دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آذر 1398 - 18:07
مدیركل تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی:

اساسنامه ورزش دانشگاهی غیرشفاف و قابل تفسیر به رأی است

مدیركل تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی اساسنامه ورزش دانشگاهی را به شدت گنگ، غیرشفاف و انحصارگرایانه دانست و گفت: علاوه بر اساسنامه، متاسفانه آئین نامه‌های آن نیز غیر شفاف و قابل تفسیر به رأی است.
کد خبر : 447603
D1737263T13505578(web)(b).jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کمال جوانمرد عصر امروز در «برنامه ورزش بدون ویرایش» شبکه رادیویی گفت و گو با موضوع ورزش دانشگاهی با تمرکز بر رشته‌های بسکتبال، والیبال و دومیدانی اظهار کرد: اساسنامه ورزش دانشگاهی مصوب سال ۱۳۸۴ باید مورد بازنگری قرار می‌گرفت که متاسفانه این کار انجام نشد. از آنجایی که دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد آنگونه که باید در ورزش سرمایه گذاری نکرده بودند در نتیجه حرفی برای گفتن ندارند.


وی اساسنامه ورزش دانشگاهی را انحصاری دانست و گفت: این اساسنامه بر اساس اقتضائات زمانی نوشته شده و باید به صورت زیرساختی و اساسی بازنگری شود. دانشگاه‌ها، قهرمانان ورزشی را دانشجو می کنند اما هیچ وقت نتوانستند یک دانشجو را قهرمان کنند و این حلقه مفقوده در دانشگاه های کشور است.
جوانمرد با اذعان به اینکه اراده ای برای بازنگری در اساسنامه ورزش دانشگاهی وجود ندارد گفت: انحصارگرایی در این اساسنامه باعث شده که دانشگاه آزاد و پیام نور و علمی کاربردی و یا پزشکی در آن دیده نشوند. اساسنامه ورزش دانشگاهی را به شدت گنگ، غیرشفاف و انحصارگرایانه است، علاوه بر اساسنامه، متاسفانه آئین نامه های آن نیز غیر شفاف و قابل تفسیر به رأی می باشند.


مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از نادیده گرفتن روسای هیئت های استانی در این اساسنامه اظهار داشت: رئیس هیئت بودن منوط به مسئولیت داشتن در وزارت علوم و یا دانشگاه است. در حال حاضر این قضیه به قدری چالش برانگیز شده که قرار است ۲۵ مجمع در اسفندماه برگزار شوند اما الان ۲۵ استان رئیس ندارند.
وی درخصوص دانشگاهی شدن ورزشکاران گفت: یک قهرمان جهانی مقداری از علم را دارد، ما نمی گوییم که قهرمانان در سر جلسه امتحان و کلاس حاضر نشوند اما به دلیل مسابقات و اردوهایی که دارند باید کمی با آنها مماشات کرد و مهربان بود. وزارت ورزش به عنوان متولی ورزش باید توجه بیشتری به ورزش دانشگاهی داشته باشد.


مدیر ورزش دانشگاه پیام نور


پورکیانی: اساسنامه ورزش دانشگاهی باید به مجلس بازگردد و بازنگری شود


محمد پورکیانی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در مصاحبه با رادیو گفت‌و‌گو اظهار کرد: طبق اساسنامه ورزش دانشگاهی، وزیر ورزش و جوانان رئیس مجمع بوده اما طی موافقت نامه، وزیر ورزش جایگاه را به وزیر علوم تفویض کرده که این تفویض هم در خود اساسنامه ذکر شده است. قانون تاسیس فدراسیون مربوط به قانونی بود که طبق آن وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مجامع بین‌المللی نماینده ورزش دانشگاهی ایران بودند که جایگاه وزارت فرهنگ به وزارت علوم تبدیل شد.
وی با تأکید بر لزوم تغییر اساسنامه ورزش دانشگاهی گفت: این اساسنامه باید به مجلس بازگردد و بازنگری شود زیرا تنها فدراسیونی که مصوبه مجلس را دارد مصوبه فدراسیون های دانشگاهی است.
پورکیانی با اشاره به تفاوت اساسنامه با آئین نامه بیان کرد: معمولاً در اساسنامه به جزئیات پرداخته نمی شود و موضوعات به صورت کلی مطرح می شوند و آئین نامه اجرایی به تأیید و امضای مراجع ذیربط می‌رسد. اساسنامه ورزش دانشگاهی انحصارطلبانه نیست و طبق قانون می‌باشد. طبق قانون وزارت فرهنگ و آموزش عالی نماینده ورزش دانشگاهی ایران در مجامع جهانی هستند و وزارت علوم هم سال به سال سرانه را پرداخت می‌کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد از موازی کاری‌ها در اجرای مسابقات اذعان کرد: هم افزایی بین دستگاه‌ها و متولیان در برآیند ورزش دانشگاهی ایران و استخراج تیم‌های ورزشی از دانشگاه‌ها بسیار ضروری است چراکه این کار از صرف هزینه‌های زیاد جلوگیری می‌کند.


عبدالمهدی نصیرزاده مدیر کل ورزش دانشگاه پیام نور


عبدالمهدی نصیرزاده ضمن مصاحبه با رادیو گفت: فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی بعد از کمیته ملی المپیک می توانست بزرگترین تغذیه کننده بسیاری از فدراسیون‌ها باشد، اما به دلیل ضعف در اساسنامه، هیئت‌های ورزشی از انجام رسالت اصلی خود در استان‌ها بازماندند.
وی با تأکید بر لزوم تغییرات اساسی و جدی در اساسنامه فدراسیون ورزش های دانشگاهی گفت: تغییرات سلیقه ای در انتخاب اعضای هیئت رئیسه باعث شد که فدراسیون در مسیر اصلی خود حرکت نکند.
مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور متذکر شد: فدراسیون‌ها باید در دو بعد همگانی و قهرمانی فعال شوند اما در فدراسیون ورزش دانشگاهی اینگونه نیست یعنی ادارات کل تربیت بدنی بخش مربوط به ورزش همگانی و فدراسیون هم کار قهرمانی را بر عهده گرفته درحالی‌که این تعریف درستی نیست و خط مشی‌ها و سیاست‌‌ها باید در راستای پیشرفت باشند.برای موفقیت در ورزش های دانشگاهی باید هیئت ها را در هر استان فعال کنیم.
در ادامه این برنامه ورزشی رادیو گفت و گو، آرش دوستی با انتقاد از اینکه هیئت‌های استانی فعالی نیستند، گفت: نبود یک نماینده در شهرستان ها و بخش های دانشگاهی در برخی موارد باعث اختلال در روند اعزام ها می‌شود.


دکتری مدیریت استراتژیک و راهبردی سازمان‌های ورزشی بر لزوم یکپارچه سازی مسابقات ورزشی دانشجویی در سطح استانی، ملی و شهرستانی تأکید کرد. قدمت ورزش دانشگاهی بعد از مسابقات المپیک مهم ترین رویداد ورزشی جهان محسوب می شود. متاسفانه دیدگاه های مختلف و عدم هماهنگی در این حوزه، ورزش دانشگاهی را دچار نقصان کرده است.


وی با طرح سوالی درخصوص رویکرد ورزش دانشگاهی عنوان کرد: رویکرد دانشگاه ها باید در راستای ورزش قهرمانی باشد یا ورزش همگانی؟ اگر ما تمام کارها را هم انجام دهیم اما رویکرد و اهدافمان نامشخص باشند پاسخ و نتیجه ای نخواهیم گرفت.


دوستی تأکید کرد: ورزش همگانی و تربیتی باید اولویت دانشجویی باشد ضمن اینکه ما ظرفیت پنج میلیون نفری دانشجویان را هم داریم. دانشجویان می توانند در لیگ‌های درون دانشگاهی فعال شوند و نهایتاً زمینه‌ساز ورزش قهرمانی و حرفه‌ای باشند.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

برچسب ها: کمال جوانمرد
ارسال نظر
هلدینگ شایسته