دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مطالعات طرح انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه یک سال و نیم طول می‌کشد

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه برای احیای دریاچه ارومیه باید اقدامات متعددی انجام شود، گفت: طرح انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه در مرحله مطالعات شناخت است و یک سال و نیم دیگر زوایای عملی و توجیه‌پذیر بودن یا نبودن طرح مشخص خواهد شد.
کد خبر : 42184

محمدرضا رضازاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه علاوه بر آغاز مطالعات شناختی طرح انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه، عملیات اجرایی طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب نیز آغاز شده است، افزود: دریاچه ارومیه تا 30 میلیارد مترمکعب آب کم دارد که از طریق طرح انتقال آب سد کانی سیب سالیانه تنها 650 میلیون مترمکعب آب به آن وارد می‌شود، بنابراین باید برای احیای دریاچه باید پروژه‌های دیگری نیز به اجرا درآیند.


او ادامه داد: اکنون مطالعات شناخت انتقال آب دریای خزر از سوی یک شرکت ایرانی به همراه یک شرکت نروژی به صورت کنسرسیوم در حال انجام است و سعی شده تا از متخصصان شناخته شده دنیا در این بخش استفاده شود.


وی تاکید کرد: برای انجام مطالعات شناخت در طرح انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه اطلاعاتی از سطح آب دریاچه حتی در یک سال اخیر هم در دست نبود، اما اکنون مدلی جدید برای به دست آوردن تمامی پارامترهای مورد نیاز و تحلیل نتایج حاصل طراحی شده است.


رضازاده درباره علت طولانی بودن مدت انجام مطالعات مرحله شناخت طرح انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه نیز یادآور شد: مدت زمان تعیین‌شده به علت بزرگی طرح و نیاز آن به جمع‌آوری اطلاعات دقیق و همچنین تهیه و بهره‌مندی از تجهیزات لازم، مناسب است و در زمان کم‌تر امکان رسیدن به نتیجه قطعی درباره معایب و مزایای طرح امکان‌پذیر نیست.


وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بخشی از پروژه‌های سدسازی کشور در اختیار شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و مابقی آن بر عهده شرکت‌های آب منطقه‌ای است، بیان کرد: تعداد سدهای حوزه کاری ما چندان زیاد نیستند، اما به لحاظ حجم مخزن و گستردگی عملیات، درصد قابل توجهی از مخازن سدهای در حال احداث کشور را تشکیل می‌دهند.


مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه البته تعدادی از سدهای در حوزه اختیار را به علت تغییر شرایط اقلیمی از اولویت خارج کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: بیش‌تر این موارد در حوزه کرخه بودند. به طور مثال در بالادست سد سیمره چند طرح فعلا از اولویت خارج شده و مرحله اجرای آنها به تعویق افتاده‌ است. در نقاط دیگر نیز طرح‌ها به همین ترتیب در حال بازنگری هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته