معلم مهربانی که فردای دانایی را رقم میزند
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابطعمومی بیست و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، متن پیام مدیر کل هنرهای نمایشی بدین شرح است:
تئاتر معلم مهربانی است که امروز مخاطب خود را با ایجاد حظ و بهره هنری و فردای مخاطب را با دانایی و توانایی، رقم میزند. دنیایی کودکانه که همه چیز در آن اکتشاف و شوق جستجو را به همراه دارد. بودن و چگونه بودن، همواره دغدغه تئاتر بوده است. دغدغهای که میتواند معمار جامعه باشد و آتیه آفرین نسلی، که دانسته، سرنوشت خویش را انتخاب میکند.
تئاتر کودک و نوجوان فرصت مغتنمی است که دست به دست مخاطبان خویش، به شهر آرزوها برویم و قهرمان داستانهای خویش باشیم، اندک زمانی که صحنه تئاتر، آمیختهای از رنگها و نورها و صداهایی باشد که بالندگی این نسل را به نمایش بگذارد.
همت کنیم که در فرجام این نسل که خورشید داناییشان در معرض ابرهای تیرگی است، نقش ماندگاری داشته باشیم و آرزومندیم که این دوره از جشنواره، مدال مقبولیت خود را از دست کودکان و نوجوانان عزیز این سرزمین بر گردن آویزد.
همدان پایگاه اجرای برنامههای هنری کشور شود/ استقبال همدانیها از جشنواره تئاتر بینظیر است
دبیر بیستودومین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه استقبال همدانیها از جشنواره تئاتر بینظیر است، گفت: «همدان با وجود ظرفیتهای زیاد میتواند پایگاه اجرای برنامههای هنری کشور شود.»
شهرام کرمی، اظهار داشت: «از اردیبهشت ماه امسال برنامهریزی برای جشنواره را آغاز و بر اساس برنامههای پیشبینی شده پیش رفتیم که در این بین هماهنگی گروههای خارجی بیشترین وقت را از ما گرفت، چرا که گروههای خارجی برنامه سالانه خود را از قبل در نظر میگیرند.»
کرمی بیان کرد: «همدان به سبب نام فرهنگی و تمدن دیرینهای که دارد میتواند به پایگاه هنری در تمام شاخههای این رشته تبدیل شود.»
وی تصریح کرد: «بسیاری افراد مخالف برگزاری جشنوارهها هستند ولی هیچکسی مخالف برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و برنامهها برای این رده سنی نیست، چرا که یک سری از جشنوارهها مثل جشنواره تئاتر مقاومت، عکس، کودک و نوجوان جریانساز هستند و زمانی که وقفه چند سالهای در جشنواره تئاتر مقاومت افتاد آثار تولیدی در این حوزه افت شدیدی یافت.»
کرمی بیان کرد: «جشنواره کودک و نوجوان فرصتی برای گروههای تئاتری بود تا این حوزه بیش از پیش رونق داشته باشد.»
دبیر جشنواره با بیان اینکه این جشنواره بسیار پررونق است، گفت: «برای این دوره شهر مشهد نیز پیشنهاد اجرای برنامهها و نمایشهای جشنواره را به طور همزمان با همدان ارائه داد که ما از این استقبال بسیار خوشحال شدیم ولی جشنواره را نمیشد در دو استان برگزار کرد.»
کرمی با اشاره به اینکه جشنواره امسال را اعضای انجمن تئاتر کودک و نوجوان برگزار میکنند، افزود: «سعی کردیم تا در این دوره برگزاری جشنواره با گروههای تئاتری باشد و قرار بود کار مشترکی با همدان و تهران صورت بگیرد که از این پیشنهاد بسیار استقبال کردم و سعی کردیم تا از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.»
وی افزود: «دوست داشتیم گروههای بیشتری اجرا داشته باشند ولی متاسفانه فضا و تعداد سالنها محدود است.»
کرمی با بیان اینکه باید تعداد روزهای برگزاری جشنواره افزایش یابد، افزود: «تعداد روزهای جشنواره کم است و باید بیشتر از 5 روز باشد، ضمن اینکه باید بر روی اینکه خارج از جشنواره نیز میتوان بسیاری از کارها را انجام داد تمرکز کرد.»
وی با بیان اینکه باید تحول اساسی در جشنواره اتفاق بیفتد و بخش رقابتی حذف شود، گفت: «مردم همدان نسبت به جشنواره تئاتر علاقه زیادی از خود نشان دادهاند و در این ایام با ازدحام تماشاگر روبهرو هستیم و وقتی میبینیم کودکان و نوجوانان مشتاق پشت درهای بسته ماندهاند برای ما بسیار ناراحتکننده است.»
جدول اجراهای چهارمین روز جشنواره
15 نمایش در چهارمین روز از بیست و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان روی صحنه میرود.
روز یکشنبه 12 مهر ماه که برابر با چهارمین روز جشنواره است نمایش «بیدلی بیدلان» از اردبیل که نویسندگی آن را ابراهیم عادل نیا و کارگردانی آن را حسن شیخ زاده برعهده داشته در بخش مسابقه کودک سه سانس 10:30 ، 16 و 18 با زمان 50 دقیقه در سالن اصلی مجتمع فرهنگی هنری بوعلی به روی صحنه میرود.
همچنین «یه دنیای رنگی» در بخش مسابقه کودک به کارگردانی و نویسندگی فریبا یعقوبلو از همدان به مدت 45 دقیقه در پلاتو شماره یکی مجتمع فرهنگی هنری بوعلی در ساعتهای 10:30 ، 16 و 18 اجرا میشود و نمایش «ستاره چشمک زن خوابالو» به نویسندگی و کارگردانی پیتر اشتامد از کشور آلمان و در بخش تئاتر بینالملل به مدت 30 دقیقه در پلاتو شماره دو استاد نصرالله عبادی مجتمع فرهنگی هنری بوعلی در سه سانس 10:30 ، 16 و 18 به روی صحنه میرود.»
نمایش «ریناد روباهه» به نویسندگی آرتور فاکویز و کارگردانی هادی شجاعی از بهبهان با مدت زمان اجرای 70 دقیقه و در بخش مسابقه نوجوان در سالن اصلی مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی در سه سانس در ساعات 10:30 ، 16 و 18 اجرا خواهد شد و نمایش «دنیا گرد است» به نویسندگی و کارگردانی ارورا ردریگرز دنیس بالدوف از کشور آلمان در تئاتر شهر مجتمع فرهنگی سینمایی به مدت 40 دقیقه در بخش تئاتر بینالملل در ساعات 10:30 ، 16 و 18 به اجرا در میآید.
نمایش «غولاقو» به کارگردانی و نویسندگی امیر مشهدی عباس از تهران در بخش مسابقه نوجوان به مدت 60 دقیقه در تالار فجر در ساعات 10:30 ، 16 و 18 و نمایش «شنل قرمزی» به نویسندگی و کارگردانی فهیمه میرزا حسینی از تهران به مدت 20 دقیقه و در بخش تئاتر خردسال در ساعات 10:30 ، 16 و 18 در آمفی تئاتر اداره کل ارشاد اجرا خواهد شد.
همچنین نمایش «نجات مادر» به نویسندگی و کارگردانی مارکوهولیکالا اوتسوکانتو از کشور فنلاند به مدت 45 دقیقه در بخش تئاتر بینالملل در ساعات 16 و 18 در کانون مهدیه به روی صحنه میرود.
در بخش نمایش خیابانی در روز یکشنبه نمایش «قصهها»به نویسندگی امیرحسین شفیعی از ورامین به مدت 20 دقیقه ساعت 17 و نیز نمایش «روزی به غیر از هر روز» به نویسندگی فرشید تمری و کارگردانی جواد رحیم زاده از چناران ساعت 18 به مدت 20 دقیقه هر دو در شهربازی رنگین کمان اجرا خواهند شد.
نمایشهای «بچه های کار» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا آگاه از سنقر و «آبدزدک» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا جعفری لفوت از آستانه اشرفیه به ترتیب در ساعت 17 و 18 هردو به مدت 20 دقیقه در پارک کودک اجرا میشوند.
همچنین در روز یکشنبه در محوطه سالن آوینی نمایشهای «نمایش سنتی پتروشکا» به کارگردانی و نویسندگی الکساندر گرف از کشور روسیه به مدت 20 دقیقه،«اکوان» به نویسندگی مهدی شادمانی و کارگردانی سعید باغبانی از همدان به مدت 30 دقیقه و «پاپا» به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی از تهران با مدت زمان اجرای 15 دقیقه به ترتیب در ساعات 16، 17 و 18 اجرا خواهند شد.
برپایی کارگاههای آموزشی و جلسات نمایشنامهخوانی شبانه از دیگر برنامههای این روز است که با استقبال هنرمندان، مربیان و هنرجویان تئاتر برگزار میشود.
دومین روز جشنواره با جویندگان دانش
همزمان با دومین روز از بیست و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان کارگاه «تقویت و توجه به تمرکز کودکان با بازی های نمایشی» توسط لاله مالمیر برگزار شد.
کارگاه سه ساعته «تقویت و توجه به تمرکز کودکان» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان با حضور مربیان مهد کودک برگزار شد. مالمیر با بیان اینکه کودکانی که تمرکز کامل ندارند از دقت کافی نیز برخوردار نیستند، افزود: «مربیان مهد کودک باید با تمرین و ممارست دقت را به کودکان یاد بدهند.»
لاله مالمیر با تاکید بر اینکه دقت پیشزمینه تمرکز است، عنوان کرد: «استفاده از ابزار مختلف مانند تصاویر شلوغ میتواند تمرکز و دقت کودک را افزایش دهد.»
وی با اشاره به اینکه تمرکز کودکان را میتوان با روشهای مختلف افزایش داد، گفت: «طرح سئوالهای مختلف از محیط پیرامون کودک به تمرکز و دقت کودک او میکند.»
این مدرس با بیان اینکه گاهی کودکان را درک نمیکنیم، بیان کرد: «هر کودک روش خاصی برای بیان احساس و فکر خود دارد که باید این تفاوتها را جدی گرفت.»
وی با تاکید بر اینکه افزایش توجه و تمرکز کودک مقوله مهمی است، تصریح کرد: «کودک را باید با سئوالات مختلف کنجکاو کرد به همین دلیل مربیان مهد کودک باید آموزشهای کودکان را کاربردی کرده و آن را افزایش دهند»
این مدرس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: «مخاطبشناسی در تئاتر کودک و نوجوان جایگاه خود را نیافته است.»
وی با اشاره به اینکه خود روانشناس کودک است و آموزشهایش در کارگاهها از دید روانشناسی مطرح میشود عنوان کرد: «کودک باید با اطرافیان و محیط زندگی ارتباط برقرار کند تا شناخت بهتری از دنیا داشته باشد. باید زمینهای را مهیا کرد که کودک از زندگی لذت ببرد.»
وی که در زمینه نمایش خلاق و تئاتر درمانی فعالیت دارد، اضافه کرد: «در این فضا از بازیهای نمایشی و وانمودی استفاده میکنیم که برای درمان اضطراب، افسردگی و درمان اختلالی ADHD بسیار موثر است.»
مالمیر افزود: «کودکان دارای اختلال نیز با انجام این تمرینها میتوانند روی کارهای خود تمرکز کرده و از استرس آنها کاسته شود.»
وی تئاتر را موجب حس قهرمانپروری و تقویت قوه تخیل مخاطب دانست و اظهار کرد: «کودک خود را با قهرمان داستان همراه میکند و علاوه بر اینکه آموزش غیر مستقیم میبیند از دیدن تئاتر مناسب سن خود لذت میبرد.»
این مدرس دانشگاه افزود: تئاتر برگرفته از بازیهای وانمودی و نمایشی است که در ذات کودک وجود دارد و انسان به صورت فطری به بازی علاقه دارد که ما نیز چه در درمان و چه در نمایش از این ویژگیهای کودک بهره میگیریم.»
وی ادامه داد: «برنامه دیگری که در خلال برگزاری جشنواره تئاتر انجام خواهیم داد حضور در سالنهای انتظار نمایشها و کار با تماشاگران نمایشهای خلاق است.»
مالمیر با تاکید بر اینکه هنوز مخاطبشناسی در تئاتر کودک جایگاه خود را نیافته است، اظهار کرد: «جذابیت در نمایشها ضعیف شده و بیشتر از اینکه کودک در صحنه نمایش، حرکت ببیند، میشنود.»
در این کارگاه بازیها و تمرینهایی که موجب تقویت و تمرکز کودکان میشود از جمله بازیهای تعادلی، شنیداری، تمرینهایی برای هماهنگ شدن دست، پا، چشم و گوش و تمرینهای دیگری به مربیان آموزش داده شد.
انتهای پیام/