دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برای یافتن محبوبیت نزد مردم کدام سوره را بخوانیم؟!

پیامبر اکرم (ص) در روایتی می‌فرماید: برای یافتن محبوبیت نزد مردم سوره قمر را بخوانید.
کد خبر : 448058
3.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، روایات و احادیث فراوانی از ائمه و پیامبر (ص) پیرامون آیات و سوره های قرآن کریم در منابع مختلف یافت می‌شود که از خواص و فواید این آیات سخن می گویند، یکی از سوره های نورانی سوره قمر است که خبرگزاری آنا در ادامه به بررسی و  معرفی آن می‌پردازد.



قَمَر؛ پنجاه و چهارمین سوره قرآن کریم


سوره قَمَر پنجاه و چهارمین سوره قرآن کریم و از سوره‌های مکی محسوب می‌شود که در جزء ۲۷ قرار گرفته و ۵۵ آیه، ۳۴۲ کلمه و ۱۴۷۰ حرف دارد.


این سوره از نظر حجمی جزو سوره‌های مُفَصَّلات (دارای آیات کوتاه) و در حدود نیم حزب قرآن است.


این سوره را به این دلیل قَمَر (ماه) نامیده‌اند که آیه نخست آن، از معجزه شق القمر (شکافتن‌شدن ماه) یاد می‌کند و از طرفی نام دیگر این سوره، اقتربت یا اقتربت الساعة است که از آیه اول گرفته شده است و در بعضی از روایات آمده که این سوره در تورات «مُبیَضَّة» نام دارد.


آیات این سوره بیشتر مربوط به انذار و تهدید است و از اقوام پیشین و بدحالی‌شان در روز قیامت هنگام بیرون شدن از قبر‌ها و حضورشان براى حساب قیامت، به جهت پندگیری از آن‌ها یاد می‌کند.



اقوامی که نامشان در این سوره آمده، قوم عاد، قوم ثمود، قوم لوط و قوم فرعون است.


آیات سوره قمر به جز دو آیه آخر این سوره (که پرهیزکاران را وعده بهشت و حضور نزد خداوند می‌دهد) همگی مربوط به انذار و تهدیدند.


باید بدانید؛ در این سوره نخست به معجزه شق القمر اشاره شده است که رسول خدا (ص) آن را به سبب درخواست مردم انجام داد؛ اما همان‌ها او را ساحر خواندند و نبوتش را تکذیب کردند؛ چنان‌که از هواهاى نفسانى پیروى کردند، با اینکه خبرهاى تکان دهنده‌اى از اخبار روز قیامت و از داستان‌هاى امت‌های گذشته به گوششان خورده بود و پس از آن خداوند برخی از این داستان‌ها را با عتاب بیان می‌کند و به داستان قوم نوح، عاد، ثمود، قوم لوط، و دودمان فرعون، و عذاب‌هاى دردناکى می‌پردازد که به سبب تکذیب پیامبران بر سر آنان آمد. در ادامه آمده است قوم پیامبر اسلام نزد خدا عزیزتر از آنان نیستند، و اینان هم مانند آنان نمی‌توانند خدا را عاجز سازند.


از آیات مشهور سوره قمر، آیه‌ای است که در آن می‌گوید قرآن براى پندآموزى آسان بیان شده است و این آیه چهار بار در این سوره تکرار شده است.



داستان‌ها و روایت‌های تاریخی آورده شده در سوره قمر



  • رسالت نوح، تکذیب قوم، نفرین نوح، نزول طوفان، نجات نوح و یارانش (آیه‌های ۹-۱۵).

  • نپذیرفتن قوم عاد دعوت پیامبر را، نزول تندباد سهمگین و عذاب آنان (آیه‌های ۱۸-۲۰).

  • قوم ثمود و رد کردن دعوت پیامبران، معجزه ناقه و دستور به تقسیم آب، پی کردن شتر، نزول عذاب بر آنان (آیه‌های ۲۳-۳۱).

  • نافرمانی قوم لوط از دعوت پیامبر، نزول توفان سنگ بر آنان و نجات آل لوط، انذار لوط پیش از عذاب، درخواست قوم برای کامجویی از مهمانان لوط و نزول عذاب (آیه‌های ۳۳-۳۹).

  • فرستادن پیامبران به سوی آل فرعون، تکذیب آیات الهی از سوی آنان و نزول عذاب بر آنان (آیه‌های ۴۱- ۴۲).


فضیلت و خواص سوره قمر

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم درباره این سوره می فرماید:


هر کس سوره قمر را یک روز در میان قرائت کند در حالی وارد قیامت می‌شود که صورتش مانند شب چهارده می‌درخشد و هر کس آن را هر شب قرائت کند بهتر است و در روز قیامت در حالی می‌آید که چهره اش از سفیدی می‌درخشد.


هم چنین ابن عباس از ایشان نقل می‌کند: قاری سوره قمر در کتاب آسمانی تورات سپید رو نامیده شده است و در روزی که چهره‌ها سپید یا سیاه می‌شود چهره قاری آن سپید و نورانی است.


از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده است: هر کس سوره قمر را قرائت کند، خداوند او را در حالی از قبرش خارج می‌کند که بر شتری از شتران بهشتی سوار شده است.


آثار و برکات سوره قمر



  • جهت یافتن محبوبیت نزد مردم


از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم روایت شده است: هر کس در روز جمعه هنگام ظهر سوره قمر را بنویسد و آن را زیر عمامه خود قرار دهد یا آن را همراه خود قرار دهد در نزد مردم آبرومند و محبوب خواهد بود.



  • آسان شدن کار‌های سخت


امام صادق علیه السلام فرموده اند: اگر در ظهر روز جمعه سوره قمر را بنویسد و با خود همراه داشته باشد به اذن خداوند کار‌های سخت بر آنان آسان می‌شود.


آیات مشهور سوره قمر



  • وَلَقَدْ یَسَّرْ‌نَا الْقُرْ‌آنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ (آیه ۱۷)


ترجمه: قطعاً قرآن را براى پندآموزى آسان کرده‌ایم؛ پس آیا پندگیرنده‌اى هست؟


در تفسیر این آیه آمده است منظور از آسان کردن قرآن این است که خداوند به گونه‌ای آن را بیان کرده که فهم مطالب برای عام و خاص مردم آسان است و هر یک به اندازه فهم خود چیزی از آن می‌فهمد. در واقع انذار‌ها و بشارت‌هایش صریح و گویا، داستان‌هایش واقعی و پرمحتوا، دلیل‌هایش قوی و محکم و منطقش متین است و آنچه برای تأثیرگذاشتن نیاز است در سخن قرآن جمع است.




  • إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُّقْتَدِرٍ (آیه ۵۴-۵۵)


ترجمه: در حقیقت، مردم پرهیزگار در میان باغ‌ها و نهرها، (۵۴) در قرارگاه صدق، نزد پادشاهى توانایند.


این آیات که از بخشش‌های مادی بهشتیان (باغ‌های وسیع و نهر‌های جاری) و از نعمات معنوی آن (حضور در پیشگاه قرب ملیک مقتدر) سخن می‌گوید، در حال بشارت‌دادن به اهل تقواست که دو ویژگی را در خود دارد:



  1. بهشت جایگاه صدق است و هیچ‌گونه باطل و بیهودگی در آن راه ندارد و تمام وعده‌های خداوند در آنجا عینیت پیدا می‌کند.

  2. در آنجا نهایت قرب و نزدیکی معنوی و نه جسمانی به خدا وجود دارد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته