دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1398 - 13:55
با حضور سورنا ستاری صورت گرفت؛

رونمایی از چهار دستاورد فرآورده‌های پروبیوتیک نسل جدید شرکت‌های دانش بنیان

چهار دستاورد از فرآورده‌های پروبیوتیک نسل جدید یک شرکت دانش بنیان با حضور سورنا ستاری و جمعی از فعالان حوزه پزشکی در پارک علم و فناوری پردیس رونمایی شد.
کد خبر : 443235
photo_۲۰۱۹-۱۱-۰۳_۱۱-۳۵-۰۴.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پیش از ظهر امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، معاونان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از فعالان حوزه پزشکی در پارک فناوری پردیس چهار دستاورد از فرآورده‌های پروبیوتیک نسل جدید یک شرکت دانش بنیان رونمایی شد.


سورنا ستاری در این مراسم با بیان این که بیش از 98 درصد نیازهای دارویی کشور توسط تولید کنندگان داخلی تامین می‌شود گفت: با برنامه‌ریزی جدی و حمایت‌های زیرساختی، شرکت‌های دانش بنیان توانایی و ظرفیت تولید بخش باقی مانده نیاز دارویی کشور را دارند.


وی ادامه داد: وابستگی به فراورده‌های غذایی ‏دام، طیور آبزیان به ویژه پروبیوتیک‌ها در کشور نیازمند عزم جدی شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه گذاران برای تحول آفرینی در این حوزه است.


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: شرکت‌های دانش بنیان دارویی و غذایی کشور، در سطحی از توانمندی قرار دارند که استعدادهای برتر به ویژه درحوزه دارویی و سلامت تمایلی به خروج از کشور ندارند.


وی اظهار کرد: با به کارگیری بهترین متخصصان جوان و خلاق، علاوه بر این که اشتغال ایجاد خلق ارزش افزوده نیز انجام می‌شود که در نهایت این امر باعث می‌شود واردات کم و خروج ارزش از کشور کاهش یابد.


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به این که امروزه سازمان غذا و دارویی کشور تحولات بزرگی را در صنعت دارویی و تولیدات آن به وجود آورده است تصریح کرد: اگر در سایر وزارت خانه‌های کشور سازمان‌هایی همچون غذاو دارو فعالیت داشت شاهد مشکلات کمتری بودیم. چرا که محققان بعد از دست‌یابی و تولید محصول به راحتی می‌توانند استانداردهای لازم را از این سازمان بدون درگیر شدن با کاغذ بازی اخذ کنند.


 ستاری ادامه داد: کشور ما با توجه به شرایط ویژه ای که دارد در تولید داروهای انسانی موفق عمل کرده است اما حوزه تولید نیازهای دامی و طیور باید هرچه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. امید است تا پایان سال سه خط تولید جدید حوزه تولید دارو‌های پروبیوتیک در پارک علم و فناوری پردیس افتتاح شود.



۲۳ هزار میلیارد تومان هزینه مصرف دارو در سال ۹۷ بوده است


در ادامه این مراسم ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از آنجایی که ایران تنها یک درصد از جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهد با دستاوردهای درخشان خود در حوزه دارو توانایی انجام بسیاری از کارهای دیگر را اثبات کرده است.
وی افزود: براساس اعلام سازمان جهانی  غذا و دارو چهار هدف؛ افزایش سلامت مردم، محافظت از مردم در برابر مخاطرات و بیماری‌ها، افزایش رضایت مردم و کارایی باید محور اصلی اهداف شرکت‌ها و افرادی که در حوزه دارو فعالیت دارند باشد.


حریرچی با بیان این که در سال 97 حدود 23 هزار میلیارد تومان هزینه مصرف دارو در کشور بوده است تصریح کرد: این رقم معادل ۱۷ درصد از کل هزینه نظام سلامت کشور است. تا پیش از این 61 درصد هزینه‌های دارویی از جیب مردم پرداخت می‌شد که نظام سلامت هزینه‌های درمان را تا ۳۲ درصد کاهش داده است.


وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کل هزینه‌های بستری تنها ۱۸ درصد از جیب مردم پرداخت می‌شود در حالی که هزینه دارو‌های سرپایی و ملزومات آن به جز دارو‌های بستری ۳۳ درصد یعنی نزدیک به دو برابر است، گفت: هزینه‌های سلامت و فقرساز درمانی همه مربوط به بخش دارو است.
معاون کل وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز ما ۴ برابر ظرفیت مصرف کشور ظرفیت تولید داریم و برای کم کردن هزینه خرید دارو در داخل کشور باید تولیدات مان را صادر کنیم و این کسب درآمد علاوه بر اینکه درآمدزایی به همراه خواهد داشت به جیب مردم هم فشار کمتری می‌آورد.


انتهای پیام/4108/


 


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته