دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1398 - 00:05
رهبر ارشد حشدالشعبی در گفتگو با آنا:

اعتراض حق جوانان عراقی است/ نقشه محور عبری-عربی-غربی برای منحرف کردن مطالبات مردم به سمت تظاهرات سیاسی

معاون فرهنگی نایب رئیس تشکیلات حشدالشعبی با بیان اینکه اعتراض حق جوانان عراقی است، گفت: محور عبری-عربی-غربی به هیچ وجه نمی‌توانند حکومت مردمی را در عراق تحمل کنند.
کد خبر : 442300

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: روز جمعه مردم عراق بار دیگر تظاهرات مسالمت‌آمیز خود را با هدف تحقق مطالبات مشروعشان برگزار کردند. این تظاهرات در حالی برگزار شد که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در عمل کابینه خود را به دست جریان‌های سیاسی با محوریت جریان صدر و فتح سپرده است و در سایه اعتراضات مردمی به یک پوست‌اندازی در دولت خود اقدام کرد؛ پوست‌اندازی که از تغییر در چینش وزیران تا تشکیل کمیته‌های مبارزه با فساد و نظایر آن را دربر می‌گیرد.


به نظر می‌آید حضور مجدد مردم عراق در کف خیابان‌ها به این دلیل است که دولت عراق تاکنون نتوانسته در عملیاتی کردن خواسته‌های مردم مؤثر عمل کند. با وجود این، برخی از کارشناسان منطقه معتقدند تظاهرات روز جمعه مردم عراق رنگ و بوی اعتراض و خشونت نداشت و می‌توان آن را از جنس تظاهراتی در حمایت از دولت برای سرعت بخشیدن به اقداماتش برای تحقق نسبی مطالباتشان تلقی کرد. در این میان برخی از احزاب، شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی در عراق به دنبال برافروختن آتش اعتراضات هستند تا نقش خود را به عنوان یکی از چالش‌های عراق به حاشیه ببرند؛ به عنوان نمونه مقتدا صدر، رئیس جریان صدر و ائتلاف سائرون در عمل دولت عبدالمهدی را در قبضه قدرت خود دارد.  


تلاش آشوبگران برای متهم جلوه دادن نیروهای امنیتی


آشوبگران و جریان رسانه‌ای وابسته به آنها تلاش می‌کنند در این بحبوحه نیروهای امنیتی و نظامی عراق را عامل برخوردهای قهری نشان دهند؛ این در حالی است که اغتشاشات آنها تاکنون باعث کشته شدن 150 نفر و زخمی شدن 6 هزار نفر دیگر شده است. کشتاری که یکی از خون‌بارترین اعتراضات مردمی عراق در 10 روز نخست ماه جدید میلادی (اکتبر) را رقم زد و حساسیت‌ها و نگرانی‌ها را از تکرار دوباره این اقدامات به اوج خود رسانده است. 


تظاهرات عراق


تظاهرات مردم بغداد در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی


دفتر آیت‌الله سیستانی هفته گذشته در بیانیه‌ای هشدارهای لازم را درباره کاربرد خشونت نیروهای امنیتی عراق وابسته به هر دسته، جریان و گروهی علیه اعتراضات مردمی در این کشور مطرح کردند. اقدامی که با لبیک آنها همراه شد و وزارت کشور عراق روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای امنیتی تاکنون از سلاح گرم یا ابزار فشار علیه تظاهرکنندگان استفاده نکرده‌اند. 


در این بیانیه آمده است که کشته و زخمی شدن تعدادی از تظاهرکنندگان در درگیری‌های روز جمعه به دلیل درگیری آشوبگران با نیروهایی بوده است که وظیفه حفظ امنیت نهادهای دولتی و خصوصی و نیز دفاتر جریان‌های سیاسی را برعهده داشتند.


وزارت کشور عراق تأکید کرد دستور بازداشت تعدادی از آشوبگران و متعرضان به ساختمان‌های دولتی، مدرسه‌ها و مکان‌های عمومی صادر شده است. در حوادث روز گذشته تعدادی از نیروهای امنیتی بعد از سوءاستفاده برخی‌ها از تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم و استفاده از سلاح کشته و زخمی شدند.


باید میان مطالبات مشروع مردم و تحریکات برخی جیره‌خواران تمییز قائل بود


سیدهاشم الحیدری، معاون فرهنگی نایب رئیس تشکیلات حشدالشعبی عراق در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: یکی از دلایل مهم اتفاقات عراق زخم‌خورده از فساد، ظلم، تعرض به حقوق فقیران و غفلت از آرزوها و آرمان‌های قانونی جوانان، ساختار فاسدی است که رژیم اشغالگر آمریکا پس از سقوط حکومت بعث در ساختار کشور متمدنی همچون عراق بر جای گذاشت. اینها علاوه بر خط مشی ناکارآمد، فساد در جریان‌شناسی و حفظ منافع شخصی بخش بزرگی از طبقه سیاسی است که از سال 2003 میلادی در رأس قدرت بوده‌اند.


سید هاشم الحیدری


سیدهاشم الحیدری، معاون فرهنگی نایب رئیس تشکیلات حشدالشعبی


وی با بیان اینکه محور عبری-عربی-غربی به هیچ وجه نمی‌توانند حکومت مردمی را در عراق تحمل کنند، افزود: باید میان پیگیری حقوق قانونی فقیران و جوانان با تحریکات برخی جیره‌خواران سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل، آل سعود و حزب بعث تفاوت و تمایز قائل شد؛ آنها قصد دارند تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم را به سمت تظاهرات سیاسی و مخرب سوق دهند و تمام تلاش خود را برای ایجاد فتنه میان ملت بزرگ عراق به کار بسته‌اند.


این رهبر مقاومت عراق تأکید کرد: پایبندی به توصیه‌ها و رهنمودهای مرجعیت عالی عراق مستلزم آن است که دولت، مجلس و دادگستری به طور جدی، فوری، بدون نگرانی یا تردید یا مصلحت‌اندیشی‌های بی‌مورد در راستای تحقق مطالبات قانونی و نیز مجازات فاسدان گام بردارد تا روند اصلاحات و سازندگی در کشور شکل بگیرد.


اصلاحات اقتصادی عراق نیازمند آرام شدن اوضاع است


نباید از نظر دور داشت که عراق در موقعیت بسیار حساس و سرنوشت‌سازی قرار دارد که جز با هوشمندی و نگاه ژرف به امور نمی‌توان برای آن آینده مطلوبی ترسیم کرد، زیرا جوانان عراقی از مشکلات داخلی عصبانی هستند و باید به آنها حق داد که نگران آینده‌شان باشند.  از سوی دیگر نمی‌توان انتظار داشت مشکلات عراق یک‌شبه حل و فصل شود، زیرا ریشه همه آنها به نقصان زیرساخت‌ها و درگیری‌های داخلی و خارجی بازمی‌گردد. نباید فراموش کرد که این کشور، بزرگترین جنگ‌ها را از سر گذرانده و تبعات ناشی از تغییر رژیم و نابسامانی دستگاه‌های دولتی نیز بر مشکلات افزوده است. 


آشوب عراق


آشوبگران در حال برهم زدن تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم عراق


در وضعیت کنونی عراق بیش از هر چیز نیازمند آرامش و ثبات است تا بتوان برنامه‌های اقتصادی را اجرا کرد. عراق برای انجام اصلاحات به همراهی فرزانگان و افراد عاقل و تبعیت از مرجعیت نیاز دارد که عاقلانه از ابتلا به موضوعات انحرافی جلوگیری کنند. 


منافع برخی‌ها در بی‌ثباتی عراق است و از اینکه این کشور به سمت دموکراسی واقعی پیش می‌رود، نگران هستند. آنها نمی‌خواهند و نمی‌توانند عراق مستقل و مبتنی بر فرهنگ خودی و دارای ساختار مردم‌سالار را تحمل کنند. محور عبری-عربی-غربی به هیچ وجه نمی‌توانند حکومت مردمی را در عراق تحمل کنند. دموکراسی در عراق در ابتدای راه است و زمانی نهادینه می‌شود که عقل و درایت و ژرف اندیشی حکم‌فرما باشد.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته