دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نشست هم اندیشی راهکارهای گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه مطرح شد

فرصت‌های مطالعاتی یک ساله برای استادان دانشگاه در واحدهای صنعتی

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به لزوم ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه در زمینه‌های مختلف پژوهشی گفت: بر اساس 3 بند موجود در قانون رفع موانع تولید، بخشی از مالیات واحدهای تولیدی و شرکت‌ها با انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی کاهش می‌یابد.
کد خبر : 43580

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، علی‌اصغر توفیق در نشست هم اندیشی راهکارهای گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه با بیان اینکه در طول زمان نوع و کیفیت ارتباط دانشگاه و صنعت تغییر کرده است، عنوان کرد: دو طرح پسادکتری صنعتی و فرصت‌های مطالعاتی داخلی در قالب تفاهم‌نامه میان وزارت صنعت و وزارت علوم منعقد شده است.


وی درباره طرح فرصت‌های مطالعاتی داخلی توضیح داد: طبق روال گذشته دولت یا دانشگاه فرصتی به استادان برای خروج از ایران می‌دادند تا در دانشگاهی دیگر مطالعاتی در زمینه علمی خود انجام دهد، اما بر اساس طرح یادشده فرصت جدیدی برای استادان مطرح شده است تا از طرف دانشگاه خود در واحدهای صنعتی داخلی شروع به فعالیت علمی و مطالعاتی کنند.


او با اشاره مشوق‌های پیش‌بینی‌شده برای این استادان افزود: این استادان معادل حقوق و مزایای دریافتی از دانشگاه خود را از واحد صنعتی که در حال فعالیت در آن هستند، دریافت می‌کنند و در انتها وزارت صنعت فرصتی یک ماهه برای این هیأت علمی فراهم می‌کند تا فعالیت در فضای خارج از ایران را تجربه کند


معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پیش‌بینی ما برای سال جاری ایجاد 100 فرصت مطالعاتی بود، تصریح کرد: از آنجا که در 3 ماه اول سال به دنبال تصویب آیین‌نامه‌های این طرح بودیم و اطلاع‌رسانی درستی در این بخش انجام ندادیم، تنها 12 فرصت برای این طرح ایجاد شد.


توفیق در رابطه با طرح پسادکتری نیز گفت: بسیاری از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها فرصت مناسبی برای آشنایی با فضای صنعتی را نداشته‌اند، اما بنا بر این طرح استادانی که در رشته‌های صنعتی تدریس می‌کنند امکان این را پیدا می‌کنند تا مانند دانشجویان علوم پزشکی مدتی را به عنوان طرح در واحدهای صنعتی بگذرانند.


وی توضیح داد: در واقع این استادان قبل از اینکه عضو هیأت علمی دانشگاه شوند، در فاصله رسمی-آزمایشی و رسمی- قطعی شدن خود که دوره‌ای 5 ساله است، باید دوره‌ای یک‌ساله در واحدهای صنعتی بگذرانند و حقوق و مزایای آنها نیز توسط واحدهای صنعتی تامین می‌شود.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رکود موجود در صنعت کشور، عنوان کرد: برای اینکه به واحدهای صنعتی برای تامین حقوق این افراد فشاری وارد نشود، بنا بر قانون رفع موانع تولید شرایط کاهش مالیات را فراهم کرده‌ایم.


توفیق افزود: واحدهای تولیدی که حداقل فروش آنها در سال 500 میلیون تومان باشد، می‌توانند 10 درصد مالیات ابرازی‌شان را به شرط قرارداد با دانشگاه صرف موارد تحقیق، توسعه و آموزش کنند.


وی همچنین گفت: شرکت‌های معدنی و عملیات فرآوری معدن نیز می‌توانند 10 درصد حقوق دولتی خود را صرف موارد تحقیق، توسعه و آموزش کنند و به دولت پرداخت نکنند.


توفیق عنوان کرد: اگر واحدهای تولیدی به صورت خودجوش کار تحقیقاتی انجام دهند که منجر به ثبت اختراع یا کسب مدارج علمی شود، می‌توانند با ارائه اسناد خود به دولت 50 درصد هزینه‌های آن طرح را دریافت کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته