دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1398 - 00:05

وقتی «جهل» جنبه لاکچری به خود می‌گیرد/ صدیقی: بهای هر فالگیری به چند میلیون تومان می‌رسد!

رئیس سابق بنیاد ملی خانواده گفت: در حال حاضر جامعه هدف دعانویسی و رمالی تغییر کلی کرده و گاه بهای هر فالگیری به چند میلیون تومان می‌رسد.
کد خبر : 444895
819360.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، همه ما انسان‌ها ناخواسته جذب افرادی می‌شویم که اطلاعاتی هرچند کم و حتی نادرست از زندگی خصوصی آدم بدهند. فالگیری و دعانویسی هم از آن دسته مواردی است که در گذشته بیشتر رواج داشت.


اما این روزها دیگر از آن زنان چادر رنگی که از طبقه متوسط و پایین بودند، خبری نیست بلکه زنان و مردانی جای آن‌ها را گرفته‌اند که همگی دارای زندگی‌های مرفهی هستند.


فالگیری هم مدرن، کتابی و رسانه‌ای شده است


سیامک صدیقی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره دعانویسی و فالگیری لاکچری اظهار کرد: پیش از ورود به این موضوع ابتدا باید تأکید کرد که فالگیری و جادوگری، فن یا دانشی رمزآلود است که همیشه از گذشته تاکنون علاقه‌مندان بسیاری داشته و اقبال به آن همیشگی بوده است؛ اما در دوره جدید، نه‌تنها جامعه هدف آن تغییر کلی کرده که فالگیری هم مدرن، کتابی و رسانه‌ای شده است.


رئیس سابق بنیاد ملی خانواده  افزود: گرایش به فالگیر یا جادوگر عمدتاً به دلیل یافتن دستاویز برای اتصال به یک قدرت برتر صورت می‌گیرد تا از این راه، فرد با اتکاء به این قدرت به یک هدف برسد یا موجب برون‌رفت از یک معضل شود. درواقع ما در این زمینه با سه وجه روبرو هستیم؛ جهل، خرافات و تسهیلگر برای خروج از مشکل یا رسیدن به یک آرزو و هدف.


وی گفت: نقطه تلاقی پیشگویی و فالگیری با مذهب و باورهای دینی را باید در توسل به قدرت برتر جستجو کرد. به‌بیان‌دیگر، فالگیر، جادوگر، رمال یا پیشگو، تلاش می‌کند خلأ قدرت برتر و دانای کل بودن را با پیوند به ماوراءالطبیعه و مذهب پر کند.


رمال‌ها «تفسیر فردی» از دین ارائه می‌دهند


صدیقی عنوان کرد: رمال‌ها، عمدتاً در کلام و رفتارشان، یا از ارتباط با متافیزیک می‌گویند تا متوسل به آیات و احادیث می‌شوند و درنهایت «تفسیر فردی» از دین ارائه می‌دهند؛ نگاهی که موجب ترویج خرافات می‌شود.


دبیر اطلاع‌رسانی جشنواره خانواده رضوی بیان کرد: ضلع دوم این مثلث را عمدتاً باید در فشارها و محرومیت‌ها یافت. بن‌بست‌هایی که شخص می‌پندارد برای برون‌رفت از آن نیاز به نیرویی ورای نیروی انسانی و طاقتی افزون‌تر از توان بشری نیاز است.


وی اضافه کرد: اما این پرسش که چرا جامعه هدف مراجعان به فالگیر و باز کردن سر کتاب و... عوض شده، این موضوع را در نوع «جهل» به‌عنوان ضلع سوم این مثلث باید مورد بررسی قرار داد.


صدیقی ادامه داد: زمانی جامعه ایران همان‌گونه که در سخن منتسب به آغامحمدخان قاجار آمده، شرط تداوم حکومت، گرسنه و بی‌سواد نگه‌داشتن مردم بود.


دبیر اطلاع‌رسانی جشنواره خانواده رضوی گفت: در آن دوران، بی‌سوادی و جهل جبری از سوی حکومت از یکسو و فقر و ناامیدی از سوی دیگر باعث شده بود بسیاری از مردم به‌ویژه زنان در خانواده‌های ضعیف، به امید روزهای بهتر، اسیر وعده‌های شیرین فالگیرها و رمال‌ها شوند.


وی افزود: تصویر کلی ما از این فالگیرها، خانه‌های محقر، دست‌نوشتی از برخی آیات قرآن، کتاب‌های خاک گرفته و زنان برقع پوشی است که به آن‌ها مراجعه می‌کردند.


در دوره مدرن نوع جهل تغییر کرده است


صدیقی بیان کرد: اما تصویر این روزها از فالگیرها، هیچ نسبتی با ذهنیت پیشین ندارد؛ جامعه هدف به‌کل تغییر کرده و بهای هر بار دیدن فالگیر، گاه به چند میلیون تومان می‌رسد.


دبیر اطلاع‌رسانی جشنواره خانواده رضوی گفت: در دوره مدرن، فشارها و نیاز به تسهیلگر همچنان باقی است، اما نوع جهل تغییر کرده است؛ به‌بیان‌دیگر ما امروز با جهلی روبرو هستیم که حاصل تزریق و تبلیغ رسانه و متکی به کتاب‌هایی با برداشت‌های فردی از روانشناسی مدرن است.


رئیس سابق بنیاد ملی خانواده افزود: امروز، فضای مجازی، برخی شبکه‌های ماهواره‌ای و حتی تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم فالگیری در سریال‌های داخلی و خارجی، باعث گرایش دوباره مردم به این پیشگویی‌ها شده است.


دبیر اطلاع‌رسانی جشنواره خانواده رضوی گفت: از سوی دیگر، با توجه به اصل عرضه و تقاضا، این گرایش موجب شده هزینه‌های مربوط به فالگیری هم جهشی چشمگیر داشته باشد.


وی افزود: امروز جهلی که از طریق رسانه بر روی جامعه می‌بارد، کلید همه مسائل از جمله جذب محبت همسر، مشکل‌گشایی، رفع موانع و... را در ماوراء می‌داند و تنها یک فرد از که از این رموز آگاهی دارد؛ فالگیرِ مدرن.


انتهای پیام/4046/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب