دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1394 - 11:30

واکنش واشنگتن رای دادگاه عالی اروپا مبنی بر لغو قرارداد انتقال اطلاعات اینترنتی به آمریکا

رای دادگاه عالی اروپایی به لغو یک قرارداد پایه‌ای انتقال اطلاعات میان اروپا و آمریکا، با واکنش ایالات متحده مواجه شده است و کاخ سفید درباره پیامدهای اقتصادی این حکم که بر فعالیت هزاران شرکت اثرگذار است، ابراز نگرانی کرده است.
کد خبر : 42588

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌ نقل از خبرگزاری فرانسه، دادگاه عدالت اروپا روز گذشته (سه‌شنبه) در حکمی تاریخی، توافق «لنگرگاه امن» (safe harbor) را که به بیش از چهار هزار شرکت آمریکایی و اروپایی اجازه می‌داد بدون تشریفات خاص، اطلاعات مربوط به کاربران را به دو سوی اقیانوس اطلس منتقل کنند، نامعتبر اعلام کرد.


بر اساس این گزارش، توافق «لنگرگاه امن» که از سال 2000 میلادی بدین سو، میان آمریکا و اتحادیه اروپا برقرار بوده است، به شرکت‌هایی همچون گوگل، فیسبوک و اپل، اجازه می‌داد که اطلاعات کاربران اروپایی خود را به سرورهای خود در خاک آمریکا منتقل کنند.


افشاگری‌های «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در سال 2013، سازمان امنیت ملی آمریکا را متهم می‌کرد که اطلاعات شهروندان خود و اتباع دیگر کشورها از جمله شهروندان اتحادیه اروپا را رصد می‌کند.


این افشاگری‌ها «مارک شرمز» دانشجوی اتریشی را ترغیب کرد که انتقال داده‌های کاربران اروپایی فیسبوک به سرورهایی در خاک آمریکا و خطر شنود این اطلاعات به‌وسیله دستگاه‌های امنیتی آمریکا را به چالش بکشد و از آنجا که مقر اروپایی فیسبوک در ایرلند است، وی شکایت خود را به کمیسر حفاظت از اطلاعات ایرلند ارسال کرد.


توافق «لنگرگاه امن» که در سال 2000 میلادی میان کمیسیون اروپا و دولت آمریکا امضاء شد، متعهد به حفاظت از اطلاعات شهروندان اروپایی در صورت انتقال آن‌ها به‌وسیله شرکت‌های آمریکایی به خاک آمریکا است.


این پرونده در نهایت به دادگاه عدالت اروپا در لوکزامبورگ راه یافت و به صدور این حکم تاریخی منجر شد. دادگاه عدالت اروپا بر این اساس، حکم به معتبر نبودن توافق «لنگرگاه امن» داد که نظر به افشاگری‌های «اسنودن»، این توافق نمی‌تواند به حد کفایت از کاربران محافظت کند.


اتحادیه اروپا، چنین وضعیتی را برای 11 کشور ازجمله آمریکا به رسمیت شناخته بود و در دیگر کشورها همچون ژاپن، شرکت‌ها برای انتقال اطلاعات شخصی کاربران، ناچار به عقد قراردادهایی برای تضمین حفاظت از حریم شخصی میان گروه‌ها، یا اخذ تاییدیه از نهادهای مسئول در این زمینه هستند. این قرارداد به شرکت‌هایی همچون فیسبوک اجازه می‌دهد که با «خود اظهاری» تضمین کنند که از اطلاعات شهروندان اروپایی در صورت انتقال و ذخیره در خاک آمریکا، محافظت می‌کنند.


حکم دادگاه عدالت اروپا واکنش‌هایی را در آمریکا و اروپا برانگیخته است. کاخ سفید اعلام کرد: آمریکا تصمیم دادگاه عالی اروپایی را بررسی و با کمیسیون اروپایی برای ارائه چارچوبی متناسب با اوضاع جدید همکاری می‌کند.


علاوه بر کاخ سفید که نسبت به پیامدهای اقتصادی این حکم ابراز نگرانی کرده است، وزیر بازرگانی آمریکا نیز در بیانیه‌ای درباره این حکم ابراز ناامیدی کرد.


«فرانس تیمرمنز» معاون کمیسیون اروپا نیز در واکنش به این رای در کنفرانسی خبری گفت: کمیسیون اروپا در سایه این تصمیم، به تلاش برای یافتن چارچوبی جدید برای انتقال اطلاعات شخصی به آن سوی اقیانوس اطلس، ادامه خواهد داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته