اجرای غلط سیاست بنزین، اعتماد عمومی را کاهش داد
به گزارش خبرنگار نفت و انرژی گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، نشست کارشناسی افزایش قیمت حاملهای انرژی با موضوع «سیاست بنزینی؛ ابعاد و سویهها» امروز دوشنبه، در محل پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی برگزار شد. در این نشست کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی از جمله مجید شاکری، مصطفی غفاری، فرشاد مهدیپور، محسن ردادی، مهدی جمشیدی، عزیز نجفپور و خانم قاسمپور به ارائه نظرت پرداختند.
محسن ردادی کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی پژوهشکده در این زمینه گفت: اجرای سیاست شوک در افزایش قیمت بنزین توسط دولت سبب از بین رفتن اعتماد عمومی شده است و پیشبینی میشود فساد و اختلاس در این زمینه بیشتر شود.
وی انزواجویی را یکی دیگر از نتایج اجرای غلط سیاست بنزینی دولت عنوان کرد و افزود: ممکن است مردم در گروههای بسته و محدود عضو شوند که به هم اعتماد دارند و نتیجه آن این است که ارتباط با جامعه و دولت کم میشود.
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: در دو سال آینده احتمالاً قومیتگرایی بیشتر و شکافهای قومی فعال میشود زیرا اعتماد به دولت کاهش پیدا کرده است.
وی پدرسالاری را یکی دیگر از نتایج اجرای سیاست سهمیهبندی بنزینی عنوان کرد و ادامه داد: در جامعهای که بیاعتمادی وجود داشته باشد، پدرسالاری ایجاد میشود زیرا مردم مدام به دنبال کسی هستند که بتواند شرایط را تا حدودی تغییر دهد و این نتیجه فرهنگ بیاعتمادی است.
بی اعتمادی به دولت سبب کاهش اعتماد به رسانههای داخلی می شود
ردادی با اشاره به اینکه مردم دیگر به رسانههای داخلی اعتماد نخواهند کرد، اضافه کرد: در جامعهای که مردم بیاعتماد شده باشند، دولت عامل خیر معرفی نمیشود و برای بهبود شرایط لازم است انتخاب کارگزاران از بین دانشگاهیان باشد و اتکا به دانشگاه و علم، تنها راهحل بازگشت اعتماد به مردم است.
وی بیان کرد: استفاده دولت از کارگزارانی که دانشگاهی باشند میتواند به بازگشت اعتما به جامعه کمک کند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: حتی در چنین شرایطی بازگشت دولت از موضع خود نیز اشتباه است زیرا در این شرایط مردم گمان میکنند که دولت را شکست دادهاند و این نهتنها اعتماد را ترمیم نمیکند بلکه بیاعتمادی جدیدی را ایجاد میکند.
ردادی با اشاره به اینکه حفظ پیوستگی و جلوگیری از منازعات در سطوح حاکمیت اقدام دیگری است که میتواند تا حدودی این بیاعتمادی را کاهش دهد، اضافه کرد: در دوره پیشاانتخابات این موضوع بسیار اهمیت دارد و باید تلاش کرد شکاف ایجاد شده بین مردم و دولت را تا حدودی ترمیم کرد. به همین دلیل نباید دولت به دنبال راهکارهای کوتاهمدت باشد.
وی با اشاره به اینکه وفای به عهد، حقیقتگویی، انصاف و همبستگی چهار عنصری است که میتواند اعتماد مردم به دولت را افزایش دهد، عنوان کرد: دولت باید از وعدههای بلندمدتی که نمیتواند آنها را اجرایی کند، دست بردارد زیرا این موضوع، بیاعتمادی را افزایش میدهد.
این خبر تکمیل می شود...
انتهای پیام/4087/
انتهای پیام/