دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دانشگاه عالی دفاع ملی را بیشتر بشناسید

دانشگاه عالی دفاع ملی یکی از دانشگاه‌های نظامی کشور محسوب می‌شود که به آموزش فرماندهان و مسئولان دستگاه‌های دولتی و حکومتی در مقطع دکتری تخصصی می‌پردازد.
کد خبر : 445760
800px-IRI.SNDU.svg.png

به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، دانشگاه عالی دفاع ملی که تا سال 1375 با عنوان «دانشگاه علوم استراتژیک» شناخته می‌شد، پس از دستور فرمانده معظم کل قوا در تاریخ 26 دی ماه 1375 نام این دانشگاه به «دانشگاه عالی دفاع ملی» تغییر یافت.


تا پیش از تغییر نام، تنها دو دانشکده با نام‌های «دانشکده دفاع ملی» و «دانشکده مدیریت استراتژیک» وجود داشت که دوره‌هایی را با عنوان «دوره دفاع ملی» برای فرماندهان نظامی و «مدیریت استراتژیک» برای مسئولان غیرنظامی دستگاه‌های دفاعی و امنیتی کشور برگزار می‌کرد. این دوره‌ها منتهی به مقطع تحصیلی نبوده و برای فارغ‌التحصیلان صرفاً گواهینامه طی دوره صادر می‌شد.


برگزاری این دوره‌ها که تا سال 1373 ادامه یافته بود، با پیشنهاد ارتش و تصویب فرماندهی معظم کل قوا و نیز مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه عالی دفاع ملی موفق شد تا در مهرماه سال 1374 نخستین دوره دکتری در رشته «علوم دفاعی راهبردی» با دو گرایش «مدیریت استراتژیک» و «دفاع ملّی» برگزار شد.


هم‌چنین به مروز زمان و با توجه به نیازهای جدید در ساختار دانشگاه عالی دفاع ملی و با توجه به خلأ موجود در زمینه آموزش‌های حوزه علوم امنیتی و نیاز روزافزون سازمان‌ها به آموزش فرماندهان و مدیران ارشد خود در این حوزه، دانشکده سوم با عنوان «دانشکده امنیت ملی» در 1381 به ساختار دانشگاه افزوده شد.


اما با توجه به گسترش دامنه وظایف دانشگاه عالی دفاعی در حوزه پژوهشی و تحقیقاتی و نیز تغییر در ساختار کلی ستادکل نیروهای مسلح در مرداد ماه سال 1395 و تجمیع مراکز پژوهشی وابسته به ستاد کل نیروهای مسلح در دانشگاه عالی دفاع ملی، نام این دانشگاه به «دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی» تغییر یافت.


هم‌اکنون دانشگاه عالی دفاع ملی با بهره‌گیری از سه دانشکده راهبردی خود، دوره‌های دکتری تخصصی را در 9 رشته و 9 گرایش تحصیلی برگزار کرده است.


دانشگاه عالی دفاع ملی علاوه بر سه دانشکده‌ای در اختیار دارد، پنج پژوهشکده «علوم و معارف دفاع مقدس»، «امنیت ملی»، «مدیریت راهبردی»، «آماد، فناوری دفاعی و پدافند غیرعامل»، «دکترین و دفاعی دانا» و نیز پنج انجمن علمی با نام‌های «کمیته فرادستگاهی نظریه‌پردازی»، «مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی»، «دفتر واژه‌گزینی نظامی»، «دفتر آینده‌پژوهی» و «انجمن اقتصادی دفاع» را در اختیار دارد.


دانشگاه عالی دفاع ملی دو مرکز بسیار مهم و کاربردی را در خود جای داده است. این دو مروز با عناوین «مرکز نخبگان و استعدادهای برتر نیروهای مسلح» و « مدرسه حکمرانی شهید بهشتی» شناخته می‌شوند.


در حال حاضر دانشگاه عالی دفاع ملی 490 دانشجو و 10 استاد در این مرکز مشغول فعالیت هستند. این دانشگاه صاحب امتیاز و ناشر چهار مجله تخصصی است. همچنین دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و دانشگاه امام حسین(ع) از شرکای علمی دانشگاه عالی دفاع ملی محسوب می‌شوند.


انتهای پیام/4079/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته