دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در گفتگو با آنا:

«اینفانتینو» حق دخالت در امور داخلی هیچ کشوری را ندارد

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال گفت: اساسنامه فیفا حق دخالت به «اینفانتینو» در مورد مسائل داخلی کشورها را نمی‌دهد.
کد خبر : 444105
AG8I1086.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال گروه ورزشی خبرگزاری آنا، جیانی اینفانتینو قصد دارد به ایران سفر کند و این خبر در شرایطی اعلام شده که زمان آن دقیقاً مشخص نشده است. علت سفر رئیس فدراسیون جهانی فوتبال به ایران بررسی بحث ورود بانوان به ورزشگاه‌ها است و مهدی تاج اعلام کرده فیفا از ما خواسته زمینه حضور بانوان در بازی‌های لیگ برتر نیز مانند بازی‌های ملی فراهم شود.


بانوان هوادار فوتبال ایران در 14 ماه اخیر سه مرتبه وارد ورزشگاه‌ها شده‌اند که دو دیدار ملی و یک مسابقه در مرحله برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا بوده است. تاج اعلام کرده است: «در پاسخ به اینفانتینو اعلام کردیم باید شرایط لازم فراهم شود. همه می‌دانند شرایط در لیگ برتر چگونه است. هیئتی از سوی فیفا می‌آید و در ایران با آن‌ها مذاکره خواهیم کرد. پشت پرده‌ای در این زمینه وجود ندارد. هر مذاکره‌ای را به‌صورت شفاف شرح می‌دهیم و مذاکره دیگری بین دستگاه‌ها صورت نگرفته است. هر مذاکره‌ای بوده به‌وسیله نامه یا ایمیل بوده است، مثل همین نامه‌ای که اخیراً منتشر شد. آن‌ها از فدراسیون فوتبال برای بازی کامبوج تشکر کردند.»


اظهارات رئیس فدراسیون فوتبال در شرایطی مطرح شده که بدون تردید شرایط بازی‌های ملی با باشگاهی فرق می‌کند و طبق اساسنامه فیفا، این نهاد بین‌المللی حق دخالت در امور فرهنگی کشورها را از ابتدا نداشته است و هنوز هم چنین اجازه‌ای ندارد. مسئله ورود بانوان به ورزشگاه‌ها دخالت رئیس فیفا در مسائل داخلی ایران محسوب می‌شود و قطعاً چنین خواسته‌ای هیچ‌گاه دستوری نبوده است. با این حال تلاش برای حضور بانوان در بازی‌های باشگاهی می‌تواند منجر به حوادثی شود که در آینده آسیب‌های زیادی به فوتبال ایران بزند؛ چون بحث طرفداری از تیم ملی شرایطی متفاوت با بازی‌های باشگاهی دارد و تماشاگران در ورزشگاه دو دسته می‌شوند و علیه یکدیگر شعارهایی می‌دهند که زیبنده بانوان نیست و البته که مردان باید رعایت کنند اما این اتفاق رخ نداده است.


دیدار تیم‌های فوتبال ایران و کامبوج


بازی سیاسی ورود بانوان به ورزشگاه‌ها


امیر واعظ آشتیانی در خصوص حضور بانوان در دیدارهای باشگاهی در ورزشگاه‌ها به خبرنگار ورزشی آنا گفت: بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها موضوعی کاملاً سیاسی است که از سوی افرادی اجرا می‌شود که عملکرد اجرایی آن‌ها با اقبال مردم روبه‌رو نشده است. آن‌ها انتخابات آینده را برای خود تاریک می‌بینند و برای همین مستمسک بازی سیاسی ورود بانوان به ورزشگاه شده‌اند.


الفاظ ناپسند در بازی‌های باشگاهی


وی ادامه داد: افرادی که می‌دانند امکان حضور بانوان در ورزشگاه‌ها می‌تواند آینده روشنی را برای آن‌ها رقم بزند، این برنامه را ابزار و ملعبه خود قرار داده‌اند تا برای کشور سوژه درست کنند و از افرادی که اجازه نداده‌اند آن‌ها به اهدافشان برسند، انتقام‌جویی کنند. شکی نیست در مسابقات ملی همه تیم ایران را تشویق می‌کنند ولی در مسابقات باشگاهی، تماشاگران دو دسته می‌شوند و الفاظ و ادبیاتی نامناسب و ناپسند را علیه یکدیگر مطرح می‌کنند. لذا حضور بانوان در بازی‌های باشگاهی با دیدارهای ملی فرق می‌کند و امکان آن وجود ندارد.


اینفانتینو جسارت دخالت ندارد


این کارشناس فوتبال تصریح کرد: هیچ بندی از اساسنامه فیفا درباره تبعیض جنسیتی ورود بانوان به ورزشگاه‌ها نیست که ورود بانوان به ورزشگاه‌ها آن را نقض کند. بندهایی در تبعیض نژادی، رنگ پوست، قبیله‌ای، قومیتی و گویش و زبان وجود دارد. حضور اینفانتینو در ایران برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها در دیدارهای باشگاهی همانند روش‌های دولت نابخرد آمریکاست که هر روز تصمیمی بر ضد ایران می‌گیرد و شکست می‌خورد. عده‌ای در ایران با نامه‌نگاری، اینفانتینو را ترغیب می‌کنند ولی او جسارت دخالت در مسائل داخلی ما را ندارد چون اساسنامه فیفا چنین اجازه‌ای به او نمی‌دهد.


سناریوسازی فرصت‌طلبان برای ورود بانوان


وی افزود: اینفانتینو در مصاحبه‌های خود ابراز امیدواری کرده تا بانوان بتوانند وارد ورزشگاه‌ها بشوند ولی خودش می‌داند حق دخالت در مسائل داخلی هیچ کشوری را ندارد و به نظرم بحث حضور او در ایران به فرصت‌طلبان فضایی داده تا با سناریوسازی غلط بخواهند ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را قانونی کنند. اگر اساسنامه فیفا تغییر کند، شاید راهکارهای قانونی برای ورود بانوان در اساسنامه فیفا گنجانده شود ولی هنوز حرف آن هم زده نشده است و من معتقدم دغدغه اصلی بانوان ما ورود آن‌ها به ورزشگاه‌ها نیست چون در هر مسابقه فوتبال نهایتاً یک درصد از بانوان کشورمان وارد ورزشگاه می‌شوند.


دیدار تیم‌های فوتبال ایران و کامبوج


فقدان قانون برای برخورد با هنجارشکنان


واعظ آشتیانی تأکید کرد: ورود بانوان به ورزشگاه‌ها قانونی نیست چون ما قانون تعریف‌شده‌ای برای حضور بانوان به ورزشگاه‌ها نداریم. دلیل آن هم این است که قوانینی برای مقابله با اعمال هنجارشکنان نداریم. به نظرم دولت و مجلس به‌عنوان دو رکن قانون‌گذار ایران باید قوانینی تعریف کنند که با استناد به آن بتواند با قاطعیت ورود به ورزشگاه‌ها مورد عمل قرار بگیرد و بحث سالم‌سازی فرهنگی اجرایی شود. فراموش نکنیم هنوز هم بسیاری خانواده‌ها از فرستادن فرزندان خود به ورزشگاه‌ها ممانعت به عمل می‌آورند چون فضای آنجا آلوده بوده و هنوز سالم نشده است.


انتهای پیام/4051/4048/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته