دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مهر 1398 - 00:30
والایی در گفتگو با آنا:

قالب داستان ظرفیت زیادی برای بیان ناگفته‌های اربعین دارد/ «عمود 1400» گویا شد

نویسنده کتاب «عمود 1400» گفت: در کنار سفرنامه‌ها باید به سمت تولید داستان در موضوع اربعین حرکت کنیم چون قالب داستان ظرفیت زیادی برای ارائه ناگفته‌های اربعین دارد.
کد خبر : 430946
114598.jpg

علی‌اکبر والایی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره کتاب «عمود 1400» گفت: این کتاب حاصل سفری بود که در ایام اربعین سال 1394 از نجف تا کربلا انجام دادم. بلافاصله پس از برگشت از این سفر نگارش این سفرنامه را آغاز و آماده انتشار کردم.


وی درباره وجه تسمیه نام کتاب عنوان کرد: اولین دلیل نام‌گذاری کتاب این بود که عمود شماره ۱۴۰۰ اولین مکانی در مسیر شهر نجف به کربلاست که بارگاه مقدس حضرت ابوالفضل(ع) دیده می‌شود؛ دومین دلیل برای این نام‌گذاری گذشت 1400 سال از حوادث صدر اسلام و مشخصاً واقعه کربلا و عاشوراست و دلیل سوم این است که با نزدیک شدن در سال 1400 ان‌شاءالله قرار است اتفاقات خوبی برای مردم و کشور ایران رخ بدهد.


این نویسنده با بیان این‌که در طول سفر یادداشت‌های کوتاهی از اتفاقات ویژه سفر داشتم، اظهار کرد: اتفاقات و مناظر زیبایی که در این سفر دیدم، عزم مرا برای نوشتن سفرنامه‌ این سفر جزم کرد و باعث شد در کربلا جرقه نوشتن سفرنامه در ذهنم زده شود.



والایی با ذکر این مطلب که در طول چند سال گذشته سفرنامه‌های اربعین زیادی نوشته شده است، گفت: به تعداد تمام زائران اربعین حسینی که در این پیاده‌روی و اجتماع عظیم شرکت می‌کنند می‌تواند نگاه و تحلیل وجود داشته باشد و این‌ها منافاتی با زیاد شدن سفرنامه‌های اربعینی ندارند؛ اما زاویه دید نویسنده‌ها مهم است. باید نگاه‌های تازه‌تری به این موضوع انجام شود و نویسندگان حرف تازه‌‌ای را در آثارشان ارائه دهند و در دام کلیشه و تکرار نیافتند. سفرنامه‌ها درعین تشابهات باید دارای تفاوت‌هایی در نگاه وجود داشته باشد.


وی با اشاره به این‌که افراد زیادی شخصاً این سفر را تجربه کرده‌اند و امکان دارد سفرنامه‌هایی که منتشر می‌شود جذابیت زیادی برای این افراد نداشته باشد، اضافه کرد: سفرنامه مختصات و ویژگی‌هایی دارد که اگر دقت نشود به تکرار می‌رسد و تعدد تولید در این قالب موازی‌کاری است. باید به سمت تولید داستان در رابطه با این اتفاق بزرگ برویم چون قالب داستان ظرفیت زیادی برای ارائه ناگفته‌های اربعین دارد و بسیاری از محدودیت‌های گونه سفرنامه را ندارد.


این نویسنده خاطرنشان کرد: کتاب «عمود 1400» در مجموعه کتاب‌های صوتی «توشه اربعین» توسط انتشارات جام جم به‌صورت صوتی آماده شده است.


انتهای پیام/4028/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته