دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آبان 1398 - 12:45

عرقیات گیاهی بهترین درمان گر در طب سنتی

عرقیات یکی از پر مصرف ترین شکل های استفاده از گیاهان است. امروزه در ایران انواع مختلف عرقیات گیاهی وجود دارد که به صورت طبی مورد استفاده قرار می گیرند.
کد خبر : 443383
damnosh.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر واحد بازرگانی خبرگزاری آنا، عرقیات یکی از پر مصرف ترین شکل های استفاده از گیاهان است. امروزه در ایران انواع مختلف عرقیات گیاهی وجود دارد که به صورت طبی مورد استفاده قرار می گیرند. عرقیات می توانند به صورت سنتی و صنعتی تولید گردند که معمولا عرقیات طبیعی تولید به روش سنتی از غلظت و اثر بخشی بیشتری نسبت به تولید صنعتی برخوردار می باشند. البته این برتری به شرطی می باشد که میزان مواد خام و گیاهان طبیعی مورد استفاده در هر دو روش یکسان باشد.


کاشان یکی از قطب های تولید کننده گلاب و عرقیات گیاهی ایران می باشد. اگر در زمان گلاب گیری کاشان به این شهر سفر کرده باشید احتمالا تولید سنتی گلاب و عرقیات را از نزدیک مشاهده کرده اید.


عرقیات تولید سنتی از تبخیر گیاهان در دیگ های سنتی و انتقال به مخزن تقطیرِ قرار گرفته در آبِ خنک بدست می آیند. و در مسیر انتقال بخار از دیگ به مخزن تقطیر، کندانسور یا عطر گیر قرار ندارد (بر خلاف صنعتی) و به این ترتیب عطر و ماده موثره عرقیات جدا نمی شود تا جداگانه فروخته شود.


همچنین در بسته بندی عرقیات صنعتی فرایند پاستوریزاسیون و گرمادهی تا دمای 83 درجه به عرقیات صورت می گیرد که سبب کاهش کیفیت عرقیات می گردد و بنابراین کیفیت و خاصیت آنها نسبت به عرقیات تولید سنتی پایین تر خواهد بود.


برای تهیه عرقیات گیاهی سنتی با کیفیت تنها لازم است از تازه بودن عرقیات سنتی مطمئن شوید. برای این مورد می توانید عرقیات خود را از فروشگاه اینترنتی گیاهنوش که  سنتی بوده و از تولید به مصرف می باشد تهیه نمایید.


از معمولی ترین خواص درمانی عرقیات طبیعی می توان به خاصیت ضد درد، ضد میکروب، ضد انگل، ضد قارچ، ضد اسپاسم و آنتی اکسیدانی آنها اشاره کرد.


هم چنین عرقیات طبیعی به دلیل رایحۀ خود می توانند گیرنده های عصبی بویایی را تحریک نموده و بر روند ساخته شدن هورمون های حرارتی بدن، سوخت و ساز بدن، سطح هورمون های استرس و جنسی، سامانه دفاعی بدن، افکار و رفتارهای عاطفی و جسمانی ما اثر بگذارند. این بوها می توانند استرس و تا حدودی درد را کاهش داده و موجب تعادل عاطفی شوند. علاوه براین تنفس رایحه های خوشبو علاوه بر تحریک پیاز بویایی به درون ریه ها نفوذ کرده و به مولکول های اکسیژن می چسبند و بدین وسیله به درون خون راه یافته و موجب خود بهبودی و خود درمانی اعضاء و بافت های بدن می شوند.


چند مورد از عرقیات گیاهی که استفاده آنها برای سلامتی و درمان زیاد می باشد شامل عرق گل محمدی (گلاب)، عرق بیدمشک ، عرق بهار نارنج، عرق کاسنی و شاتره ، عرق نعنا، بوقناق و خارشتر می باشد.


به طور مثال دیابت و قند خون یکی از بیماری هایی است که این روزها افراد زیادی را درگیر نموده است. به طوری که در طب امروزی ابتدا مصرف قرص تجویز و در صورت عدم جلوگیری از افزایش قند خون تزریق انسولین رو تجویز می کنند.


اما در طب سنتی تحقیقات انجام شده نشان داده است که مصرف عرق بوقناق می تواند با فعال کردن انزیم های کبدی تولید انسولین طبیعی بدن را فعال کند و قند خون را مخصوصا در گرید های پایین درمان کند.


چربی کبد یکی دیگر از بیماری هایی است که به واسطه سبک زندگی امروزی افراد زیادی را درگیر گرده است. در این مورد طب سنتی نسخه های مختلفی را پیشنهاد می کند. یکی از عرقیاتی که برای این مورد استفاده می شود عرق کاسنی می باشد. عرق کاسنی با فعال کردن آنزیم های کبدی سوخت و ساز بدن را بهبود بخشیده و از انباشت چربی و سموم در کبد جلوگیری می کند. البته مانند هر خوراکی و دارویی زیاده روی در مصرف آن می تواند مضر باشد.از مهمترین مضرات عرق کاسنی کاهش فشار خون می باشد و همچنین افزایش ترشحات صفرا را سبب می شود.


به طور کلی عرقیات به لحاظ طبع مزاجی دارای طبیعت گرم و سرد بوده و مصرف متعادل و به اندازه آنها برای مصرف کننده عوارضی نخواهد داشت.


برای اطلاعات بیشتر به سایت giahnoosh.com مراجعه فرمایید


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته