دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مهر 1394 - 16:11

سوِتلانا آلکسیویچ، روزنامه‌نگار بلاروس برنده جایزه نوبل ادبی شد

آکادمی نوبل روز پنجشنبه نام برنده جایزه نوبل ادبی 2015 را اعلام کرد.
کد خبر : 42803

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، سوِتلانا آلکسیویچ به واسطه آنچه آکادمی سوئدی نوبل «نوشتن چندصدایی» نامیده، موفق به دریافت جایزه نوبل ادبی 2015 شد.


سوتلانا آلکسیویچ، نویسنده اهل بلاروس گه زندگی و جنگ را در اتحاد جماهیر شوروی سابق و بعد از آن ترسیم کرده، با آثاری مانند «چهره غیرزنانه جنگ» و «پسران زینکی» به دلیل رویکرد مصاحبه‌محور کتاب‌هایش با تحسین روبرو بوده است. پیش از دریافت این جایزه نیز نام وی به عنوان یکی از نامزدها که که احتمال بالایی برای دریافت این جایزه دارد، در رسانه‌ها تکرار می شد.


به گزارش گاردین، سارا دانیوس رئیس آکادمی نوبل آثار این روزنامه‌نگار اهل کشور بلاروس را «یادبود رنج‌ها و شهامت‌های زمان ما» نامیده است.


سوِتلانا آلکسیویچ چهاردهمین زنی است که از سال 1901 تاکنون جایزه نوبل ادبی را دریافت می‌کند. زن دیگری که پیش از او برنده جایزه نوبل ادبی شده بود، آلیس مونرو نویسنده کانادایی بود که نوبل را در سال 2013 دریافت کرد. این جایزه سال گذشته به پاتریک مودیانو نویسنده ایتالیایی تعلق گرفت.


سوِتلانا آلکساندرونا آلکسیویچ در سال 1948 در استانیسلاو اوکراین به دنیا آمد که در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود. پدر او بلاروس و مادرش اوکراینی بود و او در بلاروس بزرگ شد. پس از به پایان بردن تحصیلات متوسطه در شهر مینسک در روزنامه‌ای ادبی به نام نِمان به کار مشغول شد. او به عنوان روزنامه‌نگار و نویسنده ادبی که مصاحبه‌ها را مبنای کار خود قرار می‌داد، مسائل بزرگی همچون جنگ جهانی دوم، جنگ روسیه در افغانستان و فاجعه راکتور هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین را دستمایه قرار داد. خانم آلکسیویچ در سال 2000 بلاروس را به مقصد اروپا ترک کرد و ساکن پاریس، گوتنبرگ و برلین شد و از سال 2011 به شهر مینسک در کشور بلاروس بازگشت.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته