دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1398 - 10:31
چرایی ثبت‌نام در سامانه سماح؟

درآمدزایی دولت به بهانه ارائه خدمات درمانی به زائران اربعین/ ذوالفقاری: پول دریافتی از زائران به حساب هیچ دستگاهی واریز نمی‌شود

سامانه سماح همه ساله با نزدیک شدن به ایام اربعین، مورد بحث قرار می‌گیرد و زائران برای مراسم امسال باید 22 هزار تومان را برای بیمه و ارائه خدمات درمانی به حساب این سامانه واریز کنند که همین موضوع نارضایتی مردم را در پی داشته است.
کد خبر : 417308
851.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- احسان یعقوبی؛ همه ساله با نزدیک شدن به مراسم اربعین حسینی و اشتیاق مردم برای شرکت در این مراسم، نهادهای مختلفی برای ارائه خدمات به زائران بسیج می‌شوند و اکثر خدمات نیز به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد، اما متأسفانه چند سالی است که ستاد اربعین سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه سماح برای مراسم اربعین طراحی کرده و اعلام می‌کند که هر فردی که قصد شرکت در مراسم اربعین دارد باید در این سامانه ثبت نام کند. همه می‌دانیم که برای ثبت‌نام در سامانه سماح 22 هزار تومان از هر فرد اخذ می‌شود و سؤال اینجاست که فلسفه راه‌اندازی این سامانه از سوی ستاد اربعین چه بوده است؟!


سامانه سماح با چه منطقی راه‌اندازی شده است؟


با اینکه در ماده سوم قانون گذرنامه تمام مواردی را که یک فرد باید برای خروج از کشور طی کند بیان کرده، اما ستاد اربعین به‌صورت خودسرانه اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای می‌کند که به بهانه بیمه کردن زائران و ارائه خدمات درمانی، اقدام به اخذ 22 هزار تومان از مردم می‌کند که اگر تمام زائران در این سامانه ثبت‌نام کنند مبلغ هنگفتی جمع‌آوری می‌شود که معلوم نیست این مبلغ صرف چه مواردی خواهد شد. هنوز هزینه‌های دریافتی از زائرانی که سال گذشته در سامانه سماح ثبت نام کردند، مورد بحث است و با این حال ستاد اربعین در سال جاری اعلام می‌کند که اگر فردی در سامانه سماح ثبت‌نام نکند، از خروج وی از کشور جلوگیری خواهد شد.



سازمان هلال احمر ارائه خدمات درمانی به زائران اربعین را به‌صورت رایگان انجام می‌دهد، لذا 7 هزار تومان دریافتی از زائران اربعین به بهانه ارائه خدمات درمانی،  از سوی دولت قابل تأمل است



اگر ستاد اربعین به بهانه ارائه خدمات درمانی از زائران پول دریافت می‌کند که کار اشتباهی است، چرا که سازمان جمعیت هلال احمر اعلام کرده که تمام خدمات درمانی به زائران اربعین به‌صورت رایگان صورت خواهد گرفت. بنابراین این طور که به نظر می‌رسد، فلسفه راه‌اندازی سامانه سماح با هدف جمع‌آوری پول از زائران به بهانه ارائه خدمات درمانی بوده است.


کشور عراق ویزای اربعین را حذف می‌کند اما دولت از 22 هزار تومان نمی‌گذرد!


این درحالی است که کشور عراق برای مراسم امسال ویزا را لغو کرده است و این اقدام فقط در راستای تسهیل در شرکت مردم مشتاق در راهپیمایی اربعین بوده است و چطور می‌شود که کشور عراق حاضر به لغو ویزا شده اما کشور خودمان حاضر نیست که حتی مبلغ ناچیز 22 هزار تومان را از مردم دریافت نکند و ستاد اربعین اگر واقعاً به فکر تسهیل در رفت‌وآمد زائران است می‌تواند خدمات درمانی و بیمه‌ای را به‌صورت رایگان به مردم ارائه دهد.


همه می‌دانیم که درحال حاضر اگر افراد بخواهند از کشور خارج شده و به کشورهای دیگری به غیر از عراق مانند ترکیه، قبرس، تایلند و .... بروند، هرگز از آنها هزینه‌ای بابت ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی اخذ نمی‌شود، اما دولت از زائران اربعین هزینه‌هایی را دریافت می‌کند که با هیچ منطقی سازگار نیست.


جمع‌آوری 75 میلیارد تومان از زائران اربعین به بهانه ارائه خدمات درمانی و بیمه‌ای


براساس اعلام وزیر کشور، در مراسم امسال پیش بینی حضور 3 میلیون زائر ایرانی در کشور عراق صورت گرفته است و اگر هر زائر بخواهد 22 هزار تومان را به حساب سامانه سماح واریز کند، مبلغی حدود 75 میلیارد تومان جمع‌آوری خواهد شد که معلوم نیست صرف چه موضوعی می‌شود.



اگر 3 میلیون زائری که پیش‌بینی شده در مراسم اربعین شرکت کنند، همگی در سامانه سماح ثبت نام کنند، مبلغی حدود 75 میلیارد تومان جمع‌آوری خواهد شد که لزوم شفاف سازی در راستای چگونگی خرج این مبلغ از سوی ستاد اربعین ضروری است



نکته جالب دیگر این است که ستاد اربعین بدون برگزاری مناقصه و مزایده‌ای، با شرکت بیمه‌گذار ایران قرارداد بسته است و همین موضوع نیز جای تعجب دارد!


چرایی ثبت نام در سامانه سماح؟


درخصوص چرایی ثبت‌نام زائران اربعین در سامانه سماح صحبت‌الله رحمانی رئیس سامانه سماح با بیان اینکه هزینه دریافتی از زائران، مستقیم به حساب شرکت بیمه ایران واریز می‌شود اظهار کرد: متأسفانه انتقادات بی‌پایه و اساسی درباره دریافت هزینه بیمه‌ای و درمانی به ستاد اربعین صورت می‌گیرد که جای تأسف دارد. ما امسال با شرکت بیمه‌ای ایران قرارداد بسته‌ایم و 15 هزار تومان بابت بیمه و 7 هزار تومان نیز بابت ارائه خدمات درمانی از زائران دریافت می‌کنیم.


وی با بیان اینکه سال گذشته حدود یک میلیون و 760 هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند، اظهار کرد: برخی اعلام می‌کنند که سازمان هلال احمر خدمات درمانی را به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد اما باید بدانیم که ارائه خدمات درمانی در کشور عراق رایگان نیست.


رئیس سامانه سماح با اشاره به ثبت‌نام بیش از 700 هزار نفر در سامانه سماح گفت: با برنامه‌ریزی‌ای که صورت گرفته، اگر برای زائران حادثه‌ای رخ دهد تا 240 میلیون تومان و اگر فوتی به‌صورت طبیعی رخ دهد تا 40 میلیون تومان از خسارت را بیمه پرداخت می‌کند، لذا زائران اگر به‌صورت کلان به موضوع سامانه سماح نگاه کنند متوجه می‌شوند که دریافت 22 هزار تومان از هر زائر به نفع آنها خواهد بود.



 اگر برای زائران حادثه‌ای رخ دهد تا 240 میلیون تومان و اگر فوتی به‌صورت طبیعی رخ دهد تا 40 میلیون تومان از خسارت را بیمه پرداخت می‌کند



طبق گفته رئیس سامانه سماح، کل مبلغ دریافتی از زائران به حساب شرکت بیمه واریز می‌شود؛ اما سؤال اینجاست که در سال گذشته چه مقدار از مبلغ دریافتی از زائران به حساب شرکت بیمه واریز شده است. نکته این است که در کشور عراق همه مردم و حتی مسئولان این کشور تمام تلاش خود را برای فراهم کردن شرکت مردم در مراسم پیاده‌روی اربعین انجام می‌دهند اما دولت حاضر نیست که تدابیری را برای ارائه خدمات رایگان به مردم بیندیشد.


مبلغ دریافتی از زائران اربعین به حساب هیچ دستگاهی واریز نمی‌شود


حسین ذوالفقاری رئیس ستاد اربعین نیز در حاشیه دوازدهمین جلسه ستاد اربعین درباره هزینه دریافتی از زائران بابت ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: همه زائران مطمئن باشند که هزینه دریافتی از آنها به جهت ثبت‌نام در سامانه سماح به حساب هیچ دستگاهی واریز نمی‌شود و حتی یک ریال آن هم صرف موارد خارج از دستور نخواهد شد.


وی ادامه داد: با تلاش ستاد اربعین، هزینه دریافتی از زائران بابت ارائه خدمات درمانی را از 16 هزار تومان به 7 هزار تومان کاهش دادیم و هزینه بابت بیمه نیز 15 هزار تومان است و همه بدانند که فلسفه تشکیل ستاد اربعین، خدمتگزاری به زائران بوده و خواهد بود و ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا زائران بدون مشکل به کشور عراق بروند.


فعالیت 70 درصد از ظرفیت حمل و نقل کشوری برای جا‌به‌جایی زائران اربعین


ذوالفقاری یکی از مشکلات در ایام اربعین را موضوع حمل و نقل در داخل کشور دانست و خاطرنشان کرد: در این راستا نیز با نهادهای مختلفی نظیر سازمان اتوبوسرانی و راهداری جلساتی داشتیم و قرار شده تا در ایام اربعین بیش از 70 درصد ظرفیت حمل و نقل کشور برای جابه‌جایی زائران اربعین حسینی بسیج شود و امیدواریم مراسم امسال نیز باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود.



بیش از 70 درصد ظرفیت حمل و نقل کشور برای جابه‌جایی زائران اربعین حسینی بسیج خواهد شد



بر اساس این گزارش، متأسفانه در کشور ما در موضوعاتی که همه ساله مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد، مشکلات نیز افزایش پیدا می‌کند و موضوع اربعین و شرکت زائران در این مراسم نیز جزء همین موارد است. زائران اربعین در چند سال اخیر با مشکلات فراوانی نظیر حمل و نقل، ضعیف بودن زیرساخت‌ها، ارائه خدمات درمانی و دریافت هزینه‌هایی به بهانه بیمه و ..... دست و پنجه نرم کردند و معتقدیم اگر دولت توانایی ارائه خدمات به زائران را آن‌طور که در شأن زائران امام حسین(ع) است را ندارد، کشور عراق را الگوی خود قرار دهد و یکی از کوچکترین مثال آن هم همین لغو ویزا از سوی عراق بود و دولت نیز می‌توانست حداقل هزینه 22 هزار تومان را از مردم دریافت نکند و برای راحتی زائران اربعین، خدمات درمانی و بیمه‌ای را به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهد.


در کشور عراق نه تنها مسئولان، بلکه خود مردم تمام تلاش خود را برای خدمت به زائران انجام می‌دهند و در این راه حتی از اموال خود نیز می‌گذرند و امیدواریم مسئولان دولتی نیز این رویه را پیش بگیرند و با برطرف کردن مشکلات سال گذشته، زمینه را برای راحتی زائران اربعین فراهم کنند که تاکنون اقدام مؤثری که رضایت زائران را در پی داشته باشد، مشاهده نکردیم.


دولت تا زمانی که موضوع اربعین را ابزاری برای درآمدزایی تلقی کند، مشکلات پابرجا خواهد ماند.


انتهای پیام/4110/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته