دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گزارش آنا بخوانید؛

«مرصاد»؛ پدافندی که پهپاد دشمن را در ماهشهر منهدم کرد بیشتر بشناسید

بامداد امروز سامانه موشکی «مرصاد» یک پهپاد متجاوز را در ماهشهر هدف قرار داد که این سامانه از چهار بخش اساسی لانچر، رادارهای جستجوگر، ردگیر اپتیکی و قسمت کنترل و فرماندهی تشکیل شده است.
کد خبر : 443997
139510070959203939554544.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در ساعت نخست بامداد امروز یک پهپاد ناشناس در حوالی شهر ماهشهر استان خوزستان با آتش سامانه موشکی مرصاد متعلق به قرارگاه پدافند هوایی ارتش منهدم شد.


سامانه پدافندی «مرصاد» از چهار بخش اساسی لانچر، رادارهای جستجوگر، ردگیر اپتیکی و قسمت کنترل و فرماندهی تشکیل شده است. این سامانه قابلیت شناسایی اهداف از فاصله ۱۵۰ کیلومتری و رهگیری اهداف از فاصله ۸۰ کیلومتری را دارد.


این سامانه توانایی از استفاده از دو موشک توانمند «شاهین» و «شلمچه» را دارد. موشک شاهین قادر به انهدام اهداف در فاصله ۴۵ تا ۵۰ کیلومتری است و سیستم هدایت این موشک اصطلاحاً «بزن و فراموش کن» نام دارد.



همچنین موشک «شلمچه» دارای بُرد متوسط است که سامانه پدافندی مرصاد می‌تواند در بُرد کوتاه هم از آن استفاده کند. شملچه دارای سرعتی حدود سه ماخ است. از جمله ویژگی‌‌های آن می‌توان به قدرت درگیری مؤثر با هدف، مقاوم در برابر جنگ الکترونیک دشمن و مجهز بودن به فناوری روز جهان اشاره کرد. برد این موشک حدود ۴۰ کیلومتر اعلام شده و در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۵ با اصابت به یک پهپاد با موفقیت آزمایش شد.



از آنجه که سامانه موشکی مرصاد، سامانه پدافند هوایی میان‌بُرد بوده، در سال ۱۳۹۰ در اختیار یگان‌های موشکی پدافندی مستقر در نقاط مختلف کشور قرار گرفت. در این سامانه، رادار جستجوی کشف هدف که «کاوش» نام دارد، اهداف را شناسایی کرده، آنها را دسته‌بندی و ارزیابی می‌کند و سپس اطلاعات به واحد فرماندهی و کنترل ارسال می‌شود.



همچنین از دیگر ویژگی‌های این سامانه پدافندی برخورداری از رادار جستجوگر ارتفاع پست با نام «جویا» است که برای کمک به کشف و ردگیری اهدافی در ارتفاع پایین کاربرد دارد. با کمک این رادار، مرصاد توانایی انهدام اهداف پروازی در ارتفاع پایین را نیز به دست آورده است.



همچنین علاوه بر سامانه راداری «کاوش» و «جویا» سامانه دیگری با عنوان «هادی» در مرصاد به کار رفته است که وظیفه ردگیری و قفل روی اهدافی که خطرناک تشخیص داده می‌‌شوند را بر عهده دارد.


این رادار که سامانه‌های الکترو اپتیکی نیز با آن همراه و هماهنگ شده‌‌اند، کار تأمین اطلاعات لازم برای هدایت موشک به سمت هدف تا لحظه اصابت را انجام می‌‌دهد.


سایر مشخصات مرصاد


فناوری ال پی آی: این فناوری که «LPI» یا «Low Probability of Interception Radar» نام دارد، فناوری نوین امکان شناسایی رادار توسط هواگردهای دشمن را به حداقل رسانده و هدف قرار دادن رادارها توسط موشک های تشعشع‌یاب را به حداقل می‌رساند.


تبدیل سیستم‌های آنالوگ به دیجیتال از جمله قابلیت‌های این سامانه موشکی است. مرصاد با توجه به فناوری‌های نوین از ابتدا با رویکرد بهره‌گیری از سامانه‌های دیجیتال و نیمه هادی طراحی و ساخته شده و تمامی قسمت‌ها شامل بخش‌های الکترونیکی گیرنده، پردازشگر و بخش‌های فرماندهی، کنترل می‌شود. اجزای این سامانه علاوه بر خودکار شدن بسیاری از بخش‌ها و نیاز به نفرات کمتر برای کاربری، دارای قابلیت اطمینان بسیار بالاتر، عمر خدمتی بیشتر، زمان آماده به‌کار و روشن بودن بیشتری هستند.


قابلیت ECCM: از جمله دیگر امکانات پدافند هوایی مرصاد می‌توان به قابلیت ECCM اشاره کرد که کارآمدی در جنگ‌های مدرن را افزایش می‌دهد. با افزوده شدن این توانایی به مرصاد این سامانه در برابر دشمنانی با فناوری‌های پیشرفته کارا باقی می‌ماند. ECCM به معنای مقابله با جنگ الکترونیک طرف مقابل است. در واقع ابتدا یک طرف اقدام به ایجاد اختلالات الکترونیکی کرده و طرف دیگر برای مقابله از ECCM استفاده می‌کند.



استفاده از فناوری آرایه فازی در موشک: با این کار علاوه بر توان درگیری با اهدافی با سطح مقطع پایین راداری، برد رادار موشک ۱۰ کیلومتر افزایش یافته و توان موشک در مقابل کانترمژرها (چف) نیز افزایش یافته است.


قابلیت جنگ شبکه‌محور: قابلیت شبکه شدن این سامانه با سایر سامانه‌های راداری مخصوصاً سامانه‌های ساخت داخل مانند مطلع الفجر-۱ با برد ۳۰۰ کیلومتر و توانایی رهگیری ۱۰۰ هدف هم‌زمان با سطح مقطع بسیار پایین و پنهان‌کار، از توانایی‌های مهم سیستم به شمار می‌روند.


انتهای پیام/4079/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته