دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1398 - 09:32

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری درگذشت/ سوابق آیت‌الله میرمحمدی

آیت‌الله میرمحمدی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری دارفانی را وداع گفت.
کد خبر : 446340
13950304093524187758394.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، آیت‌الله سید ابوالفضل میر‌محمدی زرندی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری دعوت حق را لبیک گفت. او متولد 1302 در زرندیه استان مرکزی بود.


این نماینده فقید مجلس خبرگان رهبری داماد سید احمد زنجانی و همسر همشیره سید موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید شیعه است. سید محمد میرمحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز فرزند اوست.


آیت‌الله میرمحمدی با پیروزی انقلاب اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا به سمت حاکم شرع دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان قم انتخاب شد و در سال ۱۳۵۸ و در پی صدور فرمان عفو امام خمینی، مسئول نظارت بر این فرمان در بعضی از استان‌ها شد. 


او سپس به ریاست دادگاه تجدید نظر قم منصوب شد و پس از آن مسئولیت گزینش و نیز اعزام قضات شرع به شهرستان‌ها را عهده‌دار شد.  وی از جمله فقهایی بود که در تهیهٔ لوایح دیات و قصاص مشاوره می‌داد و در تدوین لوایح فوق نقش زیادی داشت.


این نماینده فقید مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۳۶۰ به سمت ریاست شعبهٔ ۲ دیوان عالی منصوب شد. در انتخابات میان‌دوره‌ای شورای عالی قضایی در مرداد ۱۳۶۱، نامزد عضویت در آن شورا شد و توانست با کسب ۹۱۰ رأی قضات سراسر کشور، به عضویت شورای عالی قضایی برگزیده شود.


آیت‌الله میرمحمدی در ۱۳۶۸ ش به ریاست دانشکدهٔ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران منصوب شد و هم‌زمان به تدریس علوم قرآنی و فقه اسلامی در دورهٔ دکتری دانشکدهٔ فوق پرداخت. در سومین دورهٔ انتخابات مجلس خبرگان رهبری نامزد نمایندگی مجلس فوق از استان مرکزی شد و با رأی مردم استان مرکزی به نمایندگی مجلس خبرگان رهبری برگزیده شد.


وی در انتخابات پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان با کسب یک میلیون و ۹۶۲ هزار و ۹۴۴ رأی به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان انتخاب شد. او ریاست سنی مجلس خبرگان رهبری را برعهده داشت.


سوابق این عالم برجسته به شرح ذیل است.


- رئیس دادگاه انقلاب قم
ـ عضو هیئت عفو حضرت امام (ره)
ـ همکاری مؤثر با آیت‌الله شهید بهشتی در هیئت تهیه و تدوین لوایح قضایی
ـ رئیس شعبه دوم دیوان عالی کشور
ـ عضو شورای عالی قضایی
ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری
ـ مسئول گزینش علمی قضات
ـ رئیس هیئت تجدیدنظر بررسی تخلفات هیئت‌علمی دانشگاه تهران
ـ رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
در سال 1364 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران که پس از شهادت آیت‌الله شهید مفتح توسط سرپرست اداره می‌شد، منصوب شد.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته