تلاش برای افزایش سفرهای روزانه مترو به 5 میلیون نفر
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن هاشمی در آیین بازگشایی و بهره برداری از صفحه خط ۷ مترو تهران که پیش از ظهر امروز در محل ایستگاه مترو هلال احمر برگزار شد اظهار کرد: مترو تهران یکی از راهبردیترین پروژههای کشور محسوب میشود و با توجه به این که مقام معظم رهبری موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کردهاند میبایست قدرت ساخت در داخل پروژههای مترو چه از لحاظ ساخت تونل و تجهیزات مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: اگر به دنبال مقاومت در برابر تحریم هستیم، مترو با کاهش مصرف سوخت، توجه به مسائل زیست محیطی، ایجاد عدالت اجتماعی و ترافیک نقش مؤثری در این خصوص دارد و به همین خاطر میبایست تلاش خود را در راستای گسترش آن به کار بگیریم تا در برابر تحریمها نقش مثبتی ایجاد کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه از برنامه کلانشهرهای مختلف برای پیگیری موضوع مترو سخن به میان آورد.
هاشمی رفسنجانی ضمن تبریک ولادت حضرت علی علیهالسلام به تلاشهای مرحوم هاشمی برای راهاندازی مترو اشاره کرد و گفت: وقتی این صحبت در ۳۰ سال گذشته مطرح شد ایشان مجبور به حضور در هیئت دولت و همچنین محضر امام شدند تا بتوانند درخواست نقدینگی کرده و آن را در دولت به تصویب برسانند.
وی ادامه داد: افراد زیادی همچون آقایان درویش و قالیباف بهویژه در چهار سال آخر برای خط ۶ و ۷ مترو تلاش کردند که از زحمات آنها در توسعه مؤثر مترو تشکر میکنم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جلسهای که با مقام معظم رهبری در موضوع مترو داشت گفت: در این جلسه به این موضوع اشاره کردم که در شرایطی که متروی تهران از ۲۰۰ کیلومتر گذشته است میبایست تجهیز مترو بهطور ویژه مد نظر قرار گیرد.
هاشمی افزود: در یک زمانی، با بهرهبرداری از هر یک کیلومتر خط مترو خوشحال میشدیم اما الان نباید از راهاندازی آن خوشحال شویم، بلکه خوشحالی ما میبایست بهواسطه استفاده از ظرفیت کامل آن باشد.
وی با بیان اینکه هر تونل مترو معادل یک اتوبان ۵۰ بانده است و هر ایستگاه قابلیت پوشش ۴۰ هزار سفر در روز را دارد، گفت: برنامه ما این است تا بتوانیم میزان سفرهای روزانه مسافران از مترو را تا ۵ میلیون نفر افزایش دهیم و در این راستا نباید بومی کردن تجهیزات مترو را از اولویت خارج کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: دولت میبایست از طریق فاینانس، اوراق مشارکت و نقدینگی افسار گسیخته در شهر به شهردار در راستای توسعه مترو کمک کند.
هاشمی ضمن اشاره به لزوم توجه دولت و کمکهای آن به مترو تهران گفت: کمک دولت روحانی به مترو تهران در قالب مصوباتی بوده ولی همچنان این مصوبات نقد نشده است.
وی در ادامه در تذکری به شورای پنجم و همچنین شهرداری تهران اظهار کرد: در حال حاضر پول کمی در اختیار است و این موضوع نباید باعث پراکنده شدن خرج در این پروژه شود تا بتوانیم از ظرفیت آن به طور کامل بهره ببریم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن اشاره به موضوع هواکشهای تونلی در خط ۶ و ۷ مترو تهران گفت: هزینه دو یا سه هواکش در مقایسه با هزینه خط بسیار ناچیز است و لازم است آقای پورسیدآقایی این موضوع را در اولویت قرار داده و با راه اندازی آن سوءتفاهمها را از بین ببرد.
هاشمی در ادامه به ظرفیت خط ۷ مترو تهران که با وسعت ۲۷ کیلومتر و ۲۲ ایستگاه است، اشاره کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم از تمام ظرفیت خطوط مترو استفاده کنیم میبایست پست برق فشار قوی برای آن ساخته شده و برای خطوط آن واگن بسازیم.
وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی دارای مشروعیت است اما اگر نتوانیم کارآمدی لازم را نشان دهیم مشروعیت نیز زیر سوال میرود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان با اشاره به خط ۷ مترو گفت: خطی که با 3 هزار میلیارد تومان هزینه به بهرهبرداری رسیده و با ۶ هزار میلیارد تومان تکمیل میشود در اختیار گرفتن ۱۰۰ هزار مسافر در آن درست نیست و میبایست به بالا بردن سرعت سرخطها میزان استفاده مسافران از آن را تا یک میلیون افزایش دهیم.
انتهای پیام/۴۱۰۵/
انتهای پیام/