دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تشریح پروژه انتقال آب از سد «کانی سیب» به دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه انتقال آب از سد کانی سیب یکی از اقدامات لازم برای احیای دریاچه ارومیه است، گفت: سالیانه 650 میلیون متر مکعب آب از پشت مخزن سد کانی‌سیب به حوزه دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.
کد خبر : 41937

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محمدرضا رضا زاده در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی کشور است، افزود: زندگی حدود 5 میلیون نفر تحت تاثیر مستقیم این دریاچه است که متاسفانه طی سال‌های گذشته با بهره‌برداری‌های بیش از حد از منابع آبی حوزه و همچنین توسعه باغ‌های اطراف شاهد بروز بحران در آن بودیم.


وی تصریح کرد: احیای دریاچه ارومیه یقینا نیازمند مشارکت و همکاری همه مردم و ذینفعان منطقه است و طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب به عنوان یکی از گزینه‌های احیا به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران واگذار شده است.


رضازاده اظهار کرد: برای انتقال 650 میلیون متر مکعب آب سد کانی‌سیب به حوزه دریاچه ارومیه مجموعاً 35 کیلومتر تونل نیازمند است که این تونل‌ها به دو بخش 21 کیلومتری خروجی و بخش ورودی 14 کیلومتری تقسیم می‌شوند.


مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران درباره زمان پایان عملیات حفاری پروژه انتقال آب کانی‌سیب به دریاچه ارومیه نیز گفت: عملیات حفاری در سال 97 به پایان می‌رسد و یک‌هزار و 600 میلیارد تومان هزینه ارزی و ریالی برای آن پیش بینی شده است.


رضا زاده گفت: برای انتقال آب بیشتر به ارومیه، بند بادین آباد احداث و با کانال 5/5 کیلومتری آب به پشت سد کانی‌سیب منتقل می‌شود. همچنین با احداث کانال دیگری آب به دریاچه ارومیه آورده خواهد شد.


وی با بیان اینکه برای احیای حفاری تونل 35 کیلومتری به دو دستگاه TBM نیاز است، بیان کرد: دستگاه نخست وارد کشور شده و دستگاه دوم نیز در حال تهیه است که امیدواریم حفاری تونل 14 کیلومتری از اردیبهشت سال آینده با دستگاه TBM دوم آغاز شود.


مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران پیشرفت فیزیکی این طرح را تا کنون 19 درصد اعلام کرد و ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات طرح احیای دریاچه ارومیه انتقال آب دریای خزر است که مطالعات شناختی آن به شرکت آب نیرو واگذار شده است.


رضا زاده مطالبات شرکت آب نیرو از وزارت نیرو را 400 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: شرکت آب نیروی ایران 3 هزارو 700 میلیارد تومان نیز به سیستم بانکی بدهی دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته