سوگواره هنر عاشورایی به حاکمیت معنویت در جامعه کمک میکند
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی سپهر سوره هنر، پرویز اقبالی هنرمند تصویرگر که در دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی مورد تقدیر قرار میگیرد، درباره میزان تاثیرگذاری و جریانسازی هنرهای تجسمی بر شکلگیری رویدادهای اجتماعی و بالعکس توضیح داد: بنیان جمهوری اسلامی ایران بر معنویت بنا شده است و خود را در برابر مادیت غرب میداند. جریان عاشورا نیز از جریاناتی است که عاملی اصلی و بنیان آن بر تشکیل گردهماییهای معنوی بنا شده است.
وی افزود: بعد از پایان جنگ تحمیلی در دهه هفتاد جریانی که به گفته مقام معظم رهبری به نام تهاجم فرهنگی از آن یاد میشد، پیگیری شد؛ این که کشورهای غرب با انقلاب اسلامی ایران در تضاد قرار گرفتهاند و سعی میکنند این حرکت معنوی را به نحوی سوگیرانه از بین ببرند.
این هنرمند ادامه داد: بدین ترتیب راهکارهایی مطرح شد که میتواند معنویت را تقویت کند. مقالات و مباحث زیادی هم به دنبال این جریان نوشته و مطرح شد. از جمله آن که مدار انقلاب اسلامی اگر بر اسلامیت خود استوار میخواهد بماند، باید بر یکسری جنبههای معنوی که دارای هویت دینی و اسلامی است، تاکید کند. عاشورا یکی از این عوامل جدی و اساسی است. از سویی دیگر در آن دوران ما همچنان درگیر مسائل سیاسی بودیم. در مقاطعی دیگر از سالهای بعد نیز بروز تضادها و اختلافاتی از سوی مردم جریانهای مذهبی را دچار ابهام کرد که هنوز هم به طور کامل برطرف نشده است.
اقبالی بیان کرد: این تضادها که عمدتاً ریشه سیاسی داشت خود را به شکل بحران در مقاطعی از جمله سال 88 نشان داد. این تضاد بین گروههای سیاسی و گروههای دارای گرایشات مادی و غربی با حکومت عواملی بودند که نمیگذاشتند جریان معنوی عاشورایی خود را آنطور که باید خود را نشان بدهد. بعد از گذشت این مقطع دوباره اتحادی بین مردم درباره مسائل معنوی به وجود آمد و در جلوههایی از جمله تعهد به واقعه عاشورا و پیادهروی اربعین رخ نمایی کرد.
وی با تاکید بر این که وقایع تاریخی و مذهبی خود را در قالب اجتماعات احیا میکنند، عنوان کرد: انقلاب خود را در راهپیمایی 22 بهمن هر سال بروز میدهد و نیاز است تا جریانهای معنوی نظیر عاشورا نیز اینطور باشند. به طور کلی هویت فرهنگی برای ما در دوره جدید به سه شکل تعریف میشود؛ هویت ایرانی، هویت اسلامی و هویت مدرن و غربی که سومی به صورت غیرمنفک با سبک زندگی ما خواسته یا ناخواسته عمدتا از سوی غرب تحمیل شده و گاهی فاجعه به بار آورده است. از جمله نفوذ استکبار در قرن اخیر، جنایات انگلیس و آمریکا در کشورهای منطقه، سه دوره قحطی در کشور که با محوریت نقش انگلیس انجام شد که خوشبختانه ایران توانست در برابر این جریانات سیاسی مقاومت کند. بعد از آن تاکنون اتحاد سیاسی در کشور در بین اقشار حاکم شده است و جنبههای معنوی انقلاب دارد خودش را نشان میدهد که یکی از نمودهایش در همین راهپیمایی اربعین و آیین های عزاداری است.
تصویرگر کتاب عاشورا در پاسخ به این که هنرهای تجسمی چقدر بر برجسته کردن این رویدادهای اجتماعی نقش داشتهاند، عنوان کرد: در حوزه عکس فعالیتهای خوبی داشتهایم. عکس در حقیقت صرفا ابزار ثبت لحظهها نیست بلکه علاوه بر آن میتواند هویت زمان را هم نشان دهد. هویت نیز در یک لحظه تعریف نمیشود بلکه یک جریان است. با دیدن یک عکس میتوان به حقیقت آن دوره پی برد. از طرفی عکس اصالت تفکر آن دوره را نیز به ما نشان میدهد. زمان و مکان در اینجا با عکس حقیقت را به شمایل مختلف نشان میدهد.
وی درباره نقش تصویرسازی نیز بیان کرد: تصویرسازی بر روایت متکی است. ماهیت تصویر در اینجا هم خیال است و نقاشی، تصویرسازی، مجسمهسازی و گرافیک و... همه و همه با خیال سر و کار دارند و اینکه هنرمند این خیال را چطور حکایت کند، اهمیت دارد. هنرمند چه زمانی که در غارها حکاکی میکرده و چه امروز که از تکنولوژی کمک میگیرد، با خیال سر و کار داشته است و از آنجا که هنر با اعتقاد انسان سر و کار دارد، همه جنبه رحمانی میتواند پیدا کند و هم شیطانی.
انتهای پیام/4072/
انتهای پیام/