دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد

«تمرکززدایی» هدف اصلی نشست‌های هماهنگی و پایش امور استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی

مرکز هماهنگی امور استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی بعد از اجرای طرح تجمیع 2 در این دانشگاه آغاز به کار کرد. این مرکز بعد از آغاز فعالیت، جلساتی با عنوان نشست هماهنگی و پایش امور استان‌ها با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کرده است.
کد خبر : 43310

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی دو سال گذشته را با بیشترین تغییرات پشت سر گذاشته است. اجرای طرح‌های تجمیع نیز از برنامه‌هایی بود که بسیاری از ساختارهای این دانشگاه را عوض کرد. بعد از اجرای طرح تجمیع 1، اواخر خرداد ماه امسال طرح تجمیع 2 نیز به واحدهای این دانشگاه ابلاغ شد.


طرح تجمیع 2، کاهش معاونت‌های دانشگاه از 15 به 9 معاونت را در پی داشت، هم‌چنین اختیارات واحدهای مرکز هر استان نیز با این طرح بیشتر شد؛ به طوری که رئیس واحد مرکز استان، رئیس دانشگاه کل استان و دبیر هیئت امنای استانی نیز منصوب شد.


بعد از ابلاغ این طرح به تمام واحدها، مرکزی با عنوان مرکز هماهنگی امور استان‌ها در دانشگاه آغاز به کار کرد تا نظارت و همکاری با استان‌ها یک‌پارچه باشد و آن‌ها به شکل مستقل فعالیت کنند.


دکتر مجتبی علوی فاضل با حکم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست مرکز هماهنگی امور استان‌ها منصوب شد و جلساتی با عنوان نشست هماهنگی و پایش امور استان‌ها برگزار کرد.


اولین نشست هماهنگی و پایش امور استان‌ها


این جلسه هفته دوم تیر ماه برای پایش امور و اقدامات استان‌ها در جهت اجرای طرح تجمیع دو با حضور دکتر حمید میرزاده، معاونان و روسای واحدهای مرکزی برگزار شد.


در این مراسم 172 نفر از اعضای کمیته نظارت بر حسن اجرای مصوبات هیئت امنای استان‌ها معرفی و رئیس دبیرخانه هیئت امنای آن‌ها نیز مشخص شدند.


معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی در اولین جلسه پایش امور استان‌ها بر تسریع جذب هیئت علمی تاکید کرد و از روسای واحدها خواست، این موضوع را بیش از پیش پیگیری کنند.


هم‌چنین بحث‌هایی درمورد پرژوه‌های عمرانی دانشگاه مطرح و مقرر شد تمام واحدها تا پایان سال جاری پرژوه‌های بالای 50 درصد را به اتمام رسانند.


مستند سازی زمین‌ها و اموال دانشگاه، برنامه‌ریزی برای احداث شهرک‌های علم و فناوری(شفا) و استفاده از ظرفیت مازاد برای ایجاد شرکت‌های گردشگری و دانش بنیان از دیگر مسائلی بود که در ادامه موضوع توسعه عمرانی به بحث گذاشته شد.


معاونان با شنیدن نظرات روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بر تاسیس باشگاه فرهنگی و ورزشی و توجه به آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌ها تاکید کردند.


دکتر سید علی ابطحی از امضای تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت خبرداد و از واحدهای مجری دروس علوم پزشکی خواست، رشته‌های این حوزه را کیفی سازی کنند.


سند آمایش آموزشی از دیگر برنامه‌هایی بود که در اولین گردهمایی برای پایش امور استان‌ها مطرح شد.


دکتر طه هاشمی در این جلسه از روسای استان‌ها خواست در انتخاب معاونان فرهنگی و دانشجویی دقت عمل داشته باشند و از افرادی استفاده کنند که معیارهای قابل قبول فرهنگی دارند

دکتر طه هاشمی در این جلسه از روسای استان‌ها خواست در انتخاب معاونان فرهنگی و دانشجویی دقت عمل داشته باشند و از افرادی استفاده کنند که معیارهای قابل قبول فرهنگی دارند.


هم‌چنین معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره به بودجه پژوهشی از واحدهای دانشگاه آزاد درخواست کرد برای رشد پژوهش در واحدها تلاش کنند.


روسای واحدها با اعمال نظرات خود، مسائل و مشکلات استان‌ها را عنوان و از اجرای طرح تجمیع دو استقبال کردند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه راه‌اندازی مرکز هماهنگی امور استان‌ها را به منظور راهبری، نظارت و هماهنگی امور آن‌ها خواند و گفت: «این مرکز در دو حوزه هیئت‌های امنای استان‌ها و هماهنگی امور فعالیت می‌کند.»


میرزاده با تاکید بر اینکه امور استان‌ها و هیئت امنای آن‌ها باید مثل حلقه به معاونان، مدیران و سازمان مرکزی متصل باشند، تصریح کرد: «هیچگونه تضادی در اجرای برنامه‌ها نباید دیده شود و تمامی استان‌ها باید در مدیریت دانشگاه مشارکت کنند.»


او با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم پرچم دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه تحصیلات تکمیلی پایین بیاید، تاکید کرد: «طرح آمایش آموزشی سند مهمی است که می‌تواند در ارتقای سطح کیفیت و توسعه تحصیلات تکمیلی استفاده شود.»


تمام اعضای شرکت‌کننده در پایان جلسه دیداری با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشتند که وی نیز در این مراسم توصیه‌هایی به مسئولان دانشگاه آزاد برای هماهنگی امور کرد.


رئیس هیات امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره بر لزوم تمرکز زدایی در اداره این دانشگاه و سپردن بسیاری از امور به مناطق و استان‌ها در این جلسه بیان کرد: «در ابتدای تاسیس این دانشگاه شرایط عمومی آن دوران موجب ایجاد ساختاری متمرکز در اداره دانشگاه شد ساختاری که تمامی امور در مرکز تصمیم‌گیری شده و به دیگر مناطق ابلاغ می‌شد، بعد از آن دوران اولین کار این بود که مساله هیئت امنای استان مطرح شد که یک سری از افراد توانمند و دانا به مسائل با این دانشگاه همکاری کردند.»


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: « این نهاد علمی با بیش از 72 هزار نیروی علمی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و ما وظیفه داریم آن را به بهترین شکل ممکن به نسل های بعد بسپاریم.»


دومین نشست هماهنگی و پایش امور استان‌ها


کمتر از دو هفته بعد از اولین نشست، دومین جلسه نیز با همان اعضای قبلی برگزار شد. این جلسه بیشتر بر روی راه‌کارهای اجرای طرح تجمیع 2 تمرکز داشت.


اولین موضوع از سوی معاون فرهنگی و دانشجویی برای چابک‌سازی امور دانشجویی و فرهنگی مطرح شد.


طه هاشمی از تشکیل کمیته تخصصی برای شرح وظایف معاونان دانشجویی استان‌ها خبر داد و تاکید کرد: «کانون‌های قرآن و عترت را جدی بگیرید و هر چه زودتر حوزه دانشجویی را سامان‌دهی کنید.»


از دیگر مسائل پیشنهاد شده از سوی معاونان دانشگاه، ارتباط با مجلس و نمایندگان هر استان بود تا دانشگاه با حمایت آن‌ها با سرعت بیشتری توسعه پیدا کند

از دیگر مسائل پیشنهاد شده از سوی معاونان دانشگاه، ارتباط با مجلس و نمایندگان هر استان بود تا دانشگاه با حمایت آن‌ها با سرعت بیشتری توسعه پیدا کند.


کاهش فرآیند جذب هیئت علمی و اجرای طرح جامع آموزش برای توسعه تحصیلات تکمیلی از دیگر مسائلی بود که در دومین جلسه پایش امور استان‌ها به بحث گذاشته شد.


اما موضوع رسیدگی به تغییر و تحول اموال و ارسال نقطه نظرات برای بازنگری قوانین و هم‌چنین تاکید بر هم‌فکری از سوی معاونان به دبیران هیئت‌های امنای استان‌ها توصیه گردید.


علوی فاضل در این جلسه با اشاره به برنامه هدفمند و رشد کیفی دانشگاه از واحدها خواست تا برای به روز رسانی فرآیندها و اصلاح آن‌ها تلاش کنند.


طرح شفا نیز از دیگر مواردی بود که معاونت عمرانی بر آن تاکید کرد.


جلسه سوم هماهنگی و پایش امور استان‌ها


این جلسه در شهریور ماه سال جاری با حضور میرزاده، معاونان و دبیران هیئت امنای استان‌ها تشکیل شد.


رئیس مرکز هماهنگی امور استان‌ها در این نشست از کوتاه شدن فرآیند جذب هیئت علمی خبرداد و گفت: «هر واحد حداکثر طی 145 روز می‌تواند اعضای هیئت علمی را جذب کند.»


هم‌چنین دکتر رهنمای رودپشتی نیز از تشکیل کارگروه برای بازنگری در فرآیندها خبرداد و بر استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه برای برگزاری دوره‌های کوتاه مدت آموزشی تاکید کرد.


از دیگر مسائل سومین نشست استان‌ها بحث درباره واحدهای زیان‌ده و کاهش آن‌ها در دوسال اخیر بود.


معاون اداری و مالی دانشگاه ضمن تقدیر از کارمندان، کارمند نمونه دانشگاه را معرفی کرد و از روسای واحدها خواست تا برای توانمندسازی و ارتقای دانش کارکنان برنامه‌ریزی کنند.


محسن هاشمی سند راهبردی معاونت عمرانی را برای روسای استان‌ها تشریح کرد.


هم‌چنین معاون ورزشی از تشکیل شورای مستقل ورزشی در استان‌ها خبر داد و عنوان کرد: «این شورا هزینه‌ای ندارد و با نظارت بر عمل‌کرد واحدها هرسال تیمی را برای شرکت در مسابقات معرفی می‌کند.»


تشکیل اتاق فکر فرهنگی و دانشجویی، تشکیل سه کمیسیون ورزشی، دانشجویی و فرهنگی، تاسیس شرکت‌های اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر، حرکت به سوی پژوهش محوری و درنهایت ایجاد یک دانشگاه کارآفرین، تشریح ابعاد سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی و ابلاغ بخش‌نامه تسهیل فعالیت تشکل‌های سیاسی واسلامی برای دانشجویان و استادان از دیگر مباحث این جلسه بود.


میرزاده در این نشست با اشاره به اینکه هدف طرح‌های تجمیع کاهش بروکراسی و هزینه و چابک‌سازی است برتمرکززدایی تاکید کرد.


او از واحدها خواست کرسی‌های آزاداندیشی در مسائل قرآن پژوهشی برگزار کنند.


نشست چهارم هماهنگی و پایش امور استان‌ها


چهارمین نشست پایش امور مهر ماه سال جاری در استان همدان و به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با حضور اعضای قبلی و دکترنوریان دبیرهیئت موسس این دانشگاه برگزار شد.


تاسیس رشته‌های جدید درمقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، راستی آزمایی، ممیزی و استاندارسازی رشته محل‌ها برای هر واحد دانشگاهی از مباحث مهمی بود که در جلسه چهارم پایش امور استان‌ها مطرح گردید.


اصلاح آیین‌نامه معاملاتی، تاکید بر سند راهبردی دانشگاه، اجرای دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای سند راهبردی و بودجه‌ریزی از برنامه‌هایی بود که معاونان به روسای واحدها خبردادند.


تعیین تکلیف طرح تجمیع 2، راه اندازی صندوق توسعه استانی و سیاست‌های محدوده کننده طرح‌های پژوهشی نیز از دیگر موضوعات جلسه بود که بحث گذاشته شد.


دادکان از اضافه شدن بخش ورزشی کارمندان و استادان به ورزش دانشجویی خبرداد و محسن هاشمی از واحدها خواست پروژه‌های عمرانی مخصوصا طرح شفا را با جدیت بیشتری دنبال کنند.


معاون علوم پزشکی هم با اشاره به اینکه حوزه علوم پزشکی دانشگاه تاکنون 200 عضو هیئت علمی جذب کرده به واحدهای مجری رشته‌های علوم پزشکی تاکید کرد تا معاونت علوم پزشکی داشته باشند.


حجت‌السلام و مسلمین علی عسگری هم از روسای استان‌ها خواست تا درراه امر خیرپیش‌گام باشند و هرچه زود طرح راه‌اندازی مشارکت‌های مردمی و خیرین را در دانشگاه اجرا کنند

حجت‌السلام و مسلمین علی عسگری هم از روسای استان‌ها خواست تا در راه امر خیر پیش‌گام باشند و هرچه زود طرح راه‌اندازی مشارکت‌های مردمی و خیرین را در دانشگاه اجرا کنند.


هم‌چنین طه هاشمی از گردهمایی معاونان فرهنگی این دانشگاه در تهران خبر داد و بیان کرد: «در حوزه دانشجویی واحدها انتقال دانشجویان در بحث مهمان شدن آنها را به خوبی ساماندهی کرده اند که جای قدردانی دارد.»


او با اشاره به ساعت فرهنگی در هر دانشگاه تصریح کرد: «بخشنامه ای برای اتاق فکر دانشجویی به زودی به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ می‌شود.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز ضمن توصیه‌های مختلف به روسای واحدهای استان، گفت: «رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی نیز حمایت از دولت کارآمد، قوی و دلسوز دکتر روحانی است و سیاسی کاران باید از دانشگاه آزاد اسلامی خداحافظی کنند.»


میرزاده در این جلسه خاطر نشان کرد: «بسیاری از منتقدان و مخالفان ادعا می‌کنند دانشگاه آزاد اسلامی توانایی توسعه تحصیلات تکمیلی را ندارد اما ما معتقدیم آنها از پتانسیل ها و امکانات موجود در این دانشگاه مطلع نیستند. بنابراین تنویر افکارعمومی در مورد فضا و امکانات دانشگاه، یکی از وظایف مدیران است.»


او از تدوین برنامه ششم دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و بیان کرد: «تدوین برنامه توسعه دانشگاه از زمانی که بنده در هیأت موسس فعالیت داشتم، یکی از مطالبات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود. در این زمینه دکتر جاسبی نیز کمک‌های شایانی ارائه داد. جالب است بدانید طبق سند چشم‌انداز دانشگاه تا پایان سال 94، تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید به 500هزار نفر می‌رسید که خوشبختانه تا پایان سال ما به رقمی بیش از این خواهیم رسید


لازم به ذکر است این جلسات به صورت دو ماه یک‌بار با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود که نشست بعدی آن در آذر ماه خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته