهفت فیلم با مسابقه ملی مشترک است. در بخش مسابقه مستندهای کارآفرینی تعداد 13 فیلم نمایش داده می‌شوند. همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود 6 هزار فیلم از بیش از 100 کشور جهان متقاضی شرکت در این رویداد بودند، 54 فیلم در هفت بخش مسابقه و بخش‌های غیررقابتی پذیرفته شدند.


نشست خبری جشنواره سینما حقیقت


وی ادامه داد: در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک هشت مستند کوتاه، هشت مستند نیمه‌بلند و هشت مستند بلند نمایش دارند. همچنین نمایش‌های ویژه ومستندهای پرتره هم شامل هشت فیلم می‌شود.


 حضور پررنگ شهرستان‌ها در سیزدهمین دوره جشنواره


وی افزود: در جشنواره امسال از 76 شهرستان اثر ارسال شده است که در نتیجه 352 فیلم از سوی مستندسازان شهرستانی داریم.


دبیر جشنواره سینما حقیقت گفت: بخش ویژه‌ای با عنوان مستندهای کارآفرینی داریم که سال گدشته به صنعت و معدن مربوط بود و امسال در دومین سال خود سیزده فیلم را در بر‌می‌گیرد.


وی بیان کرد:امسال در بخش بین‌الملل جشنواره بر جشنواره «مستند میلینیوم» بلژیک داریم و تنوع کشورهای شرکت‌کننده بسیار جالب است.


حمیدی‌مقدم با بیان اینکه بار فیلم پویایی با شانزده مهمان خارجی خواهیم داشت، گفت: سه کارگاه ویژه با حضور مستندسازهای متبحر در حوزه‌های مختلف فنی و محتوایی داریم و امسال در کارگاه‌ها به دستاوردهای جدیدی خواهیم رسید.


مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی  بیان کرد: فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل از 39 کشور در جشنواره شرکت کرده‌اند که سهم آلمان از آن‌‍ها هشت فیلم، فرانسه هفت فیلم، ایتالیا و آمریکا هر کدام 6 فیلم، هلند، نروژ، لتونی، لیتوانی، قطر هر کدام 3 فیلم و کشورهای روسیه، اسپانیا، لهستان، ترکیه، مصر، صربستان، بوسنی، استونی، افغانستان، اتریش، انگلستان، مجارستان نیز هر کدام از حضور در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت دو فیلم سهم دارند.


تفاوت‌های جشنواره امسال با سال های قبل


دبیر سیزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت در خصوص تفاوت‌های جشنواره امسال با سال‌های گذشته بیان داشت: این تفاوت در هویت بصری جشنواره است.همان‌گونه که اولین بار در روز رونمایی پوستر مطرح شد، مدیریتی هنری جشنواره به عهده  آقای رضا عابدینی است و در فضاسازی محیطی و گرافیکی شاهد اتفاقات تازه ای خواهیم بود. تفاوت ویژه‌تر بحث ساماندهی کارت ورود به فضای جشنواره است.


وی افزود: امسال جشنواره از حالت عمومی خارج می‌شود و ورود به صورت کارتی و تعریف شده خواهد بود. ما تمام مخاطبان را دسته بندی کردیم. فضای محدود و اشتیاق مخاطبان باعث شد مخاطبان اصلی و رسانه‌ای‌ها گلایه داشته باشند که آنها را که اصلی‌ترین افراد حوزه مستند هستند را دچار آسیب می‌کند.


حمیدی‌مقدم گفت: امسال با تعییراتی این آسیب را حل کرده‌ایم. البته خیلی الگوی جدیدی را شروع نکردیم و این اتقاقی است که در همه جشنواره ها رخ می‌دهد.


دبیر سیزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت در ادامه با اشاره به اینکه ما نمی‌خواهیم صرفاً بلیت‌فروشی کنیم،گفت: اهالی رسانه وصاحبان آثار و تمام اعضایی که به سینمای مستند ارتباط دارند مخاطبان اصلی هستند. صنوف اصلی سینمای مستند مثل انجمن کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینمای مستند اعضای خود را آگاه کردند تا در سامانه ما ثبت نام کنند و صنوف دیگر سینما را هم به این سامانه اضافه کردیم.


حمیدی مقدم افزود: فضایی برای سایر علاقه‌مندان نیز از طریق باشگاه فیلم مستند فراهم شده است. با توجه به نمایش فیلم‌های مستند طی هر هفته در مرکز قرار شد اعضای باشگاه فیلم با تعداد حداکثری 100 تا 150 عضو و پرداخت هزینه‌ای کم برای عضویت شان، بتوانند بلیت‌های جشنواره را به طور رایگان دریافت کنند. این بلیت ها بعد از رزرو آنلاین باید یک ساعت قبل از جشنواره در کانتر حاضر در فضای جشنواره دریافت شود. هزینه عضویت در این باشگاه که شامل مزایای تخفیف 20 درصدی خرید اقلام جشنواره، استفاده از کافی شاپ چارسو، بلیت فیلم‌ها، عضویت در پاتوق فیلم مستند و... می‌شود، 250 هزار تومان است.


نشست خبری جشنواره سینما حقیقت


وی با اشاره به امکان حضور مردم در جشنواره از طریق تهیه بلیت بیان کرد: همچنین تعدادی از صندلی ها برای فروش حضوری بلیت فیلم ها درنظر گرفته شده و مبلغ 10 هزار تومان برای سانس های بعد از ظهر و 5 هزار تومان برای سانس های صبح لحاظ شده است. گروهی نیز فیلم‌های پرمخاطب سانس های عصر و شب را طی هر روز ارزیابی می‌کنند و این آثار صبح ها نیز مجددا ًنمایش خواهند داشت و در مجموع سه چرخش سانس برای هر فیلم خواهیم داشت که باعث می‌شود هیچ مخاطبی فیلمی را به دلیل نمایش موازی از دست ندهد.


مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اظهار کرد: ما برای هر سالن 10 صندلی به صاحب فیلم می دهیم، چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ صندلی برای اصحاب رسانه در نظر گرفته شده است، ده صندلی هم برای مهمانان بین الملل، گروه داوری و ... است. ما ساختار جدیدی به نام کتابخانه ویدئویی داریم که اگر اهالی رسانه و مهمانان بین‌المللی  فیلمی را از دست بدهندبا استفاده از آن می‌توانند  فیلم را تماشا کنند.


 اختصاص کامل درآمد فروش بلیت جشنواره به مالکان فیلم‌ها


حمیدی‌مقدم تأکید کرد: یک اتفاق مهم دیگر هم این است که با تصویب شورای سیاستگذاری جشنواره، که از هر دو صنف اصلی نماینده‌ای در آن وجود دارد، قرار شد سهم فروش فیلم بدون دخالت برگزارکننده، کامل و خالص به مالک فیلم داده شود، البته با تایید تهیه‌کننده و کارگردان. هنوز ما حقوق مالکانه در حوزه سینمای مستند نداریم، اما خواستیم این امر سامان یابد. مرکز گسترش تقریباً مالک بسیاری از فیلم‌هاست اما مرکز این حقوق را به صاحبان فیلم‌ها می‌دهد.


وی افزود: اتفاق خوب دیگر اضافه شدن یکی از سالن‌های اصلی موزه سینما به فرآیند پخش آثار «سینماحقیقت» است. سالن فردوس برای این امر در نظر گرفته شده است. یعنی ۴۲ سانس در این سالن خواهیم داشت. تمام بلیت‌های آنجا به فروش می‌رود و حضور کارتی نداریم. ضمن اینکه تاکنون ۱۳ استان علاقه‌مند به نمایش آثار مستند بوده‌اند که این امر بسیار پر اهمیت است. درواقع با این تمهیدات جشنواره می‌تواند به شهرستان‌ها برود. دانشکده سینما هنر و دانشگاه هنر هم به نمایش آثار برای دانشجویان می‌پردازد.


حمیدی مقدم در بخش پرسش و پاسخ‌ها عنوان کرد: مهمترین شرکت‌های تولید و تهیه مستند در مجموعه «پیچینگ پنل» ما حضور دارند تا ما بتوانیم وارد تعامل شویم و سه طرح پذیرفته شده سال گذشته مورد بررسی قرار می‌گیرد. ما سال پیش فیلم‌هایی که مورد تایید قرار گرفته بررسی می‌کنیم که آیا فیلمساز توانسته سرمایه پیدا کند و سرنوشت فیلمش چه شده است.


نشست خبری جشنواره سینما حقیقت


برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره در استان‌ها


دبیر جشنواره «سینماحقیقت» در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آنا درباره نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها گفت: بحث تعامل با شهرستان‌ها خودجوش صورت گرفته و وارد ساز و کار اداری نشده‌ایم. یعنی سینمای مستند راه خودش را باز کرده است. ضمن اینکه با توجه به اینکه خانه مستند اصفهان شکل گرفته و علاقه‌مند بوده‌اند، فیلم‌ها در سینما سیتی سنتر اصفهان به نمایش درمی‌آید. البته ما نمی‌خواهیم فیلم‌هایمان را رایگان نمایش بدهیم. در ۱۳ استان هم اعلام آمادگی کرده‌اند ما خودمان را موظف می‌دانیم از سال آینده زودتر به استقبال این اشتیاق برویم و فیلمسازان را وارد یک گفتگوی دو طرفه با مخاطبان در جشنواره کنیم.بنابراین نمایش فیلم های جشنواهر در سایر استان ها به شکل پررنگ به سال بعد موکول میشود که فرصت برنامه ریزی داشته باشیم.


وی افزود: تمرکز بر یک نقطه جغرافیایی هر ساله در جشنواره یک سنت بود. امسال قصد داشتیم در سیستان این تمرکز را ایجاد کنیم و توجه به سینمای مستند، نمایش در مراکز دانشگاهی در شهرهای مختلف استان صورت بگیرد اما با توجه به فشردگی زمان و برنامه‌های مختلف فکر کردیم ممکن است تمرکز را از دست بدهیم. از همین رو این موضوع را به سال آینده موکول کردیم‌. گسترش کمی و کیفی جشنواره، کشف استعداد و... از اهداف ماست و در برنامه ریزی استان‌های ما شکل می‌گیرد.


دبیر سیزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار خبرگزاری آنا درباره  امکان اکران دانشگاهی و مزایایی که برای دانشجویان رشسته های مرتبط با سینما اختصاص داده شد آثار امسال نیز گفت: با توجه به استقبال مخاطبان از جریان سینمای مستند، می‌خواهیم مخاطبان را بشناسیم از سال آینده اگر اشتیاق را ببینیم در سینماهای نزدیک‌تر به چارسو سالن اضافه می‌کنیم. می‌توانیم آمارسنجی کنیم. در این جشنواره تمرکز ما روی نظم‌دهی است.بنابراین اکران ویژهای رادر این بخش نداریم؛ البته با توجه به اضافه‌شدن سانس‌های صبح، به نظر می‌رسد دانشجویان بتوانند از این سانس ها استفاده کنند. 


حمیدی‌مقدم درباره انتخاب نشدن مستند «پرتره»  بهمن کیارستمی برای نمایش در جشنواره هم گفت: بحث عمده این فیلم به حجاب معطوف می‌شود و این فیلم بی‌پردگی در حوزه حجاب دارد. از همین رو این فیلم قابل نمایش نیست، چراکه این مشکل دو سوم فیلم را در بر می‌گیرد. بنابراین با توجه به قواعد موجود، هیچ‌گونه امکان نمایشی برای آن وجود ندارد. بحث محتوایی در فیلم وجود ندارد بلکه بحث پوشش و حجاب مانع از اکران آن می‌شود.


وی ادامه داد: امسال با احترام، گروه‌های انتخاب، کار خود را انجام دادند. البته همیشه گروه‌های داوری مورد نقد قرار گرفته و طبیعی است که نتایج موردپسند همگان نباشد، اما امیدوارم شایسته‌ها حائز اهمیت باشند و فیلم‌هایی انتخاب شوند که لایق هستند. امیدوارم اتفاق خوبی رقم بخورد. اختتامیه ما هم خیلی موجز و کوتاه خواهد بود. سعی کرده‌ایم زوائد را حذف کنیم و به اصل ماجرا بپردازیم.


دبیر جشنواره «سینماحقیقت» گفت: ما امسال مراسم  نکوداشت خواهیم داشتیم؛ از دو چهره پیشکسوت و شاخص سینمای مستند یعنی منوچهر طیاب و احمد ضابطی جهرمی، قدردانی می‌کنیم. مراسم نکوداشت را در یکی از شب‌های جشنواره برگزار می‌کنیم و دو اثر از این عزیزان هم به نمایش در می‌آید. همچنین در جشنواره سینما حقیقت از کتاب آقای ابوالحسن تهامی نژاد که حاصل سال‌ها تلاش ایشان بوده و نشان‌دهنده اهمیت حوزه پژوهش و تحقیق  در سینما است  نیز رونمایی خواهد شد. 


سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۸ به دبیری «محمد حمیدی‌مقدم» در پردیس سینمایی چارسو شهر تهران برگزار خواهد شد.


این خبر تکمیل می شود...


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته