دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مهر 1394 - 18:03

رویترز: آژانس از همکاری ایران در حل موضوع هسته‌ای خبر داد

آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گوید جمهوری اسلامی ایران همه اطلاعات مورد نیاز برای شفاف سازی مسائل گذشته و حال درباره برنامه انرژی اتمی را ارائه کرده است.
کد خبر : 44096

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا به نقل از پرس تی وی، آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «در دوره منتهی به 15 اکتبر 2015 (23 مهر 1394)، فعالیت‌های مشخص شده در نقشه راه برای شفاف سازی مسائل گذشته و حال درباره برنامه انرژی هسته‌ای ایران تکمیل شده‌اند.»


این بیانیه می‌افزاید یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی «ارزیابی نهایی درباره بیانیه گذشته و حال درباره مسائل باقی مانده» را تا تاریخ 15 دسامبر (24 آذر 1394) به شورای حکام ارائه خواهد داد.


در روز توافق هسته‌ای میان کشورهای ۱+۵ با ایران، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره یک نقشه راه به توافق رسیدند که بر اساس آن مقرر شد در خصوص ابعاد فعالیت‌های هسته‌ای گذشته و کنونی ایران از قبیل تأسیسات نظامی پارچین، شفاف‌سازی شود.


ایران و گروه 1+5 شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در تاریخ 23 تیرماه در وینِ اتریش درباره برنامۀ هسته‌ای ایران به جمع‌بندی نهایی دست یافتند. بر اساس این جمع‌بندی، ایران در جامعۀ بین‌الملل به عنوان یک قدرت هسته‌ای شناخته شده و در ازای لغو تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و امریکا، بخش‌هایی از فعالیت‌ هسته‌ای خود را محدود می‌کند.


بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران را شبانه روز تحت نظر دارند و در گزارشات متعدد مدیر کل آژانس به شورای حکام آن، هرگز به انحراف در برنامه هسته‌ای ایران، اشاره‌ای نشده است.


اکنون نوبت آژانس است


رضا نجفی سفیر و نماینده ایران در آژانس اعلام کرد ایران به تعهدات خود با حسن نیت عمل کرد و اکنون نوبت گروه 1+5 است که برای بستن پرونده مسائل گذشته در آژانس اقدام کند.


وی افزود: «همان طور که گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است، تمام فعالیت‌های توافق شده میان دو طرف، طبق نقشه راه برای حل مسائل گذشته و حال در موعد مقرر یعنی 15 اکتبر تکمیل شد.»


نجفی خاطرنشان کرد: «بستن پرونده مسائل گذشته راه را برای اجرای برجام هموار می‌کند؛ چرا که اقدامات مندرج در آن معطوف به آینده است و همان‌طور که شورای امنیت با تصویب قطعنامه 2231 لغو تمامی قطعنامه‌های پیشین را مقرر کرد، قطعنامه‌های قبلی شورای حکام نیز باید تماما لغو شوند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته