شناسنامه شناختی؛ نیاز زندگی امروز
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا انتخاب رشته تحصیلی و بهدنبال آن یافتن مسیر درست شغلی، از دغدغههایی است كه همه ما زمانی درطول زندگی تجربه كردهایم. حتی پس از انتخاب شغل نیز گاهی این حس سراغمان آمده كه مسیر را اشتباه آمدهایم و چه بسا در میانه راه مجبور شده باشیم فرمان زندگی را به جهت دیگری بچرخانیم. گاهی نیز از ترس اشتباه دوباره خطر نكردهایم و در وضع قبلی ماندهایم. اما ماندنی از سر اجبار و بیمیلی كه نه تنها خودمان را هر روز خستهتر و رنجورتر كرد، بلكه نارضایتی مدیرانمان را از بازده كاری اندكمان هر روز بیش از روز پیش افزود. شاید بگویید همه این راههای اشتباه و انتخابهای نادرست به دلیل اجبار خانواده یا جو حاكم بر جامعه بوده كه ما را از بلندپروازیهایمان دور كرده است. اما اگر كمی با خودمان روراستتر باشیم، میبینیم كه بیشتر این مشكلات از آنجایی نشأت میگیرد كه هنوز شناخت كاملی از خودمان، تواناییهایمان و نقاط ضعف و قدرتمان نداریم.
این روزها توسعه علوم شناختی و بهرهگیری از آزمونهای روانشناسی و شناختی میتواند كمک زیادی به شناسایی توانمندیها و انتخابهای شایستهتر كند. بهتازگی گروهی از پژوهشگران داخلی حوزه هوش مصنوعی نیز با بهرهگیری از آزمونهای استاندارد بینالمللی و تلفیق آن با هوش مصنوعی موفق به توسعه سامانهای برای پایش اطلاعات شناختی در افراد با نام «سامانه شناسنامهشناختی» شدهاند.
«سامانه شناسنامهشناختی» طراحی شده در كشور با تحلیل دقیق تواناییهای ذهن هر فرد، او را به سمت مسیر درستتر برای آینده شغلی یا ارتقا در مسیر پیشرو سوق میدهد. سمیرا جعفری، مدیرعامل شركت دانشبنیان «پویندگان دانش مدیران پارسا» درخصوص نحوه شكلگیری ایده توسعه این سامانه هوشمند میگوید: «حدود 10 سال پیش بود که با تحقیقات گسترده در حوزه علوم شناختی و کاربردهای آن آشنا شدیم. از آنجا که در آن زمان هنوز در کشور اقدامی در این خصوص شکل نگرفته بود، ایده ایجاد سامانهای برای بهدست آوردن اطلاعات شناختی افراد را در شرکتی که با همسرم، دکتر علی اکرمیزاده در حوزه هوش مصنوعی داشتیم وارد کردیم. ایدهای كه آن روزها مدنظر داشتیم راهاندازی سامانهای برمبنای آزمونهای استاندارد بینالمللی شناختی و روانشناسی بود كه براساس تحلیل نتایج آن با هوش مصنوعی، مانند شناسنامه افراد كه هویت آنها را مشخص میكند، هر ایرانی شناسنامهای شناختی برای هویت شخصیتی و ذهنیاش داشته باشد. به همین جهت با همراهی یكی از استادان مطرح حوزه هوش مصنوعی این طرح را از سال 91 پیش بردیم.»
وی توضیح میدهد: «اولین نسخه این سامانه بهصورت نسخه قابل نصب روی رایانه ارائه شد، اما در ادامه آن را به نسخه تحت وب ارتقا دادیم. البته این نرمافزار نیز به دلیل این كه تمام بخشهای آن بهصورت آنلاین فعالیت میكرد با تهدید امنیت اطلاعات روبهرو بود. در نهایت با توسعه نرمافزار آن را به شكلی آمادهكردیم كه فقط مرحله انجام آزمون به صورت آنلاین انجام میشود و پس از آن همه اطلاعات در حافظه سرور سامانه كه دارای كدهای امنیتی ویژهتری است، ذخیره شده و سپس تحلیل پاسخها بهصورت آفلاین انجام میشود. به این ترتیب امكان سوءاستفاده از اطلاعات شركتكنندگان با هك سامانه به حداقل میزان ممكن كاهش یافته است.» گرچه این سامانه میتوانست به صورت شخصی برای همه افراد قابل دسترس باشد، اما از آنجا كه ممكن بود به دلیل هزینه بسیار كمتر در برابر روش سنتی ارائه هر یک از این آزمونهای روانشناسی در مراكز روانشناسی با مخالفتها و مشكلاتی مواجه شود، مدیران این طرح تصمیم گرفتند در قدم اول آن را از استفاده شخصی خارج كنند و فقط بهصورت گروهی برای ارائه خدمات به سازمانها، نهادها، شركتها و مدارس ارائه دهند.
سامانه شركت دانشبنیان «پویندگان دانش مدیران پارسا» كه بر مبنای انجام و تحلیل دهها آزمون استاندارد بینالمللی عمل میكند، دارای گواهی ثبت اختراع، تأیید فنی نرمافزار و ثبت دیجیتال است. این مجموعه در حال حاضر دارای مجوزهای رسمی برای فعالیت در زمینه ارائه خدمات تعیین صلاحیتهای شغلی، هدایت تحصیلی و تعیین صلاحیت عمومی مدیران كه از الزامات ارتقای مدیران نهادهای دولتی است، بوده و فعالیتهای گستردهای در حوزه تعیین ویژگیهای شناختی دارند.
امكان تعیین مسیر زندگی با كمك علوم شناختی!
در سامانه شناسنامه شناختی، شخصیت و توانمندیهای ذهنی هر فرد بر اساس آزمونهای استاندارد بینالمللی بهصورت كامل تحلیل میشود و بر اساس پیشفرضهایی كه نیازهای مشاغل و حرفههای گوناگون را تعیین میكند، میتواند مشخص كند هر فرد بر اساس ویژگیهای شخصیتی و رفتاریاش برای ورود به چه حوزهای مناسبتر است. حتی تعیین میكند اگر در حال حاضر مشغول به كاری هست، چقدر با آن شغل همخوانی دارد. همچنین این سامانه این قابلیت را دارد كه به افراد توصیه كند برای همسو شدن با شغلی كه دارند یا دوست دارند داشته باشند چه مهارتهایی را باید در خودشان تقویت كنند. در حال حاضر این سامانه با توجه به اطلاعات ورودی و نیازهای شغلی كه در آن براساس درخواست سازمانها ثبت شده است، چند هزار عنوان شغلی بهصورت پیشفرض وجود دارد كه براساس خروجی مورد نیاز سازمانها قابل پردازش و همسو شدن با نیازهای شغلی در هر مركز یا سازمان است.
مدیرعامل این مجموعه دانشبنیان در ادامه میافزاید: از آنجا كه تعیین شناسنامه شناختی در سالهای سرنوشتساز زندگی افراد مانند سال انتخاب رشته تحصیلی میتواند به جهتدهی بهتردانشآموزان، بسیار كمکكننده باشد، تصمیم گرفتیم این سامانه هوشمند را به مدارس برای هدایت تحصیلی دانشآموزان ارائه دهیم. بسیاری از نارضایتیهای شغلی فعلی یا این كه بسیاری از افراد در رشتههایی متفاوت با رشته تحصیلیشان كار میكنند عمدتا به دلیل نداشتن شناخت كافی از ویژگیهای شناختی و توانمندیهای فكری و شخصیتی در هنگام انتخاب رشته است.
در همین راستا ابتدا با مدارس زیادی در تهران و برخی شهرهای دیگر كشور همكاری داشتیم و در سال نهم برای كمک به انتخاب رشته دانشآموزان ارائه خدمات داشتیم. اما در ادامه به دلیل همكاری نكردن وزارت آموزش و پرورش و مدارس تمركز شركت را از ادامه فعالیت در مدارس برداشتیم و در حال حاضر فقط به چند مدرسهای كه خودشان تمایل به ادامه همكاری داشتند ارائه خدمات داریم. این در حالی است كه هیچیک از آزمونهای دیگری كه برای هدایت تحصیلی انجام میشود، نمیتواند تحلیل كاملی برای هدایت دانشآموزان فراهم كند و معمولاً با نارضایتیهایی همراه است.
شایستهسالاری با بهرهگیری از هوش مصنوعی
این مجموعه دانشبنیان یكی از معدود شركتهای خصوصی دارای مجوز سنجش صلاحیت عمومی مدیران است. جعفری درخصوص نحوه عملكرد این آزمون میگوید: «ما حداكثر تلاش خود را برای انجام بسیار دقیق این آزمون بهكار بستهایم و با توجه به اینكه تمام مراحل تحلیل آزمون با هوش مصنوعی انجام میشود، نتایج آن به دور از هرگونه اعمال سلیقه شخصی خواهد بود. از سوی دیگر به دلیل هوشمند بودن این سامانه، زمان تحلیل آزمون به حداقل زمان ممكن كاهش یافته و ما حداكثر در سه روز میتوانیم نتایج آزمون را به نهاد مربوطه ارجاع دهیم. این در حالی است كه در سایر مراكز تحلیلها بهصورت دستی انجام میشود.»
وی مزیت دیگر این سامانه را قابلیت تنظیم آن بر اساس نیاز هر نهاد میداند و میافزاید: «از آنجا كه دانش فنی این سامانه در داخل شركت موجود است، به آسانی میتوانیم آن را متناسب با نیاز مشتری خود تنظیم كنیم تا بهترین تحلیل ممكن براساس تقاضای موجود فراهم شود. این در حالی است كه در دیگر سامانهها امكان شخصیسازی و اولویتبندی وجود ندارد.» جعفری در ادامه از برخی تفاوتها در نحوه برخورد با مجموعههای خصوصی و دولتی برگزاركننده این آزمون ابراز نارضایتی میكند و معتقد است یکسان نبودن شرایط و ضوابط اجرایی در مراكز آزمون منجر به افزایش و كاهش ناعادلانه تقاضا در مراكز میشود و میتواند هدف اولیه از اجرای این اصل را با مشكل روبهرو كند.
منبع:جام جم
انتهای پیام/4127/
انتهای پیام/