دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مهر 1398 - 20:48
وزیر بهداشت در نشست خبری شصت‌و‌ششمین اجلاس وزرای بهداشت مدیترانه شرقی:

باید بتوانیم از دیپلماسی سلامت برای ایجاد صلح جهانی بهره ببریم

وزیر بهداشت گفت: باید سایر کشورها و مقامات بین‌المللی را متقاعد کنیم که مردم ایران در تحریم‌های ظالمانه، مظلوم واقع شده و مردم در مورد خدمات سلامت با مشکلات جدی روبه‌رو هستند؛ باید بتوانیم از دیپلماسی سلامت برای ایجاد صلح جهانی بهره ببریم چراکه به دنبال آتش‌افروزی در هیچ جنگی نیستیم و ما را متهم می کنند.
کد خبر : 430393
thum-d0968e5e3d4314167778-99dd37f8-286b-4b8f-8a46-b2d28a7c23aa.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وبدا، سعید نمکی در نشست خبری شصت‌و‌ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: در این اجلاس، گزارشی از نتایج اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون و راهکارهای ادامه مراقبت از بیماران مبتلا به فشارخون بالا به کشورهای منطقه و مدیران سازمان‌های بین‌المللی ارائه خواهد شد.


وی گفت: در این اجلاس شعار "سلامت برای همه توسط همه" مورد توجه قرار می گیرد هم‌چنین کنترل بیماری‌های غیرواگیردار و واگیردار منطقه‌ای، سبک زندگی صحیح و مهارت‌های زندگی، بیماری‌های قابل پیشگیری در نوزادان، کودکان و نوجوانان، تقویت نظام مامایی و پرستاری به‌ویژه پرستاری در منزل و کاهش زمان بستری در بیمارستان به‌ویژه در بیماری‌هایی مانند سکته‌های مغزی، تقویت پاسخ سلامت عمومی به مصرف مواد و هم‌چنین نقش سلامت در صلح منطقه و جهان در این اجلاس مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.


وزیر بهداشت در خصوص مطرح شدن مباحث دارو در این اجلاس، گفت: هیچ اجلاسی در نشست های سازمان بهداشت جهانی نیست که در آن بحث دارو مطرح نشود و داروهای اساسی و شیوه‌های تأمین آن به‌ویژه برای گروه‌های آسیب‌پذیر در تمامی نشست‌های سازمان بهداشت جهانی مطرح می‌شود. در حوزه صنعت دارو، ایران یکی از کشورهای درخشان منطقه است و کشوری در منطقه نیست که بتواند 97 درصد از داروهای مورد نیاز خود را در داخل کشورش تولید کند و برنامه‌هایی برای خودکفایی در صنعت دارو داریم و تجربیات موفق خودمان را به گوش جهانیان می‌رسانیم.


نمکی با بیان این‌که از این اجلاس می‌توانیم به‌عنوان یک دستاورد برای کشور بهره ببریم و مظلومیت مردم کشور در مورد تحریم‌ها را به جهان اعلام کنیم، گفت: در تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه آمریکا، دارو به‌ویژه داروهای بیماران خاص با زحمت فراوان از مسیرهای غیرمعمول تهیه می‌شود و این موضوع را به اطلاع افراد حاضر در اجلاس می‌رسانیم تا جهانیان از آن آگاهی پیدا کنند.


نمکی گفت: علی‌رغم ادعای کاذب آمریکایی‌ها مبنی بر تحریم نبودن دارو و غذا برای مردم ایران، شاهد تحریم‌های ظالمانه‌ای در این زمینه ها هستیم و مدارکی در این اجلاس ارائه می‌کنیم که برای تهیه دارو و غذا در بدترین شرایط قرار داریم اما با راهکارهای مختلف اجازه ندادیم که مردم دچار کمبود داروهای اساسی شوند.


وزیر بهداشت در خصوص تأثیرات برگزاری این اجلاس برای ایران، گفت: از چند منظر باید به اجلاس وزرای بهداشت کشورهای مدیترانه شرقی به میزبانی تهران نگاه کنیم. باید از آن به‌عنوان ویترینی برای نشان دادن فعالیت‌های ایران به دنیا به‌ویژه در سال‌های بعد از انقلاب با وجود تحریم‌های ظالمانه استفاده کنیم که توانسته‌ایم در عرصه سلامت به‌خوبی بدرخشیم و یکی از برجسته‌ترین کشورهای شرق مدیترانه در دستاوردهای بهداشت و درمان شویم.


نمکی افزود: در این اجلاس باید سایر کشورها و مقامات بین‌المللی را متقاعد کنیم که مردم ایران در تحریم‌های ظالمانه، مظلوم واقع شده و مردم در مورد خدمات سلامت با مشکلات جدی روبه‌رو هستند و این پیام را از طریق عالی‌ترین مقامات سلامت جهان به گوش همه می‌رسانیم و باید بتوانیم از دیپلماسی سلامت برای ایجاد صلح جهانی بهره ببریم چراکه به دنبال آتش افروزی در هیچ جنگی نیستیم و ما را متهم می کنند.


وزیر بهداشت یاد آور شد: برگزاری اجلاس وزرای بهداشت کشورهای مدیترانه شرقی در تهران می‌تواند به انتقال تجارب موفق و اثرگذاری در نظام سلامت کشورها، کمک کند. دستاوردهای مراقبت‌های اولیه بهداشتی ایران قابل عرضه به کشورهای دیگر است و با کمک‌های سازمان جهانی بهداشت و یونیسف می‌توان شاهد تداوم این خدمات در آینده باشیم.


وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تأمین دارو و تجهیزات پزشکی برای کشور با توجه به تحریم ‌ای آمریکا، گفت: در مورد دارو و تجهیزات پزشکی علی‌رغم ادعای کاذب آمریکا که به ایران فشار وارد نمی‌شود به دنیا این پیام را رسانده‌ایم که این حرف، کذب است و در این اجلاس، عینا مدارک و مستندات اثرات تحریم بر سلامت مردم ایران به مقامات بین‌المللی و سایر کشورها، ارائه خواهد شد تا بتوانیم مظلومیت مردم را به گوش جهانیان برسانیم.


نمکی افزود: از کمک های سازمان های بین‌المللی باید بتوانیم برای گشایش راه‌های دیپلماتیک در عرصه اقتصاد کمک بگیریم تا بتوانیم دارو و تجهیزات پزشکی را تأمین کنیم.


وی در خصوص اثرات تحریم بر دسترسی به دارو در بیماران تالاسمی، گفت: تا این لحظه نگذاشته‌ایم که هیچ بیماری در مورد داروهای خاص دچار مشکل شود گرچه ما به‌عنوان مدیران نظام سلامت، سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنیم و هیچ بیمار تالاسمی به دلیل توجه و حمایت از تولید داخلی و واردات دارو با مکانیزم‌های مختلف، با مشکل جدی روبه‌رو نیست.


وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، تأمین دارو از مسیرهای غیر معمول انجام می‌شود و قیمت تمام شده آن افزایش می‌یابد تا این‌که بخواهیم مستقیماً از تولید کننده، دارو را تهیه کنیم و البته در برخی موارد به دلیل وجود فشارهای آمریکا، مجبوریم داروها را از تجار بین‌المللی تهیه کنیم که ممکن است در استانداردهای آن ابهاماتی وجود داشته باشد که البته قبل از واردات به کشور، کنترل و بررسی می‌شود.


نمکی افزود: تا این لحظه با همت همکاران‌مان، لطف خدا و همکاری بانک مرکزی و سایر نهادها، در مورد داروهای اساسی کمبود قابل توجهی در بازار نداریم.


وی در خصوص میزان همکاری ایران با سازمان بهداشت جهانی و منافع آن برای کشور، گفت: ایران کشوری نیست که دنیا بتواند ما را نادیده بگیرد و یکی از موفق‌ترین کشورهای منطقه در دستاوردهای بهداشتی هستیم. در مراودات بین‌المللی اگر عزت و کرامت کشور را حفظ کنیم هیچ‌گاه ضرر نمی‌کنیم و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری اگر ارتباطات بین‌المللی مبتنی بر حفظ کرامت و عزت ملی و ملت ایران باشد، هیچ کشوری ضرر نمی‌کند.


وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون، اظهار کرد: پس از اجرای این طرح، آقای تدروس، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی به ایران پیام فرستاد و به مقام معظم رهبری تبریک گفت که دستاوردهای ایران ستودنی است و این در شرایطی بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند به‌شدت ما را در دنیا منزوی جلوه دهند بنابراین با حفظ عزت ملی و کرامت انسانی مردم ایران، باید روابط بین‌المللی را حفظ کرد و خوشبختانه سازمان جهانی بهداشت در انعکاس موفقیت‌های ما به کشورهای عضو سازمان ملل متحد و کشورهای عضو این سازمان، بسیار خوب عمل کرد.


کمپانی‌های بزرگ تابع سیاست دولت یا سازمان جهانی خاصی نیستند


وزیر بهداشت با بیان این‌که کمپانی‌های بزرگ داروسازی‌های دنیا، تابع سیاست دولت یا سازمان جهانی خاصی نیستند، افزود: این کمپانی تصمیمات مستقل می‌گیرند و تابع تجارت و سود تجاری خودشان هستند و حاضر نیستند به هیچ‌عنوان، تجارت آن‌ها خدشه‌دار شود و امیدواریم که کانالی برای تسهیل در مبادلات دارویی ایران با سایر کشورها مطرح شود اما همه امیدمان را به این اهرم نمی‌بندیم.


برای بیماری‌های بومی برنامه داریم


نمکی در خصوص مهم‌ترین بیماری های واگیر در ایران، گفت: بیماری‌هایی که به‌عنوان بومی تلقی می‌شوند، برای همه آن‌ها برنامه داریم. دورانی مالاریا، یکی از عوامل تهدید کننده سلامت مردم ایران بود و طرح ضربتی مبارزه با مالاریا را تصویب کردیم و در حال حاضر گواهینامه حذف سرخک و ریشه کنی مالاریا را گرفته‌ایم و در مورد فلج اطفال به مرحله ریشه‌کنی رسیدیم. بیماری‌های مانند تب کریمه کنگو و برخی بیماری‌های نوپدید که ممکن است از کشورهای شرقی به کشور وارد شود، برنامه داریم و به دنبال مذاکره با کشورهای همسایه به منظور کنترل این بیماری‌ها هستیم اما متأسفانه برخی از این کشورهای همسایه دچار ناامنی یا سوء مدیریت هستند و روزی که برای حذف مالاریا برنامه‌ریزی می‌کردیم، کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان منابعی برای این کار نداشتند.


توضیحات مفصل در مورد لردگان


وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حادثه ابتلای جمعی از اهالی روستای چنارمحمودی شهرستان لردگان به ویروس HIV خاطرنشان کرد: حدود 40 هزار بیمار مبتلا به بیماری ایدز در ایران زندگی می‌کنند که هیچ‌کس از اطلاعات این بیماران خبر ندارد و نمی‌داند که در کدام منطقه زندگی می‌کنند و ما محرم مردم کشور هستیم. برای اولین بار در حادثه لردگان مشخص شد مبتلایان به ویروس ایدز در یک منطقه خاص زندگی می‌کنند که آن هم کار ما نبود و از چندماه قبل در جریان این اتفاقات بودیم و به‌شدت به‌صورت محرمانه و با حفظ محرمانگی و عزت مردم آن منطقه، روی آن کار می‌کردیم اما ناگهان به‌دلیل بیان یک دلیل نادرست از سوی یکی از عزیزان، بهورز روستای چنار محمودی دستگیر و جلب شد.


وزیر بهداشت تأکید کرد: بحث انتقال ویروس ایدز از مسیر سرنگ ایدز به هیچ عنوان صحیح و علمی نیست و هر کس چیزی را بیان می‌کند باید برای اثبات آن مدرک و مستندی داشته باشد. بنده به‌عنوان یک ایمونولوژیست سخت است که روز اول بگویم انتقال ویروس به دلیل سرنگ آلوده است چه برسد به این‌که فردی بدون تخصص به صورت علنی بخواهد اظهار نظر کند.


در حادثه لردگان دشمنان قصد داشتند مشروعیت زدایی جمهوری اسلامی را دنبال کنند


نمکی گفت: در حادثه لردگان شاهد بهره‌برداری ناثواب بیگانگان بودیم که قصد داشتند پروژه مشروعیت‌زدایی جمهوری اسلامی ایران را در بیرون از مرزها دنبال کنند و بلافاصله این اتفاق، روی آنتن زنده برخی شبکه‌ها رفت و برخی از عناصر وابسته به ضد انقلاب در خارج از کشور، مصاحبه کردند و می‌دانستیم این عوامل به کجا وصل هستند و این حادثه را به‌عنوان یک کار زشت جمهوری اسلامی ایران و نظام ارائه خدمت آن، جلوه دادند و اذهان عمومی را مشوش کردند که سرنگ آلوده به ویروس ایدز در نظام بهداشتی و درمانی کشور، باعث این اتفاق شد و برای دشمنان کشور، خیلی سنگین بود که با اعلام وزارت بهداشت و با توجه به اقبال عمومی بالا، به جای 20 میلیون نفر، بیش از 31 میلیون نفر در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون شرکت کردند و این نشان داد که نظام ارائه خدمت این کشور به‌قدری وجاهت دارد که مردم اعتماد زیادی به آن دارند.


وی با بیان این‌که پس از اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون، قصد اجرای بسیج کنترل دیابت در کشور را داشتیم، گفت: در زمانی که این تصمیم را گرفته بودیم، متأسفانه ذهن مردم را دچار تشویش کردند که اهالی روستای چنارمحمودی، قصد آزمایش قند خون داشته‌اند و به این ویروس آلوده شدند و یک طرح بزرگ ملی که برای گروهی آسیب پذیر طراحی کرده بودیم را هدف گرفته بودند.


همراهی مردم روستای چنار محمودی با ما بسیار خوب است


وزیر بهداشت با اشاره به ارائه مراقبت ها و درمان مورد نیاز برای مبتلایان به ویروس ایدز در روستای چنار محمودی، گفت: همراهی مردم این روستا با همکاران ما بسیار خوب است و در نامه‌ای که به وزیر دادگستری نوشتم، عنوان کردم که این حادثه حاصل مواردی از جمله روابط نامطلوب است که به اشتباه برای مردم به عنوان روابط نامشروع جنسی تحریف کردند و وقتی از نامطلوب صحبت می‌کنیم به این معنی است که یک پروسه اقدامی اجرایی کوچک می‌تواند مطلوب یا نامطلوب باشد و یا یک گفتمان می‌تواند مطلوب یا نامطلوب باشد و تفسیر نامطلوب با نامشروع، نوعی بدجنسی است و گفتیم که این اتفاق ناشی از یک‌سری پروسه‌ها و اقدامات نامطلوب بوده و کودک دو ساله که مبتلا به این ویروس است، آیا روابط نامشروع داشته است؟ و آیا زن مومنه‌ای که چندین سال با مردی که 8 سال است به این بیماری مبتلا است، زندگی کرده، روابط نامشروع داشته است؟


نمکی اضافه کرد: آن‌چه مهم است که مردم را تحت نظر و مراقبت داریم و به آن‌ها رسیدگی کامل می‌کنیم اما حاصل این بحث علی‌رغم تلخی باید یک نکته مثبت باشد و آن نکته این است که بیماری ایدز مهم است و سال‌ها پیش 250 مورد مبتلا به بیماری ایدز در کشور وجود داشت و آن زمان کمیته کشوری مبارزه با ایدز را راه‌اندازی کردیم و در پروازهای بین‌المللی به هر بلیط پرواز خارج، پمفلت الصاق کردیم و پایگاه‌های دیده‌بانی در برخی مرزها که امکان آلودگی وجود داشت، ایجاد کردیم و به من حمله کردند که 250 مورد بیماری ایدز، نیاز به این هم بلوا دارد و گفتم این نوک کوه یخ است و اگر بی‌توجهی کنید در این باتلاق، غرق می‌شوید و خوشبختانه امروز اثبات شد که باید به این بیماری بپردازیم و باید با توجه به مقتضیات فرهنگی، مذهبی و اعتقادی مردم، آموزش‌های لازم را ارائه دهیم و خوشبختانه بسته‌های آموزشی را تدوین می‌کنیم و همه از جمله رسانه‌ها و سازمان صدا و سیما باید به ما در آگاهی بخشی به مردم در خصوص بیماری ایدز کمک کنند.


وی افزود: در ایام پرالتهاب که مردم ملتهب بودند و عده‌ای به این التهاب دامن می‌زدند، تیم‌هایی از روان‌پزشکان و روان‌شناسان بالینی مرتبط با این رشته را به این منطقه اعزام کردیم و تا قبل از این اتفاق، 16 تیم را به این روستا فرستاده بودیم و در حال حاضر اکیپ‌های مختلفی از جمله دو خانم دکتر صبور در این منطقه مستقر هستند و کارها پیش می‌رود و قرار شد مرکز جامع سلامت را در روستای چنارمحمودی راه‌اندازی کنیم.


وزیر بهداشت با اشاره به حمایت‌های روانی، دارویی و درمانی از اهالی روستای چنار محمودی، بیان کرد: در حال حاضر از مبتلایان به ویروس ایدز حمایت می‌کنیم تا بتوانند از طریق سازمان بهزیستی نیز مورد حمایت‌های خاص قرار گیرند.


ایران از اهداف ریشه‌کنی بیماری‌های واگیردار جلوتر است


نمکی در خصوص تعهدات ایران برای ریشه‌کنی و حذف بیماری‌های مختلف، گفت: خوشبختانه ایران از اهداف ریشه‌کنی در بیماری‌های واگیردار، جلوتر است. در حوزه دستاوردهای اهداف توسعه هزاره، در مورد آلودگی HIV شاخص‌های مطلوبی نداشته‌ایم چون باید 90 درصد از جمعیت را شناسایی، تحت پوشش و درمان کنیم و در شناسایی 90 درصد جمعیت آلوده به این ویروس موفقیت چندانی نداشته‌ایم.


وی خاطرنشان کرد: در مورد حذف سرخک، کنترل کزاز بند ناف و ریشه کنی تراخم جلوتر از برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی هستیم و تعهدات‌مان به این سازمان، جلوتر از زمان‌بندی تعیین شده است. از حادثه لردگان گرچه ابعاد تلخی به‌همراه داشت باید بتوانیم به‌عنوان حرکتی برای جلب مشارکت بین بخشی استفاده کنیم چون در این بیماری، نظام سلامت در بروز آن درگیر نیست بلکه ناشی از فرآیند اجتماعی در یک کشور است و به‌عنوان نمونه وزارت بهداشت در ایجاد صدمات در تصادفات جاده‌ای و خشونت‌های اجتماعی، هیچ نقشی ندارد اما در درمان بیماران، نقش مهمی داریم.


وزیر بهداشت در خصوص مالیات دخانیات، گفت: در بحث مایات دخانیات در همه موارد، جلوتر از برنامه‌ها هستیم اما وزارت بهداشت در این زمینه نقش اصلی ندارد بلکه به بخش‌های دیگر، فشار می‌آورد و از آن‌ها مطالبه می کند.


نمکی در خصوص همکاری های ایران و کشور آذربایجان در حوزه سلامت و دارو، یادآور شد: همکاری‌های خیلی خوبی از دیرباز بعد از استقلال کشورهای شوروی سابق با این کشورها از جمله جمهوری آذربایجان داشته‌ایم و در زمینه صادرات و ایجاد شرکت دارویی در این کشور، همکاری‌های خوبی داشته‌ایم و در مورد بیماران آذربایجانی، اختیاراتی به دانشگاه‌های علوم پزشکی در مرز آذربایجان برای جذب بیماران جمهوری آذربایجان داده‌ایم و کارخانه‌ای از سمت مجموعه تی‌پی‌کو در جمهوری آذربایجان در حال ساخت است.


بحث غذا به مراتب مهم‌تر از دارو است


وی در خصوص طرح مباحث مربوط به تغذیه در اجلاس وزرای بهداشت کشورهای مدیترانه شرقی در تهران، گفت: بحث زنجیره غذا از مزرعه تا سفره یکی از مهم‌ترین مباحث و اولویت های ما است و کیفیت مواد غذایی و کشاورزی نیاز به همکاری بین بخشی بزرگی دارد که دنبال می کنیم و اخیرا مسئول اداره غذا را عوض کردیم چون معتقدم بحث غذا به مراتب مهمتر از دارو است و در یکی از بخش‌های اصلی این اجلاس نیز مباحث تغذیه و سوء تغذیه مورد توجه قرار می‌گیرد.


وزیر بهداشت در خصوص اهداف پوشش همگانی سلامت در ایران، گفت: یکی از اهداف اصلی در نشست‌های جهانی با موضوع سلامت، پوشش همگانی سلامت است که مقدمه آن مراقبت‌های بهداشتی اولیه است و خوشبختانه این پوشش در کشور ما حدود 100 درصد است و زیرساخت مناسب را در اختیار داریم و یکی از کشورهای برتر جهان در این زمینه هستیم.


برگزاری اجلاس وزرای بهداشت در ایران، یک دستاورد بزرگ برای کشور است


نمکی یادآور شد: در شرایط پرتنشی که آمریکا و صهیونیست‌ها برای ایران ایجاد کرده‌اند، برگزاری اجلاس وزرای بهداشت مدیترانه شرقی به میزبانی ایران، یک دستاورد بزرگ برای کشور است که 21 کشور منطقه میهمان ایران هستند و فرصتی وجود دارد که بتوانیم دستاوردهای نظام سلامت را با وجود تحریم‌ها از اول انقلاب تا کنون، به جهان نشان دهیم و قطعاً افتخاری ملی در عرصه بین‌المللی برای ایران است و در کنار آن، دیدارهای دو جانبه‌ای با مقامات سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خواهیم داشت تا پیام‌های مظلومیت مردم ایران را به گوش جهان برسانیم و وقت داریم که بتوانیم قابلیت‌های تولید داخلی را به وزرای کشورهای منطقه‌ای نشان دهیم و با صادرات، به رونق تولید و صادرات کمک کنیم.


وی افزود: دشمن به دنبال اجرای پروژه مشروعیت‌زدایی از جمهوری اسلامی ایران است. هفته گذشته در فضای مجازی نامه‌ای جعلی از قول بنده منتشر شد که پس از ردیابی با دوستان امنیتی، متوجه شدیم که اولین انتشار آن از خارج از کشور بوده است و این نشان می‌دهد که جریانی از بیرون، نظام ارائه خدمت و جمهوری اسلامی را هدف قرار گرفته و به دنبال مشروعیت‌زدایی نظام جمهوری اسلامی هستند و خوشبختانه مردم ایران، آگاه هستند و می‌دانند که اصلا واردات سرنگ آلوده به کشور وجود ندارد بلکه به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم.


انتهای پیام/4127/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته