پژوهشهای اثرگذار دانشگاهی موجب خودکفایی صنعت میشود
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، موضوع ارتباط دانشگاهها با صنایع و استفاده از ظرفیت علمی دانشگاهها برای حل مشکلات بهویژه در بخش صنعت کشور، همواره و بهخصوص در دهه اخیر مورد تأکید مسئولان ارشد نظام از جمله رهبر معظم انقلاب بوده که بر ارتباط دانشگاه و صنعت و حل مشکلات با استفاده از ايدهها، علم، دانش، تکنولوژی موجود و بهروز در دانشگاهها تأکید شده است.
رهبر معظم انقلاب: معاونت علمی اساساً برای ایجاد ارتباط علمی بین صنعت و دانشگاه به وجود آمده است
رهبری معظم انقلاب ۸ خرداد ماه سال جاری و در دیدار اخیر خود با جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاهها باز هم تأکید کردند که «ارتباط صنعت و دانشگاه یک نقطه خاص و مهمّی بود که ما خیلی وقت پیش روی آن تکیه کردیم که من با رئیسجمهور وقت صحبت کردم و این معاونت علمی اساساً از آن وقت به وجود آمد که بین صنعت و دانشگاه یک ارتباط علمی برقرار بشود.»
ایشان گفتند: «جستجوی راههای علمی برای شکستن تحریمها و تحقق رونق تولید از دیگر مسائلی است که استادان دانشگاهها باید با اراده محکم به آنها ورود کنند.»
مقام معظم رهبری با ابراز خرسندی از اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت در اعلام فهرست مشکلات و نیازهای این بخش، خاطرنشان کردند که «اکنون نوبت وزارت علوم و دانشگاههاست که برای حل این مسائل وارد میدان شوند.»
آخرین بیانات رهبری معظم در دیدار ایشان با دانشگاهیان و اهل علم و صنعت، نشان از تأکید مؤکد رهبری و اهمیت موضوع ارتباط دانشگاه و صنعت بهویژه در برهه کنونی کشور دارد؛ چراکه محاسن زیادی از جمله خودکفایی، شکستن تحریمها، رونق تولید داخلی، پیشرفت صنایع کشور، اشتغال برای تحصیلکردگان و... را دربردارد و لازمه آن بهرهگیری از علم، دانش و ظرفیتهای تحقیقاتی دانشگاهیان در بخش صنعت است.
پیشگامی دانشگاه آزاد با طرح پایش
علیرغم تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص ورود دانشگاه به مسائل و چالشهای صنعت و بهبود فرآیندهای تولید، هنوز هم شاهد بیبرنامگیهای دانشگاهها در این زمینه یا در بهترین حالت شاهد انجام طرحهای مقطعی در چند دانشگاه در کشور آن هم بهصورت محدود هستیم.
سامانه «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکهای»، که با نام اختصاری «پایش» از سوی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان قلب تحولات پژوهشی این دانشگاه خوانده میشود، آغاز به کار کرد. بر اساس طرح پایش آزاد، واحدهای ویژه نیز مانند دانشگاههای آزاد اسلامی استان در یک موضوع خاص پیشران شده تا به حل چالشهای کشور کمک کنند. بر این اساس، ارزیابی عملکرد واحدها در دانشگاه آزاد اسلامی به اینگونه است که هر واحد در راه تحول و پیشبرد طرح پایش، به چه میزان موفق بوده است.
فارغالتحصیلی و خروجی سالانه قریب به ۹۰ هزار دانشآموخته تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع کارشناسیارشد و دکتری، ظرفیت عظیمی در این شبکه گسترده دانشگاهی بهوجود آورده که توانایی حل چالشهای جامعه و صنعت ذیل طرح پایش را دارد. اساساً پایش بهعنوان یک پلتفرم پویا و دینامیک طراحی شده و دائماً درحال بهروزرسانی است.
برنامههای علمی طرح پایش با مشارکت صاحبان صنایع و دانشگاه طراحی و تدوین شده است. با توجه به اینکه پایش بهمنظور حل مسائل و چالشهای صنعت و جامعه معرفی شده است، حضور مدیران صنایع برای احصای این چالشها امری ضروری بود که محقق شد. اکنون منظومه نظام موضوعات طرح پایش با همفکری و ورود دانشگاه به بطن صنعت تدوین و در سامانه آنلاین پایش بارگذاری شده است.
پایش اعتماد صنعت را جلب کرده است
چالشی که از مدتها قبل در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت بوده و همچنان نیز وجود دارد، این است که اهالی بخش صنعت هنوز باور ندارند که دانشگاه میتواند مشکلاتشان را حل کند و به همین دلیل مسائل و مشکلات خود را به دانشگاهها ارائه نمیدهند. وقتی بخش صنعت در جایی مشکل پیدا میکند و یا نیازی دارد، تنها راهی را که برای حل مشکل مییابد، ارزیابی میکند که آیا نیازمندیاش در داخل وجود دارد یا خیر، اگر نبود سریعاً شرکتی را از خارج یافته و ارتباط میگیرد و آن نیازمندی را وارد میکند که متأسفانه این عارضه بسیار ناخوشایند و در مقابل کارایی و خودکفایی علمی کشور است.
البته نباید از خلأهای نهاد دانشگاه در زمینه ارتباط با صنعت را نیز نادیده گرفت. ارتباط صنعت و دانشگاه یک رابطه دوسویه است که تاکنون آنطور که باید و شاید جدی گرفته نشده است. از طرفی در معدود ارتباطات دانشگاه با صنعت، پیشفرضی آنچنان مطلوبی در ذهن صنعتگران به جای نمانده است.
صنعت به پایش اعتماد کرده تا جایی که میبینیم در مناطق آزاد کیش، ذوبآهن و مجموعه پدافند غیرعامل کشور اکنون تا مرز عقد قرارداد با واحدهای دانشگاهی مأمور پیش رفته است.
مدیران صنایع اغلب در این انگاره هستند که دانشگاه میخواهد مبلغی را از صنعت بگیرد تا روی یک فعالیت پژوهشی سرمایهگذاری کند و در نهایت اسنادی صرفاً نظری در اختیار صنایع قرار دهد که شاید درمانی برای مشکلات صنعت نیز نباشد. در طرح پایش با توجه به سابقه تاریخی این روند و عواقب بدبینی مدیران صنایع از روش معکوس آنچه ذکر شد مورد استفاده قرار گرفت.
طرح پایش چالشها را با کمک صنعت احصا کرده و حل موانع صنعت و جامعه را وظیفه و رویکرد نوین دانشگاه آزاد اسلامی میداند. این رویکرد دانشگاه در طرح پایش، اعتماد نسبی صنعت را جلب کرده و اکنون میبینیم که صنعت نیز پشت دانشگاه قرار گرفته است. پس از انتشار چندین کتابچه تخصصی نظام موضوعات، صنعت به پایش اعتماد کرده تا جایی که میبینیم در مناطق آزاد کیش، ذوبآهن و مجموعه پدافند غیرعامل کشور اکنون تا مرز عقد قرارداد با واحدهای دانشگاهی مأمور پیش رفته است.
دانشگاه آزاد اسلامی در گسترش اقدامات دانشبنیان و ایجاد تحول در فناوری و گزارههای آموزشی رویکرد جدیدی گزیده است. اعضای هیئتعلمی، دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاه آزاد اسلامی درصدد مسئلهمحوری و تجاریسازی ایدهها و محصولات دانشبنیان خود هستند. برنامههای علمی دانشگاه آزاد اسلامی براساس ظرفیتهای منطقهای و توانمندیهای واحدهای دانشگاهی مصوب شده است، از اینرو است که پایش هم موجب آشنایی دانشگاهیان با چالشهای صنعت میشود و در راستای توانمندسازی دانشجویان مقاطع پایه نیز مؤثر است.
انتهای پیام/4116/پ
انتهای پیام/