دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ممیزی ناممیز /2 | علیرضا رئیسیان در گفتگو با آنا:

مخالف ممیزی قبل از تولید فیلم هستم/ آئين‌نامه صدور پروانه ساخت را اصلاح کنید

یکی از فیلم‌سازان کشور گفت: ابتدا باید این‌همه نظارت متعدد بر فیلم‌سازی را برداشت. مطمئناً اگر نظارت و مجوز قبل از ساخت فيلم حذف شود، در خروجی كار نيز، فيلم‌ساز مسئولیت فیلمش را می‌پذيرد و جوابگوی اشتباهات احتمالی خواهد بود.
کد خبر : 444880
رئیسیان.jpg

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا؛ اوضاع نظارت بر سینمای کشور به گونه‌ای شده که به سختی می‌توان کسی را پیدا کرد که از آن راضی باشد. به همین بهانه سعی داریم در پرونده «ممیزی ناممیز» این روند را از منظرهای مختلف بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا شاید از این آشفته بازار به سامانی نزدیک شویم.


در شماره نخست در گزارشی به بررسی مشکلات صدور مجوز و نظارت‌ بر فیلمسازی در ایران پرداختیم و حالا در همین باب با یکی از تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های کارکشته کشور به گفتگو نشسته‌ایم.


علیرضا رئیسیان، تهیه‌کننده و کارگردان سینما در تحلیلی بر وضعیت ممیزی و روند ساخت و اکران فیلم‌های سینمای ایران که هر از گاهی هم با انتقاداتی روبه‌رو می‌‎شود، به خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا گفت: مشکل تولید فیلم در سینمای ما به‌ مثابه کودکی می‌ماند که متولد شده اما چند سرپرست دارد که وظایف هيچ‌يک هم شفاف و مشخص نيست.


وی افزود: جای تعجب دارد با وجود این همه نهادهای مدعی در حوزه سینما هنوز در سینمای ما پیدا کردن مسئولی که به وضعیت آشفته روند تولید تا ساخت رسيدگی كند، کاری بیهوده است؛ به‌طوریكه هر کسی از دولت یا فلان نهاد مخالفش انتقادی دارد، به سینما سری می‌زند و به فیلم‌های فلان فیلم‌ساز غیرهمسو ایراد می‌گیرد.


 چرا بقیه برای تولید محصولات هنری، مجوز نمی‌گیرند؟


رئیسیان با پیشنهاد اختیاری شدن پروانه ساخت، گفت: در این سینما همه چیز دل‌بخواهی است. هرکس از هرجایی، حتی از همان مرحله پیش‌تولید یک فیلم، به فیلم‌سازی که هنوز نوشته‌اش روی کاغذ است، فشار وارد می‌کند. اما چرا در مورد دیگر محصولات فرهنگی مثل کتاب، موسیقی و غیره این مجوزِ قبل از ساخت را نداریم؟ چون اصل اين نظارت، کار اشتباهی است.



رئیسیان با پیشنهاد اختیاری شدن پروانه ساخت، گفت: در این سینما همه چیز دل‌بخواهی است. هرکس از هرجایی، حتی از همان مرحله پیش‌تولید یک فیلم، به فیلم‌سازی که هنوز نوشته‌اش روی کاغذ است، فشار وارد می‌کند.



کارگردان «مردی بدون سایه» ادامه داد: برای محصولی که هنوز تولید نشده، ديگر جای نظارتی باقی نمی‌ماند. اگر جریان مجوز ساخت فیلم را حذف کنند، قطعاً منِ فیلم‌ساز هم مسئولیت فیلمم را میپذیرم و در برابر شکایت احتمالی از طرف مدعی خصوصی یا عمومی از محتوای فیلمم نیز پاسخگو خواهم بود؛ البته در دادگاهی تخصصی كه با حضور هيئت منصفه تشكيل شود.


وی در عين حال يادآوری كرد: برای سريال‌ها و توليدات تلويزيون اين همه نظارت وجود دارد اما فكر می‌كنيد خروجی‌اش مورد رضايت چند درصد از بينندگان است و اصلاً توليداتشان چقدر بیننده و چند درصد رضايتمندی دارد؟


سينمای فعلی نيازمند تغيير آئين‌نامه صدور پروانه ساخت است


کارگردان «چهل سالگی» با بیان این‌که ممیزی‌ها نهایتاً متوجه پنج‌درصد تولیدات سینمای ما می‌شود، اعتقاد دارد: دولت باید قوانین حاكم بر سينما را اصلاح کند خصوصاً در مورد آئين‌نامه صدور پروانه ساخت كه مصوب سال 1364 است و بعد ازاين همه سال، نياز به تغيير دارد.


عليرضا رئيسيان تأكيد كرد: به مرور زمان شرايط فيلم‌سازی تغييركرده، ولی متأسفانه روند دريافت پروانه ساخت، با تغيير و اصلاحی همراه نشده در حالیكه اين دو باهم در تناقض هستند.


اين فيلم‌ساز در نهايت توصيه کرد: چه بسا صدور مجوز ساخت فيلم، می‌تواند چه برای كسانی كه داوطلب گرفتن پروانه ساخت هستند و چه برای فيلم‌اولی‌ها، هم‌چنان اعمال شود اما برای فيلم‌سازان باسابقه و باتجربه بهتر است اين رويه را حذف كنند.


انتهای پیام/4072/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب