دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1398 - 12:37

قصه‌های بدآموز پدربزرگ برای کودکان با تیراژ چندهزارتایی + عکس

کتاب «قصه‌های شب پدربزرگ» درحالی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لغو مجوز شد که بیش از هزاران نسخه آن از سال 1389 تا امروز منتشر شده است.
کد خبر : 429008
42778.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، چند روز پیش انتشار تصویر یک صفحه از یک کتاب کودک در فضای مجازی حاشیه‌های فراوانی را به وجود آورد. ماجرا مربوط به صفحه‌ای از کتاب ویژه کودکان و نوجوانان «قصه‌های شب پدربزرگ» بود که در آن یک شیوه خودکشی با جزئیات شرح داده شده است. 


مجوز کتاب مورد اشاره در سال ۱۳۸۹ توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم صادر شده است. متن این کتاب بر اساس یکی از حکایت‌های کهن برای بزرگسالان است که ناشر آن را برای گروه سنی کودک و نوجوان بازتولید و منتشر کرده است.


کتاب «قصه‌های شب پدربزرگ» در انتشارات «پدیده دانش» در قم منتشر شده است. ناشر این کتاب پس از اعتراضات و دست به دست شدن این صفحه از کتاب در فضای مجازی از معترضان درخواست کرد «قبل از قضاوت، داستان را کامل بخوانند» و اعلام کرد این داستان یک داستان ایرانی است که از کتب ایرانی جمع‌آوری شده است و در چاپ‌های آینده این مجموعه حذف خواهد شد.


بررسی‌ها نشان می‌دهد این کتاب از سال 1389 تا کنون از چاپ دهم عبور کرده است. در مسیر چاپ‌های متعدد این کتاب با تیراژ‌های بالا در طول این سال‌ها هیچ‌گونه بررسی مجدد از سوی ناشر و وزارت ارشاد روی آن‌ها انجام نگرفته است.



این حاشیه‌ها تا جایی پیش رفت که معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجبور شد در روز پنج‌شنبه، ۱۱ مهر درباره آن توضیحاتی ارائه دهد. بر اساس توضیحات دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد رویه نظارت بر کتاب و نشر وقتی مجوزی برای کتابی صادر می‌شود در نوبت‌های بعدی چاپ، کتاب مورد ارزیابی دوباره قرار نمی‌گیرد مگر اینکه گزارشی در مورد آن کتاب به معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده باشد. در مورد کتاب مورد اشاره نیز بعد از سال ۸۹ هیچ گزارشی دریافت نشده است.


در همین راستا پس از آگاهی از موضوع در فضای مجازی، بلافاصله بررسی لازم صورت گرفت و پس از تأیید موضوع توسط کارشناسان، ابطال مجوز نشر کتاب مذکور به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان صادرکننده مجوز اعلام شده است. همچنین مقرر شد نسبت به جمع‌آوری آن از کتابفروشی‌ها و مراکز پخش کتاب اقدام شود. این لغو مجوز و طرح جمع‌آوری در حالی از سوی وزارت ارشاد انجام می‌گیرد که هزاران نسخه از این کتاب خوانده شده و در قفسه‌های کتاب کودکان در خانه‌ها نگهداری می‌شود.


آثار تولید شده در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان باید سرگرم‌کننده، لذت­‌بخش و از همه مهم‌تر آموزنده باشند، با زبان و فهم و توانایی‌ها و تجربه‌های کودکان و نوجوانان متناسب باشند و به رشد و پرورش شخصیت آنها کمک کنند. نظارت بر محتوای کتاب‌های مخصوص کودکان و نوجوانان، به دلیل اهمیت جنبه‌های آموزشی و تأثیر محتوای کتاب‌ها در رشد فکری و پرورش اندیشه و تخیل کودکان و نوجوانان اهمیتی دو چندان دارد. حالا این سؤال مطرح است که چرا کسی ظرف ۹ سال گذشته به محتوا این کتاب واکنش نشان نداده است؟


انتهای پیام/4072/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته