دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تاکید نعمت‌زاده بر لزوم رفع موانع تجارت خارجی و توسعه صادرات غیر نفتی

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: با هموار شدن موانع تجارت خارجی و رفع تحریم‌ها باید با سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و حمایت‌های منطقی، شاهد حرکت‌های جدی در توسعه تجارت و به خصوص صادرات غیرنفتی باشیم.
کد خبر : 42997

به گزارش گروه اقتصادی آنا و به نقل از شاتا، محمدرضا نعمت‌زاده در اولین همایش بین‌المللی سیاست‌های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال که با حضور رییس‌جمهور برگزار شد با اشاره به تلاش‌های دولت تدبیر و امید که با تورم بیش از 35 درصد و رشد منفی 5.6 درصد در نیمه سال 92 کار خود را آغاز کرد، افزود: رشد منفی به رشد مثبت 3 درصد در سال 93 و تورم به حدود 14 درصد کاهش یافته است.


وی با اشاره به پیام نوروزی رئیس‌جمهوری در سال جاری که به سه محور اساسی اشتغال، توسعه صادرات غیرنفتی و رونق اقتصادی اشاره داشت،‌افزود: صادرات غیرنفتی کشور با وجود محدودیت‌های بین‌المللی طی سال‌های گذشته از رشد نسبی برخوردار بوده است، اما متأسفانه به خاطر شرایط رکود و کاهش قیمت‌های جهانی با کاهش ارزش آن مواجه بوده‌ایم.


نعمت‌زاده گفت: مدیریت صِرف رفع تحریم‌ها به خودی خود نمی‌تواند موجب شکوفایی صادرات، اشتغال و رونق اقتصادی شود، بلکه این امر بستگی به اراده قوی دستگاه‌های دولتی، قوه مقننه و قضاییه، کارآفرینان، فعالان اقتصادی، سازمان‌ها و تشکیلات مردم‌نهاد، مراکز پژوهشی و فناوری، اتاق‌های بازرگانی و نمایندگی‌های خارج از کشور دارد تا از فرصت‌های پیش آمده بهره‌برداری لازم به عمل آید.


وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: آمار جهانی حاکی از آن است که به ازای یک واحد سرمایه‌گذاری خارجی 2 واحد به صادرات آن کشور اضافه می‌شود و البته کشور ما تاکنون از آن بی‌بهره بوده است، بنابراین باید در قالب سیاست‌های شفاف و جذاب شاهد تحقق سرمایه‌گذاری بیشتر خارجی با هدف توسعه صادرات باشیم.


او احیا و ارائه جوایز صادراتی را نیز مهم خواند و گفت: تمامی کشورها که هدف توسعه صادرات را پی‌گیری و اجرا می‌کنند حتی در قالب عضویت سازمان تجارت جهانی به انحاء مختلف صادرات خود را مورد تشویق قرار داده‌اند.


به گفته وی، صادرات کالا با فناوری بالا و دانش‌بنیان نیز یکی دیگر از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در این راستا با توجه به روند صنعتی جهانی باید تولید و صادرات کالا و خدمات با فناوری بالا بیش از گذشته مورد توجه و تشویق قرار گیرد که در این بین نقش جوانان تحصیل‌کرده و همکاری آنها با بخش تولید در تحقق این امر مؤثر و الزامی است.


نعمت‌زاده همچنین با اشاره به لزوم استفاده از شبکه‌های مجازی بین‌المللی و داخلی را برای توسعه صادرات، خاطرنشان کرد: در تجارت مدرن امروز شبکه‌های مجازی نقش مهمی در امر بازاریابی، تبلیغات و تجارت کالا و خدمات دارند که باید شرکت‌های صادرکننده ایرانی نیز از این ابزار توانمند استفاده لازم را ببرند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب