دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آغاز مرحله جدید همکاری‌های اقتصادی و بانکی ایران و برزیل

در دیدار وزیر امور اقتصاد و داریی با رئیس کل بانک مرکزی برزیل راهکارهای توسعه همکاری‌های بانکی میان دو کشور و زمینه حضور بانک‌های ایرانی در برزیل بررسی شد.
کد خبر : 44181

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی، علی‌طیب‌نیا که به منظور شرکت در اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به کشور پرو سفر کرده بود، در سفر دو روزه‌ای به کشور برزیل، با مقامات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی آن کشور نیز ملاقات و گفت‌وگو کرد.


طیب نیا در این سفر، در دیدارهای جداگانه‌ای با وزرای اموراقتصادی، امور خارجه و توسعه تجارت برزیل درباره همکاری‌های مشترک دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، بانکی، بیمه‌ای و مالی گفت‌وگو کرد.


در ملاقات وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با وزیر امور اقتصادی برزیل مقرر شد مذاکرات دوجانبه هیات‌های دوطرف، برای نهایی کردن موافقتنامه‌های تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و همکاری‌های گمرکی آغاز و طی هفته آینده متون اولیه این موافقتنامه‌ها برای مذاکرات مبادله شود.


طیب‌نیا در ادامه این دیدارها با وزیر امور خارجه برزیل نیز ملاقات کرد.


وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با اشاره به دستاوردهای اقتصادی دولت و زمینه‌های مناسب همکاری و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در کشورمان، بر آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌های دوجانبه با برزیل تاکید کرد.


وزیر امورخارجه برزیل هم ضمن قدردانی از همتای ایرانی خود در سفر به تهران نتایج دیدارهایش با مقامات کشورمان را بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: برزیل مصمم به گسترش روابط دوجانبه در تمام زمینه‌ها به ویژه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با ایران است.


طیب نیا در ملاقات با وزیر توسعه تجارت برزیل با اشاره به پتانسیل‌های اقتصادی کشورمان اظهار کرد: ایران به عنوان یک کشور با ثبات در منطقه و با دسترسی آسان به بازار ۳۵۰ میلیون نفری کشورهای منطقه می‌تواند به عنوان یک بازار بزرگ برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران برزیلی جهت تولید محصولات در ایران و صادرات به کشورهای منطقه محسوب شود.


طیب‌نیا از وزیر توسعه تجارت برزیل دعوت کرد با هیاتی از فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف جهت ملاقات و رایزنی با فعالان بخش خصوصی و بررسی بیش‌تر زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک به ایران سفر کنند.


در این ملاقات طرفین پیرامون بخش‌های مختلف مورد علاقه دو کشور برای توسعه همکاری‌ها، گفت‌وگو و مقرر شد نقشه راه همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف انرژی، حمل‌ونقل و سایر بخش‌ها تهیه شود.


وزیر توسعه تجارت برزیل نیز با استقبال از دعوت وزیر اقتصاد کشورمان برای سفر به ایران، اعلام آمادگی کرد در اواخر ماه اکتبر میلادی (اواسط آبان‌ماه) در راس هیاتی اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران سفر کند.


در این دیدارها‌، وزیر توسعه وزارت برزیل و مشاور عالی رئیس‌جمهوری و جمعی از مقامات و فعالان اقتصادی برزیل حضور داشتند.


بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، برزیل نهمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر برابری قدرت خرید و یازدهمین قدرت اقتصادی جهان از نظر نرخ دادوستد بازار و دارای پیشرفته‌ترین بخش صنعتی در آمریکای لاتین است. صنایع برزیل که یک سوم تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده ‌است، از صنایع خودروسازی تا صنایع فولاد، پتروشیمی، رایانه، هواپیما، و نیز کالاهای مصرفی بادوام را شامل می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته